Таксиметровите шофьори по света се безпокоят за хляба си, тъй като Юбър (Uber) и други подобни компании за превоз на пътници, организиран с помощта на мобилни приложения, продължават да се разрастват, отбелязва ДПА.

Ню Йорк е първият град в САЩ, който може да предприеме законови стъпки за ограничаване на броя на колите на тези компании. Градските власти трябва да гласуват този въпрос днес.

Традиционните нюйоркски жълти таксита често поемат по-къси курсове. Имат късмет ако някой ги наеме до друга част на града или до летището.

Те изпитват затруднения, а главният им проблем е конкуренцията на Юбър, Лифт (Lyft) и други компании за превози, организирани с мобилни приложения, които наводниха улиците на Ню Йорк през последните години.

В миналото много имигранти са взимали изпита за шофьори и са се регистрирали в Ню Йорк. Лицензът бе привилегия, казва Ниньо Ервиас, който пристига в Ню Йорк от Перу през 1980 година.

След 30 години можеш да се пенсионираш достойно, допълва той. Такси в Ню Йорк бе американската мечта на колела.

Таксито става част от градската култура. Спирането на жълто такси се смята за емблематична част от това да си в Ню Йорк. Таксиджиите са повече от шофьори - те са туристически гидове, терапевти, философи или политически коментатори.

Златната епоха на жълтите таксита обаче отминава. Около 80 000 шофьори на Юбър, Лифт, Джуно (Juno) и Виа (Via) са по улиците на Ню Йорк спрямо 13 500 редовни жълти таксита.

През юли 2017 година пазарният лидер Юбър за първи път обяви, че е направил повече превози за един ден, отколкото таксиметровия сектор. Лиценз за оператор на жълто такси в Ню Йорк през 2013 година е струвал 1,3 милиона долара. Цената спада с разрастването на дейността на Юбър.

Като част от предложените закони се предвижда да не се издават лицензи на компаниите като Юбър за една година, за да се поохлади пазарът. Това би било първата регулация от този род в американски град.

Седемдесет и пет милиона потребители в над 65 страни използват услугите на Юбър, която започна като стартъп компания в Сан Франциско. Днес Юбър има 16 000 служители и 3 милиона шофьори. Някои страни забраниха услугата, а в други е ограничена.

Юбър се опитва да си осигури подкрепа срещу задаващото се ново законово ограничение в Ню Йорк - най-важния американски пазар за компанията. Нова реклама представя хора, предимно от етническите малцинства, които не успяват да си хванат традиционно такси, след което щастливи се качват на кола на Юбър.

В САЩ заплащането на шофьор на Юбър е 11,77 долара на час, за Ню Йорк е 13 долара, според Института за икономическа политика.

За сравнение апартамент с една спалня в Манхатън или Бруклин струва около 2500 долара.