Китайските инвеститори са намалили значително придобиванията на компании в Европа през последната година, което е явна реакция на властващото международно напрежение и националните пандемични мерки. Това се посочва в проучване на "Ърнст енд Янг" (EY), публикувано днес и цитирано от ДПА и БТА.

Миналата година са били осъществени 139 придобивания или инвестиции от китайски инвеститори на континента или с 16 по-малко, отколкото през 2021 г., съобщиха консултанти на ръководството.

Авторите на проучването обаче оценяват стойността на тези сделки на едва 4,3 милиарда долара, което е спад с почти две трети спрямо предходната година. В същото време "Ърнст енд Янг" отбелязва, че за повечето от тези сделки няма публикувана информация за стойността на покупките.

Мащабът на сегашната въздържаност на китайските компании изпъква особено ясно на фона на дългосрочно сравнение с рекордната 2016 г. Тогава "Ърнст енд Янг" е отчел придобивания или инвестиции на 309 компании от китайски инвеститори в Европа на обща стойност от 92 милиарда долара.

Преди седем години най-голямата сделка в Германия е била покупката на "Кука" (Kuka), производителя на робота "Аугсбург" (Augsburg), от китайската компания "Мидеа груп" (Midea Group).

Оттогава броят на покупките продължава да се понижава и в момента придобиванията на германски компании от китайски са рядко явление. Данните на "Ърнст енд Янг" показват, че понастоящем Китай избягва противоречиви по политическа гледна точка придобивания като това на "Кука".

"Ърнст енд Янг" смята, че освен политическото напрежение между Китай и Запада, роля са изиграли и приключилите вече драконовски ограничения в Китай.

Ограниченията за пътуване и строгите карантинни правила са направили трансакциите много по-трудни, заяви Сун И, който е шеф на подразделението на "Ърнст енд Янг" за китайски бизнес услуги за Западна Европа.

Както стана известно миналия октомври германското правителство одобри инвестиция на китайската корабна компания "Коско" (Cosco), чрез която тя придобива дял от 24,9 на сто в един от трите терминала на логистичната фирма Ха Ха Ел А (HHLA), в най-голямото германско пристанище - Хамбург.