Електрификацията на транспорта у нас може да получи европейско съфинансиране за новия програмен период 2021-2027 г. Проектът предвижда чрез новата ОПОС 2021-2027 да се подпомага закупуването на електромобил с до 30% от стойността му. Има обаче и ограничение - помощта не може да надхвърля 6135 евро (11 999.02 лв.).

Освен това субсидията ще представлява комбиниран инструмент - част от него ще е под формата на безвъзмездно финансиране, а другата - като гаранция за кредит или лизинг. В допълнение вторият инструмент ще може да гарантира до 60% от кредита/лизинга (до 18 406 евро или 35 999 лв.).

Какво ще може да си купи човек при тези условия според предлаганите в момента на пазара у нас електромобили и колко ще струва това на личния му бюджет?

Най-евтиният електромобил в България е Dacia Spring. Базовата версия се продава за 33 500 лв., което означава, че 30% от тази сума са точно 10 050 лв. Което означава, че тя ще се покрива от предвидения таван от 11 999 лв., от което следва, че купувачът ще трябва да плати 23 450 лв.

Цените на електрическата версия на Opel Corsa в България започват от 59 990 лв. А 30% от тази сума са 17 997 лв., което означава, че лимитът по европрограмата няма да може да покрие изцяло този дял.

Приблизително по същия начин стоят нещата и при Peugeot e-208. При него базовата версия у нас се продава срещу 63 624 лв.

Ако приемем, че много хора биха приели електрическата KIA Niro EV като вариант за семеен автомобил, най-ниската му цена е 76 990 лв. Приспадайки замислената евросубсидия, се получава сума за доплащане от 64 990.98 лв. За 49 960 лв. обаче може да се купи хибридната версия на Niro, т.е. субсидията няма да бъде достатъчна, за да предпочете купувачът да заложи на електромобила, освен ако за него е приоритет именно да кара е-кола и останалите подробности са на втори план. 

Всъщност, ако се погледне на ситуацията по-мащабно, не само разликата в цената за покупката на електромобила е от значение. Очевидно в почти всички случаи, поне засега, електрическият излиза по-скъпата инвестиция от конвенционалния.

Но пък при електромобила има фактори, които намаляват експлоатационните разходи, така че в дългосрочен план по-голямата първоначална инвестиция ще се изплати, а в даден момент дори собственикът ще излезе на печалба. Сред тези фактори са освобождаването на електрическите автомобили от данък, безплатното паркиране в градовете, където е въведена зона за платено, значително по-ниската цена за пробега на електричество в сравнение с бензин, дизел, пропан бутан и метан, много по-ниските разходи за обслужване на е-колата заради по-малкото й компоненти. Не на последно място идва и възможността за безплатно зареждане на някои места.

3e-news.net