Китай се съгласи да започне преговори с ЕС относно решението му да наложи по-високи мита върху вноса на китайски електромобили по време на посещение на вицеканцлера на Германия в Пекин, целящо да успокои напрежението, пише в. "Файненшъл Таймс".

Роберт Хабек, който е и министър по икономическите въпроси и действията в областта на климата, приветства стъпката на Китай за започване на дискусии с Брюксел относно митата на ЕС, но заяви, че това е "първа стъпка и ще са необходими още много".

Коментарите му дойдоха, след като китайското министерство на търговията заяви, че Пекин и Брюксел са се договорили да започнат консултации по антисубсидийното разследване, започнато от ЕС миналата година. Проучването доведе до решението този месец да се увеличат митата върху китайските електрически превозни средства до 48%.

Германия се изказа критично за решението на ЕС да увеличи митата върху вноса на китайски електромобили и Хабек е първият високопоставен европейски политик, който посещава страната след обявяването на допълнителните мита.

Китайският пазар е изключително важен за огромната германска автомобилостроителна индустрия, което прави Берлин особено уязвим за всякакви ответни мерки от страна на Пекин, който вече обяви собствено антидъмпингово разследване на продукти от свинско месо от ЕС.

Макар че по отношение на митата, които все още предстои да бъдат финализирани, той запази помирителен тон, Хабек критикува нарастващия износ на Китай за Русия и се позова на усилията на Германия да спре износа на стоки с "двойна употреба" с потенциално военно приложение.

"Разгледах данните за търговията и китайската търговия с Русия се е увеличила с повече от 40% през миналата година", каза той. "Разбира се, енергетиката е висока част [от] нея, но около половината от нея е свързана със стоки с двойна употреба. Това са технически стоки, които могат да се използват на бойното поле и това трябва да спре", каза той.

Китай е един от най-големите търговски партньори на Германия и Берлин се опитва внимателно да се ориентира в нарастващото напрежение между Пекин и Вашингтон, което рязко нарасна след нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г.

Тази година президентът на САЩ Джо Байдън наложи 100-процентни мита върху китайските електромобили, по-високи от тези на ЕС, въпреки че САЩ внасят много по-малки количества.

В същото време Си и Путин се зарекоха да увеличат търговията. Миналата година Русия стана петият по големина търговски партньор на Китай в рамките на една държава, като през 2020 г. беше на девето място, а стокообменът достигна 240 млрд. долара. Според официални данни Китайският износ за Русия е нараснал с 46,9% през 2023 г. на годишна база, припомня изданието.