Много се изписа напоследък за това как във извънредната, продължаваща вече близо година извънредна епидемична, здравна и бизнес криза, работодателите трябва да са обгрижващи, внимателни, разбиращи, съчувстващи, щадящи, щедри, деликатни, за да не нарушат спокойствието, душевния мир, личния баланс на своите служители.

Целта не е да предизвикваме конфликт и обвинения, надали работодателите се радват на настоящото положение. Ако сте работещи, в следващите редове можете да се опитате да видите и другата страна, да разберете какво може да направи един служител, за да допринесе за оцеляването на бизнеса, за който работи, да даде стойност, разбира се да не остане незабелязан от всички, да получи предимство и чисто прагматично да увеличи шансовете си за по-добра кариера и по-добро качество на живота си.

Работата от дома наистина поставя служителите в много трудна ситуация. В много семейства има болни, карантинирани, хора със симптоми, невротизирани и наплашени. Светът на служителя е тясно натикан основно в семейството, училището, родителите, близките и приятелите. Както и собственото здраве - соматично и психическо. Под натиск са доходи, не можем да водим нормалния си начин на живот, лишаваме се от много обичайни дейности, забавления. Но не забравяйте, че организацията, за която работите е възможно също да е в режим на оцеляване и от вашата ангажираност и добри намерения и малко добро желание да дадете стойност на работодателя си зависи и вашата кариерна, професионална и финансова сигурност, както и по-малко трудният живот на много колеги.

Ето няколко съвета, които трудно могат да обърнат играта на ниво цял бизнес, но могат да улеснят вашата фирма да работи по-добре, те със сигурност ще са и от ваша лична полза, кариерно развитие, могат да са пример за останалите и да ги накарат да се чувстват по-уверени. Всеки работодател, стига да оцелее, би се радвал да задържи, развива, дори заплаща по-добре лоялните си хора като вас, които дават стойност на бизнеса, бъдат опора на околните, проявят своите лидерски умения, дори и да нямат формалната длъжност и позиция за това.

Бъдете активни. Впечатлението за активност в онлайн и дистанционна среда се постига по различен начин. Изпращайте регулярно доклади за свършената работа, дори и да не ви ги изискват. Бъдете кратки, без излишни детайли, но го правете често. Правете предложения. Инициирайте промени в правилата и процесите. Показвайте съпричастност и ангажираност. Инициирайте сами контакт, дори когато не ви потърсят. Така намалявате риска просто да останете в периферията на екипа, особено в случаите, когато част вашия екип работи в офис, а останалите с вас - дистанционно.

Участвайте редовно в срещите, като приоритизирате тези с преките ви ръководители. Останете визуални, включвайте камерата си в онлайн срещите, поне за част от срещата, макар и с риск да покажете недотам перфектна прическа. Не се притеснявайте, ако генерирате шум или безпорядък, вероятно повечето колеги са като вас. Актуализирайте останалите за вашето здраве и състояние, съобщавайте добрите новини. Опитвайте се да поддържате бодър духа на останалите колеги от вашето ниво, под вас, ако сте мениджър, както и това на ръководителите си, те също са хора и имат нужда от човешко отношение.

Споделяйте новини и съдържание от работодателите си в социалните мрежи. Неслучайно казват, че най-добрите посланици на марката са служителите на фирмата. Така много хора през интернет и публично ще се уверят, че сте добре, че мислите за нормалния начин на живот, че бизнесът, в който работите е в добра кондиция. Това няма да остане незабелязано и от клиентите ви, като косвено ще доведе те да ползват повече от вашите услуги или продукти. Всеки предпочита да купува от фирми със щастливи (поне относително) служители.

Харесвайте и хвалете продуктите у слугите на вашата компания. Подкрепете като потребявате продукти или предлагате на свои близки, приятели или партньори да ги ползват. Възможно е бизнесът, за който работите, да е в режим на оцеляване и с малко помощ като вашата да има възможност да просъществува и дори да се възползва от трудната ситуация.

Подпомагайте новите и младшите си колеги. В извънредната ситуация едни от най-безтегловните и притеснени служители са новите или скоро назначените. Без вашата помощ те са загубени и трудно ще оцелеят, ако всички ги изоставят. Помогнете им с каквото можете, те никога няма да забравят това и ще ви бъдат признателни. Не се знае в каква ситуация можете да изпаднете в бъдеще или да зависите от тях при нова, спешна и неочаквана ситуация.

Дръжте се зряло, постъпвайте разумно, балансирано. Не очаквайте само да получавате, никой не ви е длъжен по подразбиране само да се грижи са вас, нека ползата да е взаимна и симетрична. Разбира се, поставянето на граничи не е лесно и зависи от вас, но комуникацията в дистанционна обстановка се различава от нормалното общуване тук и сега, лице в лице. Уверете се, че са ви разбрали правилно и отсрещната страна също получава нужното уважение.

Показвайте съпричастност и бъдете на разположение. Вашият пряк ръководител, ако не е собственик на бизнеса, също е човек и е възможно да е в аналогична на вашата ситуация в чисто битов, емоционален и здравен контекст.

Пазете се сами и не увеличавайте рисковете за себе си, колегите и близките си. Работодателите трябва да осигуряват безопасна среда за работа, постоянно да прилагат контрол и да надграждат здравните мерки. Пазете се и вие не само на работа, но и в транспорта, личните си контакти местата, които посещавате. Колкото и работодателят ви да се старае да ви пази в условията и времето на работа, ако отговорното поведение не е взаимно, резултатите няма да са добри.

Сплотеността на екипа в трудните моменти на Ковид кризата зависи и от индивидуалните усилия и принос на всеки служител. Обединени срещу здравната и икономическата опасност, имаме повече шанс за успех и просперитет. Така ще оцелеем с по-малко вреди и ще имаме шанс за по-добър просперитет.

*Авторът е съдружник и управител в Хорайзънс България, консултантска фирма в областта на човешките ресурси

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.