Днешният ден ни поднесе поредна полемика между министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова и ръководството на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД, на което Комитова изпълнява правата на собственост. 

Най-напред, при поредната проверка на участък от 20 км в строеж на АМ "Хемус" министърът заяви, че строителството не е започнало, но е сключен договор с фирма за 97 милиона лева за покупка на материали, от които са платени през 2020 г. 84 милиона лева. 

Договорът е за 53 месеца. Нямаме проектна готовност, не знаем кога ще имаме разрешение за строеж. Има само влязъл в сила ПУП (Подробен устройствен план), предстоят отчуждителни процедури с всички собственици, оценка на цените и други процедури, докато държавата придобие собствеността на трасето на магистралата. Следват подробни проекти и разрешения за строеж. Чак тогава започва строежът, а е платено на фирмата изпълнител за насипи, чакъли, асфалт, бетонови изделия, коментира Комитова и и изрази притеснението си какво ще стане с платените пари, след като не е започнало строителството.

По нейното мнение няма никаква икономическа логика - "да дадем предварително парите за материалите, като не знаем кога ще започнем да строим". Въпреки това ще се постараем тези договори по някакъв начин да се случат", заяви още министърът.

От "Автомагистрали" пуснаха пространно становище в отговор, в което се отбелязва, че близо 79 500 000 лева е реализираната към този момент икономия от фиксирането на цените на материалите за участъци 4, 5 и 6 на автомагистрала "Хемус" спрямо стойностите им в периода на плащане на авансите.

В съобщението се изтъкват предимствата, които "това мениджърско решение на ръководството на "Автомагистрали" ЕАД гарантира". И се изброяват (изброяваме ги и ние):

  1. Финансово обезпечаване на изпълнението на автомагистрала "Хемус" със замразяване на единичните цени, което води до независимост от инфлацията в държавен и световен мащаб;
  2. С платените аванси, цените за "Автомагистрали" ЕАД са фиксирани към доставчиците и не подлежат на индексация;
  3. Производство на количества основни материали, което е задължително предвид огромните обеми за обезпечаване на изпълнението на участъците в срок и гарантира ритмичните им доставки;
  4. Магистралата минава по изцяло ново трасе, което води до акумулиране на значителни първоначални разходи по организация, мобилизация, изграждане на приобектови селища и сериозна мрежа от временни пътища;
  5. Изграждане на производствени полигони, площадки, асфалтови бази, бетонови възли и др.

От компанията връщат топката в полето на МРРБ, като посочват, че отчуждаването на терени за изграждане на трасетата са в компетенциите на администрацията на МРРБ и АПИ, а разрешенията за строеж се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

В съобщението се отбелязват и количествата основни материали, необходими за изграждането на автомагистрала "Хемус" в участъци от 4 до 6 - колко инертни материали и как разпределени по участъци 4,5,6; колко бетон и как разпределен, колко асфалт е необходим по местата, армировка, настилка, стоманобетонни и бетонни конструкции, ограничителни системи.

Комитова все пак обеща сегашното правителство да не пречи на изграждането на АМ "Хемус", но то не може да се ангажира дали магистралата ще бъде завършена до 2024 г., каквото беше обещанието на предходния кабинет, тъй като има много процедури, от които зависи това.

Друга важна задача пред МРРБ е да се смени ръководството на "Автомагистрали" ЕАД начело с изпълнителния директор Стоян Беличев. "В рамките на един час съдът прецени, че моето искане за неговото отстраняване е несъстоятелно. Продължаваме да работим с г-н Беличев. Исках да се разделим културно с него", заяви Комитова.

Наскоро Комитова се опита да смени ръководството на "Автомагистрали" (Беличев) - не успя, поиска банките да спрат да обслужват дружеството, последва размяна на писма, среща за изясняване на позициите, уверение на директора, че законът го задължава да остане на поста си. 

До днес - с поредна порция твърдения от едната страна и обяснения от другата.