Продажбите на електромобили у нас растат въпреки почти никакви стимули, които има в страната ни за покупката и притежанието на такива коли. Между януари и октомври т.г. в България са купени 219 нови електрически коли, което представлява ръст от 177% в сравнение с аналогичния период на 2020 г., когато те са били 79, отбелязват от Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ), позовавайки се на данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА). Цeнитe вapиpaт oт 25 xил. лв. дo нaд 200 xил. лв. в зaвиcимocт oт мapĸaтa.

Към днешна дата 17 държави-членки на ЕС предлагат стимули за закупуване на такива автомобили. Което всъщност представлява намаление в сравнение с миналата година, когато те са били 20. В останалите 10 страни, сред които е и България, не се предоставят никакви стимули за покупка на е-кола, а повечето, както и ние, предоставят данъчни облекчения или пълно освобождаване на електромобилите от налог, показва анализ на АСЕА.

В подобно на нашето положение са още Белгия, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Латвия, Малта, Полша и Словакия. Останалите държави от ЕС имат много повече стимули за покупка и притежание на коли на ток, а почти навсякъде и за хибриди. В различните държави те започват от 1 500 и достигат до 10 000 евро. Интересно е да се отбележи, че шампион в този аспект е северната ни съседка Румъния, която субсидира закупуването на електрическа кола с точно 10 000 евро. Към тях може да бъдат получени допълнително 1 250 евро, ако бъде върната стара кола за скрап. Много близо до този максимум е и Хърватия, където държавата поема 9 333 евро от цената на закупения нов електромобил. В Германия субсидията достига 9 000 евро, но там има ограничение цената на автомобила да не е по-голяма от 40 000 евро. Ако е по-скъпа, тогава държавата субсидира купувача със 7 500 евро. Точно толкова от цената на нов електромобил поема държавата и за словенците. Малко по-малко - 7000 евро, дава за покупка на електромобил Франция, като отново има ограничение той да не е по-скъп от 45 000 евро. В Испания субсидията се движи в рамките на 4500 и  000 евро. 6860 евро пък е помощта в Швеция, като сумата е увеличена от 1 април т.г., като преди това е била 5880 евро. 7350 евро дава Унгария за покупка на нов електромобил, чиято цена не надвишава 32 000 евро. Ако тя е до 44 000 евро, тогава субсидията е само 1 500 евро, а ако е още по-скъп, държавата не дава никакъв бонус. Никак не са малки и субсидиите в другата ни съседка в ЕС - Гърция. Там държавата дава между 5500 и 6000 евро за закупуването на личен електрически автомобил, като сумата може да нарасне с още 1000 евро, ако бъде върнат стар автомобил за утилизация. Когато става дума за такси, държавата плаща 8000 евро от цената на колата, като и тук важи допълнителният бонус при връщане на стара кола за рециклиране, но сумата вече е 2 500 евро.  

В момента България се опитва да се пребори пред Брюксел в новата Оперативна програма "Околна среда" да бъде заложено субсидирането на покупки на електромобили с 6135 eвpo. Има обаче и доста условия, поне според първоначалния проект, така че далеч не всеки, пожелал да се сдобие с кола на ток, ще има възможност да получи тази субсидия. Към мoмeнтa cтимyли ce пpeдвиждaт caмo зa гpaждaни oт oбщини cъc зaмъpceн въздyx и зa тaĸивa, ĸoитo ca гoтoви в зaмянa дa пpeдaдaт cтap aвтoмoбил зa peциĸлиpaнe c ĸaтeгopия рrе-Еurо и Еurо 1. 

Доказано, дизеловите автомобили pre-Euro и Euro 1 имат принос за близо 55% от емисиите ФПЧ,емитирани от личните МПС в големите градове. Добра практика в страни-членки на ЕС е прилагането на финансови инструменти за електромобилисрещу предаване за рециклиране на високоемисионни стари автомобили, отбелязват от ИКЕМ.

3e-news.net