"Опитът ми до момента показва, че хората са лоялни към компанията, когато се чувстват уважавани и ценени, имат добри взаимоотношения с колегите и мениджърите, получават подкрепа и поле за развитие. Създаването на подобна среда в една организация изисква фокусирани усилия, инвестиции и енергия от страна на мениджмънта", споделя Виктор Билянски, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Здравейте, казвам се Виктор Билянски и съм един от основателите на софтуерната компания "Скейл Фокус". Ние сме една от най-големите компании в България, специализирани в предоставянето на индивидуализирани софтуерни услуги и решения за бизнеса. Екипът на компанията се състои от над 800 човека с офиси в България, Америка, Германия, Северна Македония и Турция. Само миналата година работихме по над 270 различни софтуерни продукти и проекти.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Неудобни са само лични въпроси, които не са пряко свързани с професионалната кариера на кандидата и нямаме практика да задаваме такива. От професионална гледна точка не би следвало да има неудобно въпроси, стига да не се нарушават подписани договорености за конфиденциалност с предишни работодатели. Обикновено 1 час е стандартната продължителност за едно интервю, като този интервал може да варира спрямо позицията на кандидата и наличието на допълнителни въпроси. За нас е важно срещите да бъдат едно полезно и приятно преживяване, давайки възможност на кандидатите да споделят повече за своите кариерни интереси и опит, както и да придобият представа за нашата култура, проектите и екипа.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Най-важният съвет е човек да бъде себе си - напълно автентичен и искрен, същевременно този съвет е абсолютно валиден и за компанията, която търси да назначи. Ако някоя от двете страни не е, това рано или късно ще се разбере и съществува риск, той или тя да не попадне на правилното място, което ще е загуба на време и за двете страни. Това може лесно да се избегне при честност и откровеност от двете страни по време на интервюто. Възможно е да се изпратят съвети или задачи към кандидата, но това според мен ако се прави е най-добре да се направи след първото интервю, за да може да се обясни лично, какво точно се цели с това "упражение".

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление, разбира се, е важно и трябва да се взема предвид, но това определено не е най-важното нещо и не трябва да се подхожда с предубеждения към кандидати, само заради първото впечатление, било то положително или отрицателно. Дали предпочитаме по-настъпателни или по-спокойни кандидати зависи много от позицията, за която се търси даден кандидат. За определени позиции примерно в продажбите или някои мениджърски позиции по-настъпателни кандидати са по-подходящи, заради естеството на работата. При чисто технически позиции по-спокойните кандидати са по-подходящи, като разбира се, това са общи препоръки, при които винаги може да има изключения. Когато един мениджър е професионалист, той трябва да може да се абстрахира от своето моментно настроение и да може да подхожда обективно, както и също така да усеща настроението на кандидата и да се опита да разграничи чисто професионалните качества от моментни настроения. Активното слушане с разбиране и емпатия са много подходящи качества в такъв момент. В случай на съмнения по темата винаги може да се насрочи следващо интервю по друго време, за да може да се изолира фактора настроение.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото? 

Желанието за развитие на кандидата е винаги по-важното според мен. Техническите знания и умения се развиват и надграждат с опита, с правилните насоки и в подходяща среда. Жаждата за нови знания, стремежа да надскачаш себе си и да ставаш все по-добър професионалист, са ключови предпоставки за успех и когато тези нагласи са на лице у даден кандидат, определено си струва да се обмисли как могат да се запълнят пропуските и да се потърси подходяща среда за развитие на този човек.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Когато правим подбор за нашите екипи, се стремим да оценим до каква степен кандидатът ще пасне в нашата култура и среда. Желанието да не се отказваш и да се развиваш, амбицията да постигаш повече, екипната работа, както и поемането на отговорност са заложени в ДНК-то на нашата организация и се проявяват както в ежедневните действия на всеки един човек в компанията, така и в стратегическите ни решения. Когато срещнем хора със сходни ценности, вярвания и нагласи, сме сигурни, че те ще се чувстват добре в компанията, ще бъдат успешни в нашата динамична среда и също така ще допринесат за постигането на общите ни цели.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Опитът ми до момента показва, че хората са лоялни към компанията, когато се чувстват уважавани и ценени, имат добри взаимоотношения с колегите и мениджърите, получават подкрепа и поле за развитие. Създаването на подобна среда в една организация изисква фокусирани усилия, инвестиции и енергия от страна на мениджмънта. Редица инициативи, вътрешни проекти, процеси и практики са били създавани, оптимизирани и надграждани през годините в компанията, така че да изградим тази култура на уважение към всеки един човек, подкрепяща и колаборативна среда, както и да предоставим възможности за кариерно развитие.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите? 

Винаги сме вярвали, че трябва да подпомагаме и инвестираме в развитието на хората, които правят първи стъпки в своята кариера, и компанията участва активно в множество партньорства с университети и училища, предоставяйки възможности за стаж и обучение на млади таланти. Паралелно с това през 2019 г. създадохме собствена ИТ академия и всяка година безплатно обучаваме десетки начинаещи софтуерни инженери. В рамките на три месеца участниците в нашата академия минават през интерактивен курс, който пречупва теорията с практически задачи, а екипните проекти и менторирането от опитни специалисти създават възможност за развиването на нови умения и придобиване на ценен опит в реална среда. Успехът на академията може да се измери най-вече с това, че всяка година получаваме все повече и повече кандидатури за участие. За лекторите и менторите от нашия екип това начинание носи много удовлетворение и положителни емоции, тъй като се срещаме с амбициозни, будни и ентусиазирани хора, част от които остават дългорочно в компанията и допринасят за нашите проекти.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

За мен винаги амбицията, постоянното учене и страстта към работата са били най-важните професионални качества. Лично аз се занимавам с програмиране и технологии от ранна детска възраст. Още тогава за мен моята професионална кариера беше предопределена. Най-важният момент за мен беше изобилието от книги на техническа тематика, които прочетох като дете. Днешно време години по-късно аз продължавам да чета и се развивам професионално. Светът около нас се развива със страшно бърза скорост и човек, ако спре да се развива, той няма да бъде конкурентоспособен и релевантен в днешния динамичен свят.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?  Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Винаги през годините сме държали на високото качество в работата и при оценяването на служителите сме взимали предвид приноса и постигнатите резултати, както и до каква степен поведението на служителя е в синхрон с нашите ценности и организационна култура. Въпреки че и преди сме работили в дистрибутирани екипи, Ковид пандемията ни изправи пред предизвикателствата на работа от разстояние и ни накара да преосмислим и подобрим някои процеси, комуникационни канали и практики в компанията. Регулярните 1:1 срещи между мениджър и служител, следването на Agile подходи в управлението на проектите, както и инструментите за даване на обратна връзка са в основата на изграждането на подкрепяща среда и отворена комуникация. Чрез редица инициативи за споделяне на опит, групи по интереси, и екипни събирания се стремим да поддържаме чувството за принадлежност и екипен дух.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин? 

Нашата компания предпочита хибридния вариант за работа. Според мен комуникация и колаборацията лице в лице е най-добрият и ефективен начин за работа, поради това нашите офиси са винаги отворени за служителите и играят важната роля на социални пространства за екипни срещи и обсъждане на идеи. В същото време, работата от вкъщи позволява гъвкавост и съчетаване на служебните с личните ангажименти, както и минимизиране на времето за пътуване до офиса. Стремим се да комбинираме позитивите и на двата модела, затова даваме свобода и гъвкавост на служителите да избират къде биха искали да работят. Очаквам начина на работа и работното място да претърпи още промени в бъдеще. След като Ковид накара редица бизнеси да преосмислят начина си на функциониране, предвиждам, че навлизането на изкуствения интелект също ще има отражение върху моделите на работа и работното място. Очаквам с интерес да видя как и по какъв начин предстои това да се случи в следващите години. Предстоят ни много интересни времена.