Без значение дали говорим за Фолксваген, Мерцедес, БМВ или Ауди: налагат се сриозни икономии, включително отказ от бонуси и заплати на работещите. Много работни места и дори цели заводи са застрашени от съкращения. Инвеститорите губят доверие, а цените на акциите на фондовата борса падат. В тази връзка общестево-правната медия АРД припомня, че само през 2024 година акциите на автомобилните компании в германския акционен индекс DAX се сринаха с 12 до 25 процента.

Една от причините е, че зависимостта от продажбите на огромния китайски пазар излиза твърде скъпо на германците. В същото време не се появяват истински модели на бъдещето.

Пазарът се нуждае от електрически автомобили на достъпни цени

Хелена Висберт, професор по икономика на автомобилостроенето във Висшето училище "Остфалия", казва: "Бъдещите успехи до голяма степен ще зависят от това дали и кога германските производители на автомобили ще могат да предложат конкурентоспособни електрически и хибридни автомобили - особено на огромния китайски пазар".

Досега германците печелеха много добре в Китай със своите луксозни автомобили с двигатели с вътрешно горене. Експертите дори твърдят, че заради това германските производители са забавили инвестициите си в нови електрически модели. Бизнесът им в Китай обаче отслабва, тъй като все по-малко се търсят големи и скъпи автомобили - сега модата се измества към малките и достъпни електромобили.

Малките автомобили са търсени, но не се изплащат

БМВ, Мерцедес, Фолксваген и Порше вече предлагат широка гама от изцяло електрически и хибридни автомобили. Но те продължават да не отговарят на очакванията на пазара за по-малки електрически автомобили. Експертът Франк Швопе си обяснява това с факта, че от производстото на малките коли не се печели достатъчно.

Като цяло производството на електромобили все още е скъпо. Важен фактор в този сегмент са батериите, които се произвеждат основно в Азия. Това пък означава, че азиатците определят цените.

Докато германците бяха недостижими при конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, китайците се превърнаха в опасни конкуренти при електрическите автомобили - отчасти благодарение на огромните държавни субсидии. "Не може да се отрече, че китайските производители са лидери на пазара", каза пред АРД Франк Швопе. Така например китайската компания BYD вече е изместила групата на Фолксваген от досегашното ѝ място на пазарен лидер в Китай.

Германските фирми имат много да наваксват

Да резервираш маса в ресторант направо от колата чрез приложение, да пееш караоке или пък да използваш автомобила като конзола за игри със съраунд звук - всичко това е вече възможно и свидетелства за променящите се желания на клиентите. Автомобилите вече не са само средство за транспорт, а служат и като център за услуги и развлечения.

Експертите смятат, че германските производители дълго време са се колебали дали да вземат този завой - заради печалбите си. Но вече и при тях се забелязва известна динамика: Фолксваген, БМВ и Мерцедес сега инвестират милиарди в модерна електромобилност, автономно шофиране, собствено производство на батерии и в цифрови технологии.

Гледане на филми зад волана - скоро и при Мерцедес

Мерцедес Бенц може да направи следващата стъпка към още по-високо автоматизираното шофиране - тъй нареченото "трето ниво". От следващата година водачите на автомобили, оборудвани с такава технология, ще могат да извършват различни съпътстващи дейности, докато автомобилът се движи автономно със скорост до 95 км/ч - например да четат или да гледат филми, докато са зад волана. Те обаче ще трябва да са в състояние да се намесят по всяко време, в случай че възникне сложна ситуация на пътя.

От Мерцедес твърдят, че са единственият засега германски производител с разрешение за серийно произвеждани автономни автомобили, издадено от Федералната служба за автомобилен транспорт в Германия. Досега тази форма на автоматизирано шофиране можеше да се използва само в задръствания или при скорост до 60 км/ч.

БМВ инвестира в батерии, Фолксваген готви по-евтини модели

Групата на БМВ разширява производството си на батерии за електромобили. Германски високоволтови батерии от шесто поколение скоро ще се произвеждат в пет завода на три континента: в Долна Бавария, Унгария, Китай, Мексико и САЩ. От групата на Фолксваген пък съобщават, че през 2026 година ще пуснат на пазара електрически модели под 25 000 евро, а през 2027 година - и под 20 000 евро. Целта им е ясна - да достигнат до масовия потребител, с което да вдигнат продажбите.

Преходът към повече електромобилност се диктува и от по-строгите ограничения за емисиите на CO2, които вече се прилагат в ЕС: от 2025 г. допустими са вече не повече от 93,6 грама на автомобил за изминат километър - с 15 % по-малко отколкото досега, припомня още АРД.

Материалът е публикуван в DW