"Най-важното за стажантите е да не подхождаме към тях като към туристи. Те трябва да бъдат интегрирани в компанията и съответно в работния цикъл - от тях трябва да се очаква реално да работят, а не просто да наблюдават", споделя Радослав Бимбалов, съосновател на The Smarts Group, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Радослав Бимбалов, съосновател на The Smarts Group, рекламист, писател, общественик.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Никога не съм възприемал интервюто за работа като разпит. Затова и не е важно какви въпроси задаваш или на кои въпроси как отговаряш. По-ценно е да се получи диалог, да има усещане за разговор.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Всеки трябва да намери своя начин да се представи добре на интервю за работа. Преди всичко е хубаво да бъдеш себе си. Отишъл си да продаваш не някаква илюзия, нереална представа, а самият себе си. Тоест трябва да те харесат, защото си ти, а не защото приличаш на някакъв определен клиширан модел.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление, разбира се, е ключово. Особено когато говорим за интервю на живо (дай боже вече да няма други форми), физическият контакт е първото, което срещаш. По начинът, по който се ръкуваш и гледаш човека отсреща, може да поставиш интервюто на стабилна основа или на плаващи пясъци.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Когато наемаш служител, трябва да си представяш къде го поставяш в своята компания и как той функционира в цялостния организъм, който управляваш. Това е като да подреждаш пъзел - всеки човек е парченце от цялото - има неща, с които изпъква и такива, които му липсват. Но по важно е да е поставен на правилното място - тогава е безценен, без значение колко са му предимствата.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Дългогодишният опит ми позволява да определям хората, които наемам, на три основни типа - активисти, индивидуалисти и вдъхновители. Активистите са хора с устрем, желание за работа в екип и силна мотивация да бъдат полезни на другите. Индивидуалистите много често са изявени таланти, които имат повече нужда от свое лично пространство и трябва да им намериш точното място. А вдъхновителите са тези, които са родени да бъдат лидери (формални или не) - те водят останалите напред, вадейки най-доброто от останалите две групи.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Най-важното за стажантите е да не подхождаме към тях като към туристи. Те трябва да бъдат интегрирани в компанията и съответно в работния цикъл - от тях трябва да се очаква реално да работят, а не просто да наблюдават. В агенцията от години развиваме млади таланти, имаме и обучителна програма Praktika, която е насочена както към професионалисти от комуникационния сектор, така и към студенти, които тепърва ще идват при нас. Затова и работим активно с университетите.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Стъпих в света на комуникациите през далечната 1992 година буквално случайно - счупих си крака и прекъснах следването си в София за една година и попаднах в радио Канал КОМ в родния си Пловдив. След това всичко стана толкова бързо и лудо, че като се върна назад - не бих искал да става по друг начин. Но най-важният момент от моята кариера безспорно е срещата ми с моята бизнес-партньорка Гергана Иванова преди повече от 20 години. С нея сме рядък пример за успешен тандем, преминал през всички възможни катаклизми на комуникационния бизнес.

Промени ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Критериите няма как да се променят, но за съжаление се наложи да разпускаме екипите по домовете си на няколко пъти през последните две години. Това разделяне на хора, които обичат да бъдат заедно, винаги е болезнено. Надявам се да е отминал етап.

Кой работен модел предпочита  вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин? 

Твърдо вярвам, че домът трябва да е дом. Там има семейство, забавления, любов и лични грижи. Мястото за работа, особено в екип, е офисът. Това няма да се промени. Да, видя се, че хората могат да работят и дистанционно, което предполага по-голяма гъвкавост и улеснява много неща. Но гореспоменатото деление е безспорно. Поне за мен.