Какво е "Screen scraping" и дали скоро европейските потребители ще могат да извършват плащания само чрез QR код? На тези въпроси отговор потърсихме от Ерик Дюкуломбие, ръководител на отдела за търговия на дребно и плащания в Европейската комисия (DG FISMA).

Той обясни още, че доставчиците на платежни услуги ще трябва да спазват изискванията на незабавни кредитни преводи в евро от 9 януари 2025 г. независимо от валутата на държавата членка, в която се намират.

Голяма иновация занапред ще бъдат QR кодовете за разплащане или други приложения, използващи NFC технология. Такива решения съществуват на вътрешния пазар в някои държави-членки, но те все още не са трансгранични. Вече се работи по разработването на QR стандарт, поясни Дюкуломбие.

Комисията счете, че е за предпочитане да не налага нов стандартен интерфейс за програмиране на приложения (API) за достъп до данни, тъй като това би било твърде скъпо зa доставчиците или т.н. Account Servicing Payment Service Provider (ASPSP) и несправедливо спрямо онези, които добросъвестно са внедрили различен интерфейс API, казва Дюкуломбие в отговор на въпроса защо EK се отказа от въвеждането на единен стандарт в директивата за плащанията, което e основна причина за забавянето й.

"От друга страна, предложението за Payment Service Regulation (PSR) е много по-ясно и подробно от предишните правила по отношение на минимално необходимите функционалности и стандарти за изпълнение на специализираните интерфейси.

Толкова много доставчици на услуги ще трябва да настроят своите интерфейси независимо какво приложение използват. Регулацията се фокусира върху резултатите, а не върху средствата за постигането им", отбелязва експертът.

На въпрос защо са комбинирани регулациите за платежните институции и институциите за електронни пари, Ерик Дюкуломбие отговори, че "правната рамка към институциите за електронни пари и платежните институции в Директивата за електронни пари и PSD2 вече е достатъчно последователна". "Изискванията например за издаване на електронни пари, разпространение на електронни пари и обратно изкупуване, обаче са доста различни в сравнение с услугите, предоставяни от платежните институции.

Надзорните органи имаха практически трудности при ясното разграничаване на двата режима и при разграничаването на продуктите/услугите за електронни пари от платежните услуги. Поради това се предлага сливане на двата режима, като се обединят в един законодателен акт и се хармонизират доколкото е възможно. Това ще гарантира по-висока степен на хармонизация и опростяване."

"Трябва да се отбележи, че тази реформа вече беше въведена чрез Регламента за незабавните плащания, в очакване на Payment Service Regulation и Payment Service Directive (PSD3). Kрайният срок за въвеждането й е през април 2025 г. Проблемът беше, че Директивата за окончателност на сетълмента възпрепятстваше достъпа на платежните институции (PI) и дружествата за електронни пари (EMI) до платежни инфраструктури. Това ги принуди да разчитат още повече на търговските банки, създавайки структурна зависимост от банките и неравнопоставени условия, тъй като банките са техни конкуренти. Премахването на тази бариера, с подходящи предпазни мерки ще гарантира, че те могат да спазват правилата и да предлагат платежни услуги на по-ниска цена с по-голяма надеждност. Основната идея е да насърчим конкуренцията", коментира Ерик Дюкуломбие във връзка с промените, които ще предизвика възможността за директен достъп до платежните схеми.

3eNews