"В нашата компания се стремим да привличаме хора, които обичат работата си и виждат смисъл в нея; инициативни са и искат да претворяват идеите си в работещи решения за бизнеса и клиентите; обичат да учат, работят в екип и не се притесняват от предизвикателствата. Ние не сме компания тип "корпорация" и ценностите ни не са "корпоративни". При нас биха се чувствали добре хора, които търсят приятелска и подкрепяща среда, държат да са ценна част от екипа, виждат своя принос към крайния резултат, работят със страст и удоволствие", споделя Владимир Рашев, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Владимир Рашев е съдружник и управител на консултантската IT компания Balkan Services. Има над 20 години опит в сферата на информационните технологии, с фокус върху внедряването на бизнес софтуер. Професионалният му път включва още управление и развитие на компании в сферите търговия и IT технологии. Съосновател е на българо-румънския клон на международната организация за предприемачи Entrepreneurs" Organization (EO). Завършил е магистърска степен по Стопанско управление в СУ "Св. Климент Охридски". Сертифициран мениджмънт консултант (CMC). Привърженик на активния начин на живот, любител на сърфа, ските, сноуборда и вело изживяванията.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Нашият подход е по-различен и не включва такива трикове.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Ние провеждаме разговор с кандидата, в който искаме да разберем неговата мотивация, професионални умения и бъдещи планове. Знаем какви въпроси задаваме, но е много по-важно да се получи контакт и свързване, а не просто един формален структуриран бизнес разговор. Това е по-скоро разговор, а не "интервю". За нас също е много важно в този разговор и кандидатът да разбере това, което го интересува за нас, за фирмата, за нашите ценности, за екипа, в който ще работи. Търсим хора, които се стремят да дават най-доброто от себе си - но това изисква кандидатът да има достатъчно информация за нас, за да може сам да прецени дали ние сме подходящи за него и целите му съвпадат до голяма степен с нашите. Предварително не изпращаме въпроси за подготовка, но до среща стигат само една малка част от кандидатите. Стъпките по подбор при нас са ясни и лесно достъпни за тези, които проявяват интерес. Кандидатите могат да се запознаят с тях в кариерната страница на нашия уеб сайт.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление е важно, и в същото време много внимаваме "да не съдим за книгата по корицата". Профилът на всеки кандидат е дефиниран предварително и за едни позиции търсим по-настъпателни, а за други - по-спокойни колеги. Много зависи от екипа, от типа работа и други фактори. Много е важно кандидатът да харесва това, което ще прави и вярваме, че само така може да даде най-доброто от себе си. Подготвяме се предварително за всяка среща и се стремим да бъдем фокусирани по време на разговорите - тогава можем да преценим по-лесно и да усетим истинската нагласа на човека срещу нас. Често пъти това изисква и по-дълъг разговор, докато установим контакт и в течение на разговора човекът срещу нас се успокои, ако в началото е бил притеснен. Понякога срещите продължават по-дълго от предвиденото, ако виждаме смисъл и нужда от това и кандидатът също го желае.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Преди да започнем подбор ние имаме профил за позицията, както и изисквания. Търсим най-подходящия кандидат, който отговаря на нашите критерии, като много важна част от тези критерии са ценностите ни. Кандидатите с по-малко професионален опит имат по-малко умения и това е нормално. В този случай следим да пасват на екипа и да имат потенциал за развитие, но и желание и дисциплина за учене и работа. Това ще им помогне да научат необходимото, за да са успешни на желаната от тях позиция.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

За да имаме актуален отговор на този въпрос, през 2022 година разработихме цялостна стратегия за развитие на "Работодателска марка". Един от основните въпроси беше "Какъв е идеалният кандидат за нас?". Направихме обстоен анализ, слязохме до ниво екип и имаме точен профил на идеалния кандидат за всеки екип през 8 критерия, които обхващат настоящи умения, професионални цели, личностни нагласи, интереси и др. В нашата компания се стремим да привличаме хора, които обичат работата си и виждат смисъл в нея; инициативни са и искат да претворяват идеите си в работещи решения за бизнеса и клиентите; обичат да учат, работят в екип и не се притесняват от предизвикателствата. Ние не сме компания тип "корпорация" и ценностите ни не са "корпоративни". При нас биха се чувствали добре хора, които търсят приятелска и подкрепяща среда, държат да са ценна част от екипа, виждат своя принос към крайния резултат, работят със страст и удоволствие. Имаме 5 ясно дефинирани ценности, които сме посочили и на нашия уеб сайт. Всяка ценност е онагледена чрез желани и нежелани поведения, за да е още по-ясно какво точно имаме предвид. Ние не искаме никого да превъзпитаваме и използваме активно ценностите още на етапа на подбор на подходящите за нас кандидати - търсим хора, които до голяма степен споделят нашите ценности. Определено може да се каже, че търсим съмишленици.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Лоялността на служителите е качество на самите служители. Ние се допитваме до хората в компанията и създаваме среда, в която да се чувстват оценени, да имат възможности за развитие и като цяло да работят с желание. Наясно сме, че в живота на човек има различни етапи и уважаваме желанията и нуждите на колегите. Имали сме случаи на колеги, които след 10 и повече години в компанията решават да поемат по нов път и считаме това за нормално.

За нас е важно да имаме комуникация и средата да предполага всеки служител да може свободно да заяви нуждите си и да бъде чут. Ако човек вече е решил за себе си да напусне, ние не бихме искали да го отклоняваме от избрания от него път. При вече взето решение, каквито и действия да предприемем от наша страна, те обикновено дават само временни резултати. Действията биха имали смисъл само превантивно.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Ние нямаме стажантски програми, както в някои други фирми, но сме изключително доволни от колегите, които правят първи стъпки в кариерата си при нас 19-22 години. Намерихме хората, които искахме, макар и да не беше много лесно. В екипа има изключително позитивни и активни млади хора, които се учат бързо и показват постоянство и желание да напредват професионално. Оказа се, че и ние имаме какво да научим от тях.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Започнах работа във Финансова компания Евро-Финанс. Там научих много за инвестиции, търговия с акции, валути, държавни ценни книжа и управление на приватизационен фонд. Много интересни първи три години и познания, които ми помагат и до момента. Втората работа вече беше модерна за времето си - внедряване на бизнес софтуер - ERP & BI и изключително интересна, защото бе комбинация от технологии и познания за бизнеса. Следващата стъпка бе създаване на консултантската ИТ компания Balkan Services, в която съм управляващ партньор от самото начало. Целта ни през годините е била да утвърдим компанията ни като надежден партньор на бизнеса в дигитализацията. Така вече 17 години помагаме на организациите да оптимизират своите бизнес процеси и да постигат все по-добри резултати. Всички обстоятелства и уроци по пътя водят до осъзнаване и израстване. И в този смисъл не бих променил нищо. Един от ключовите моменти за мен беше пионерското решение да предложим софтуер за бизнес анализи на българския пазар още в самото начало на компанията ни. Това бяха времена, в които този тип инструменти за взимане на управленски решения въобще не бяха познати. Днес BI е незаменим инструмент за средния и висш мениджмънт, а компанията ни е водещ интегратор на BI решения у нас с над 400 завършени успешно проекта.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Промени се начинът ни на работа и стана по-гъвкав, но не виждам причина да се променят критериите ни за оценка. Те са свързани с резултата и качеството на услугата, която предоставяме, също и с ценностите ни. Колективът се стикова много добре на голямата тераса на един от етажите при нас - с бира, тенис на маса, рождени дни и други събития, които отбелязваме заедно. Офисът ни е в стара красива сграда в сърцето на столицата, до изворите с минералната вода и вярвам, че много голяма част от колегите идват с удоволствие на работа, за да се видят и с колегите си. В повечето случаи това, което се случва е спонтанно и без голяма предварителна организация и планиране, но е достатъчно често и най-важното - колкото е необходимо. Разбира се, имаме и планирани дейности, като целта ни е да поддържаме един здравословен баланс и разнообразие, за да се чувстват добре хората в компанията.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Не е лесно да се предвиди какво ще стане след 2-3 години и ако се опитаме, най-вероятно няма да сме много точни. Предвид скоростта, с която се случват промените, за нас е важно да сме гъвкави и да реагираме на ситуацията адекватно. В момента използваме хибриден модел на работа и тенденцията е все повече да работим от офиса, за да сме заедно. Има задачи, които всеки от нас може да свърши по-ефективно сам от вкъщи или друго място, когато е необходим фокус и намаляване на разсейващите фактори, но и много задачи са по-лесни за решаване, когато екипът е заедно на едно място. Ценим живия контакт с хората - включително и този с клиентите.