"Бих казал, че най-важното в комуникацията със служителите е уважението. Ако се отнасяте със своите служители с уважение, то вероятността да ги задържите дългосрочно е много голяма. Всеки би искал да работи за компания, която забелязва постиженията му, цени мнението му и подкрепя развитието му", споделя Алексей Рубцов, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Моето име е Алексей Рубцов. Работя в IT индустрията от 1996 година. Професионалният ми път започна като софтуерен разработчик, след което премина през проектния мениджмънт и управлението на програми. В момента съм Директор на Luxoft България.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерий за проявен интерес към кандидата?

В нашата компания интервюто обикновено преминава през две фази. Първата е техническата част, където имаме няколко стандартни области и въпроси, които трябва да проверим. Второто интервю е ориентирано към определяне на мотивацията на кандидата и неговото отношение към работата и към конкретната позиция. Продължителността на втората фаза зависи от конкретната позиция и обикновено е между 30 и 60 минути.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

За мен лично едно от важните неща, които трябва да търся, е способността на кандидата да преценява реално и да говори открито за силните и слабите си страни. Изпращането на информация преди интервюто може да бъде добра идея, особено за тези, които току-що започват кариера. Това може да бъде индикатор за отношението им към работата и способността им да учат. Подобна инициатива би позиционирала компанията като организация, търсеща надежден партньор в лицето на кандидата, а не просто като изпитваща институция. За успешно преминаване на интервюто е важно кадидатът да бъде спокоен и да представи, това с което в най-голяма степен би бил полезен за компанията.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Разбира се, първото впечатление е много важно. Въпреки това, се опитвам да избегна влиянието на този фактор и винаги подготвям индивидуално сценария за всеки кандидат на базата на информацията, която имам от предишните интервюта, публичните източници и, разбира се, от предоставената автобиографията. Кандидатите са хора с различна индивидуалност. Не бих могъл да твърдя, че по-настъпателните или по-спокойните биха били подходящи за конкретна позиция. Това често зависи от конкретния тип работа, за която кандидатстват и съвместимостта с останалите членове на екипа, към който искат да се присъединят. Основната цел на интервюто е да открием техническите компетенции, мотивацията за работа и потенциала за развитие на кандидата. Опитният интервюиращ обикновено постига тези цели независимо от моментното свое или на кандидата настроение.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Както вече споменах, аз лично търся мотивация и позиция. Дори липсата на определени технически умения не е толкова важна, колкото липсата на стремеж към развитие.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Подготвям различни въпроси, за да проверя дали човекът отговаря на нашите корпоративни ценности: стремеж към съвършенство, ангажираност, креативност, гъвкавост, уважение и умение да се забавлява. Мисля, че те пълно описват какви качества търсим в кандидатите. Комбинацията от добра техническа експертност и споделени ценности е ключът към успеха в привличането на лоялни служители.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Бих казал, че най-важното в комуникацията със служителите е уважението. Ако се отнасяте със своите служители с уважение, то вероятността да ги задържите дългосрочно е много голяма. Всеки би искал да работи за компания, която забелязва постиженията му, цени мнението му и подкрепя развитието му.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Това е сложен въпрос. Имаме богат опит, предимно положителен. Има млади хора, които искат да изучат професия и да се докажат в нея. Истинско удоволствие е да работим с такива хора. Всичко е въпрос на мотивация.

Университетите в България подготвят много добри софтуерни инженери. Това е една от причините да открием тук през декември миналата година мащабен автомобилен хъб, който ще създава софтуерни решения за премиум автомобилен бранд. Над 200 души в рамките на 2 години очакваме да се присъединят към компанията като в това число много младши софтуерни инженери, преминаващи през специализираните ни програми за развитие.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Винаги съм искал да работя с компютри и да бъда софтуерен експерт. Затова съм наистина щастлив от професионалния си път в областта на информационните технологии. Най-важен за моето развитие беше моментът, в който разбрах, че не само трябва да работя усърдно, но и да представям добре работата си, да поставям името си под резултата от усилията си и да се гордея с постигнатото.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Ние не променихме начина, по който избираме хора за екипите си. Да, по-често наемаме служители, които да работят дистанционно, но критериите ни за оценка на кандидатите са същите както и преди пандемията. В новите условия на преобладаващо виртуален офис често ни липсват контактите с колегите, но на практика в нашия бранш дистанционната работа беше факт и преди Кодид-19. Намираме различни поводи и форми да компенсираме тези липси.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Нашето мото сега е - Virtual first. Преобладаващата част от служителите ни в момента работят дистанционно. Но има проекти, за които естеството на работа предполага работа от офиса. Понякога това е изискване за сигурност, понякога е нужно специално оборудване, което не може да имате вкъщи. За нуждите на автомобилния проект, по който започнахме работа, изграждаме специализирани работни места, където софтуерни инженери с различни специалности ще могат да тестват в реално време разработените софтуерни решения. Дистанционната работа работа винаги има своите предимства, но удоволствието да тестваш последните софтуерни разработки директно на пътя в последен модел премиум автомобил е наистина много привлекателно.