ЕС дава крачка назад: Правителствата сами ще определят кои сгради ще санират с приоритет
Отпада единната сертификация. Връщаме се в изходна позиция по отношение на контрола в изпълнението на изключително амбициозните цели на Европейския съюз; всяка държава ще се справя сама
Европейският съюз дава крачка назад по отношение на сградите, става ясно след завършилите само преди няколко дни преговори между Европейската комисия, Европейския парламент и правителствата на страните-членки. Това развитие на преговорите коментираха днес професионалисти по време на дискусионен форум на сдружение "Да обновим България" (Renovate Bulgaria) по повод Националния ден на обновяването.
Амбициозните цели на ЕС остават същите като например всички сгради да са нулево емисионни до 2050 година. Но контролът по изпълнението и самото изпълнение се оставя в ръцете на всяка страна-член на ЕС. Например страната сама ще даде определение за нулево емисионни сгради, сама ще определи кои влизат в това определение и сама ще дава оценка, ще изпълнява своя система за сертификация и сама ще определя кои са най-нуждаещите се сгради за енергийно обновяване. Това за България на практика означава прилагане на почти същата политика каквато е до момента.
Става дума за промените в директивата за енергийните характеристики на сградите, които са на етап тристранни срещи (триалози) преди да се сформира окончателен вариант. Преговорите не са завършили, но се очаква да завършат скоро и директивата реално е с много по-слаба амбиция от първоначалното, коментира българският евродепутат от ЕНП Радан Кънев, който се включи онлайн в дискусията. Причината е много силният натиск от национални правителства да запазят основни параметри в това законодателство в свои ръце.
Всяка страна в своя национален закон ще определя кои сгради са с най-ниски енергийни характеристики и ще решава кои сгради ще бъдат обновени, всяка страна сама ще отговаря за прилагането на енергийните стандарти. Получава се така, че отговорността върху националните правителства за контрола на изпълнението на целите е огромна, подчерта евродепутатът. Затова ще е необходима национална стратегия и няма да има набор от задължителни предписания на ЕК каквато беше първоначалната идея, но няма да скрия, аз я харесвах, защото тя щеше да дисциплинира българското правителство, каза Кънев. Остава на вас професионалистите да прецените и активно да се сключвате, за да може държавата да подготви такива критерии и правила, които да доведат до реално изпълнение на целите за енергийно обновяване, подчерта още той.
Държавата реално може да запази така критикувания фокус само върху обновяването на панелните блокове
Например правителството може да запази приоритета върху многофамилните жилища, върху панелните блокове, даде за пример Кънев, докато целта на ЕС беше да се постигат целите равномерно във всички сгради, включително еднофамилните и обществени. На въпрос на 3eNews дали са ясни сроковете, в които трябва държавите да определят своите цели, Кънев подчерта, че за сроковете още се водят преговори и още не може да се каже какви ще бъдат те. На следващия ни въпрос как ще се осъществява контрола върху изпълнението, Кънев коментира, че това е най-сериозният проблем. Не се очертава ЕК или ЕП да извоюват по-сериозни мерки за контрол, нямам оптимистичен отговор, тази дейност изисква повече централизация, но беше ясно, че ще има сблъсък с националните правителства, което се случи и на практика, поясни евродепутатът.
До известна степен Интегрираният план в областта на енергетиката и климата ще определя целите по отношение на енергийната ефективност и енергийните характеристики на сградите и за ВЕИ, каза Ивайло Алексиев от Агенцията за устойчиво енергийно развитие. Ние и сега имаме задължение да докладваме изпълнението, но естествено не толкова подробно колкото беше заложено, подчерта в отговор Алексиев.
Свобода на държавите членки да правят политиките, контролът на ЕК и ЕП ще бъде минимален
Ясно пролича в дискусията и недоволството на бизнеса от тази ситуация, защото има голям риск политиките да не се променят особено. Драгомир Цанев от Центъра за енергийна ефективност също заяви, че нямам как да скрие разочарованието си. На негов въпрос по отношение на финансовите инструменти, Радан Кънев също обясни, че няма да има единен подход и всяка -страна членка ще изготви самостоятелно схемите за финансиране на енергийната ефективност.
Това е крачка назад и според Йордан Николов, изпълнителен директор на Българската асоциацията за изолации в строителството. Знаем от практиката, че последователност в инвестиционния процес за обновяване досега нямаше и сме сериозно притеснени как ще започне да работи държавата, за да покаже по-висока амбиция, допълни той пред 3eNews.
Изпълнителният директор на АУЕР Ивайло Алексиев (ляво), заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Ангелина Бонева, председателят на “Реновейт България“ инж. Йордан Николов (дясно), видеоконферентна връзка с евокомисаря по енергетика Кадри Симсон
Снимка: БТАВажната роля на Интегрирания план в областта на енергетиката и климата, на Националния декарбонизационен фонд
Заместник-министърът на регионалното развитие Ангелина Бонева увери, че държавата прави всичко възможно да промени подхода. Те поясни, че съвсем скоро се очаква да бъде представен първият вариант на Интегрирания план в областта на енергетиката и климата за първи обществени консултации. Той трябва да бъде представен в ЕК в края на юни 2024 г., но страната ни трябва да публикува драфт преди това. В началото на годината ще бъде сформиран Националния декарбонизационен фонд, който ще трябва да очертае целите и всички отговорни министерства. Само Министерство на регионалното развитие няма да как да реализира тази политика, каза Бонева. Необходимо е да се включат Министерство на енергетиката, на Министерството на околната среда и водите и още редица структури и други. Под тази обща шапка да започнем да чертаем политиките в сферата на енергийната ефективност, засегнатите групи, къде обновяването трябва да се случи най-бързо, да структурираме подходящите фондове, каза Бонева. За нас е трудно да наложим техническите паспорти като задължително изискване, но поне започнахме с втория етап на развитие на програмата за обновяване, каза Бонева. Заради програмата за саниране по Плана за възстановяване с технически обследвания са вече над 3600 сгради, съобщи инж. Алексиев от АУЕР. Това са сгради, които са напълно наясно, че могат да не се финансират по програмата за безвъзмедна финансова помощ, но имат надежда, че ще бъдат подпомогнати поне с 80% финансиране.
Но промените се случват по-бързо отново заради спешността на определени реформи, които сме поели като ангажимент по Плана за възстановяване и устойчивост, именно там е залегнало изискването за създаване на Национален декарбонизационен фонд са коментарите от страна на бизнеса.
Амбициозните цели на ЕС са свързани със сериозни мерки за изпълнението им, но без механизъм за контрол както е директният по Плана за възстановяване изпълнението им може да се окаже мираж.
Според целите до 2050 г. трябва да се обнови целият сграден фонд на ЕС, прекалено голяма амбиция, представи промените Йордан Николов. Това с темпове от 0,01% на година изглежда нереалистично. Задължително обновяване на сградния фонд, целия до 2050 година. За тази бурна вълна на обновяване трябва да се привлече частно финансиране, но частният капитал ще дойде там, където бърза възвръщаемост, но също данъчни и фискални стимули, каза още Николов.
Няма да има кой да кара сърфа, наред с кадрите, голям проблем е намирането на материали
Притеснявам се, че няма да има кой да поеме тази мощна вълна на обновяване, да не стане така, че няма кой да управлява сърфа, посочи Николов. Той за пореден път подчерта огромния кадрови проблем и липсата на хора, които да познават и да прилагат методите за енергийно ефективно и нулево емисионно строителство. Също така голям проблем ще се окаже намирането на материали, посочи още той. Изискването е 55% от ремонтите да се прави приоритетно в сгради с най-лоши показатели. Няма да има хармонизирани класове, което означава, че страната сама ще решава кои са сградите с най-лоши показатели. От друга страна всяка страна трябва да представи процент цели за процент средни спестявания на енергия за 2025, 2030, 2035 година. Всички сгради трябва да бъдат изследвани за потенциал на глобално затопляне от 2030 година нататък, което е изключително амбициозна задача. Освен това сама страната трябва да подготви финансови стимули за обновяване приоритетно на домовете на уязвими домакинства, на енергийна бедни, на социални жилища. Важното е, че се изисква от страните -членки да осигурят услуги на едно гише, които да бъдат безплатни. В сертификатите за обновяване се залага изграждане на зарядни станции за електрически автомобили във всяка сграда.
Формулата за успех изглежда обаче ясна-системен подход, не на парче, прозрачност, финансова помощ, която да е обвързана с повече задължение на бенефициентите например данъчни задължения, бенефициенти по-висок данък, защото не са инвестирали свои средства, задължение по отношение на отчетността първоначално и при експлоатация на сградата, бенефициентите да са по-добре организирани, за да може да следят правилното изразходване на средствата, което липсваше досега в програмите. Необходима е мащабна информационна и разяснителна кампания за ползите от обновяването. Важно е да се структура професията и да се обучават кадри за специализирани посредници по енергийна ефективност, необходимо е да има опростена система за кандидатстване, обясняват от бранша. Необходимо е да се създадат работещи финансови механизми. В държава като Испания не може да си отдадеш имота под наем или да го продадеш, ако не е саниран. Но пречките са все повече от липсата на финансови възможности на хората, от липсата сигурност от международната обстановка, за да мислим за инвестиции в сградно обновяване, които ще възвърнем след години предвид, недостиг на квалифицирани кадри, недостиг на материали.
Макар да виждаме известна промяна, все още не личи енергийно обновяване да приоритет , говорим за производство и доставка на енергия, но не и за спестяване на енергия, субсидиране цени на енергията не стимулират нейното пестене, няма данъчни стимули, коментира Николов.
Единствено, когато сметките за енергия се увеличат многократно с пълната либерализация,
хората ще имат стимул да инвестират
Собствениците на имоти не оценяват колко е важно обновяването, защото все още това не рефлектира върху сметката за енергия, но това ще се промени с пълната либерализация, която е съвсем близо от 2026 година, подчерта инж. Алексиев. Това според него ще засили интереса на хората не само да изпълняват мерки за пестене на енергия, но и да използват възобновяеми източници на енергия.
Нещо повече по отношение на амбициите, ние говорим не само за 100% обновяване на сградите, но 100% декарбонизиран сграден фонд, няма сграда, която да не потребява енергия, което означава, че трябва да използваме ниско емисионен източник на енергия, каза инж. Алексиев. Процесът, който ще повиши търсенето към мерки за енергийна ефективност обаче е именно либерализацията на пазара, когато потребители ще видят реално колко скъпа е цената на енергията от изкопаемите горива. Най-голяма тежест при търсенето винаги е имал ценовият фактор, при либерализацията хората ще започнат да търсят най-евтиния източник на енергия, а това ще бъде ВЕИ особено ако е собствена. Затова е толкова важно да инвестират в енергоспестяващи мерки и изграждане на собствени ВЕИ сега, смята инж. Алексиев. Към момента липсват на данни, пръснати са институции и се различават, което не позволява коректен и стойностен анализ и прогнози, каза той. Важно е да позволим да навлязат умните измервателни устройства, които да позволят анализ и обмен на енергийни данни, включително и мониторинг на програми на енергийна ефективност и ВЕИ.
Данните от преброяването, че 1 млн. жилища или 24% са изцяло санирани, а всъщност реалните данни сочат много по-ниски проценти. Но шефът на АУЕР посочи, че не се оценява естественото обновяване, защото хората никъде не посочват, че са си обновили жилището. Като си купите но електроуред, той никога не е като стария, винаги е с по-висока енергийна ефективност, но това никъде не се отчита, така че естественият темп на обновяване нормално е по-голям, но той не влиза в отчитане изпълнението на целите.
Оттук нататък предстои много работа и много зависи от сътрудничеството на държава и бизнес колко успешна ще бъде тя.
Конференцията се организира от името на сдружение "Да обновим България" (Renovate Bulgaria), национален партньор на европейската кампания "Renovate Europe", чиято основна цел е намаляване на потреблението на енергия на сградния фонд в Европейския съюз с 80% до 2050 г., чрез подкрепа за законодателни промени и стимулиране на амбициозни национални програми за обновяване.