Германският кабинет е одобрил инвестиция на китайската корабна компания "Коско" (Cosco), чрез която тя придобива дял от 24,9 на сто в един от трите терминала на логистичната фирма Ха Ха Ел А (HHLA), в най-голямото германско пристанище - Хамбург. Това съобщиха световните агенции, позовавайки се на източници, близки до правителството.

Китайската компания отправи оферта за придобиване на 35 на сто от терминала, но някои германски министерства изразиха загриженост относно планираната сделка, тъй като става въпрос за критична инфраструктура, посочва ДПА.

Компромисният вариант - придобиване на 24,9 на сто, е договорен след значителна политическа съпротива. Икономическият министър Роберт Хабек бе сред тези, които твърдяха, че Германия трябва да избягва китайски инвестиции в критична инфраструктура, ако това е възможно.

Германските разузнавателни служби предупредиха по-рано този месец, че китайската финансова сила може да се превърне в опасност за Берлин, особено предвид силните икономически и научни връзки между двете страни.

Поддръжниците на сделката обаче са на мнение, че тя ще позволи на Хамбург, където канцлерът Олаф Шолц бе кмет в продължение на седем години, да бъде в крак с конкуриращите го пристанища, които също се борят да привлекат китайска търговия, а някои от тях вече са частично собственост на "Коско".

На този фон се очаква през идната седмица Шолц, придружаван от бизнес делегация, да посети Китай.

Във вторник говорител на Европейската комисия заяви, че държавите от ЕС имат последната дума при издаването на разрешения за чуждестранни инвестиции в критична инфраструктура. В отговори на въпроси, свързани с китайския инвестиционен интерес към пристанището в Хамбург, той отбеляза, че в някои случаи ЕК може да реши сама да предостави становище, ако установи възможност за заплахи за сигурността и обществения ред от подобни инвестиции.

Говорителят добави, че за някои инвестиции държавите от ЕС не се допитват до комисията. Той уточни, че обменът на данни по тези въпроси е поверителен и отделните случаи не може да се обсъждат. По неговите думи е възможно държавата, където се предвижда инвестицията, да поиска мнението на ЕК или това да направи друга страна от ЕС, която се чувства засегната.

Когато ЕК се намеси, се обсъждат възможните опасности за държавата на инвестицията и за ЕС. Влезлите в сила през 2020 г. европейски правила в тази област не поставят инвестициите в различни раздели; ЕС остава отворен за чужди инвестиции, заключи говорителят.