FT: Производителите на автомобили в Европа се готвят за по-дълбока и продължителна криза
Компаниите се сблъскват с проблеми в няколко направления, включително жестока конкуренция от Китай, слабо търсене в Европа и забавяне на прехода към електромобили
Предупреждения по отношение на печалбите идват от сектор, който се бори със слаби вътрешни продажби, силна конкуренция от Китай и забавящо се търсене на електрически превозни средства, пише в своя публикация Financial Times (FT).
Секторът, засегнат от слаби вътрешни продажби, силна конкуренция от Китай и намаляващо търсене на електрически превозни средства, вижда признаци за по-ниски печалби.
Предупрежденията за спад в печалбите на компании като Volkswagen и Stellantis подхранват страховете, че европейското производство ще бъде изправено пред по-дълбок и по-дълъг спад, се казва в статия на изданието.
В началото на 2024 година се очакваше, че след премахването на пречките във веригата за доставки, предизвикани от пандемията Covid-19, секторът ще се върне към нормален живот, а производството на автомобили ще се увеличи с повече от 2%. Вместо това обаче компаниите се сблъскват с проблеми в няколко направления, включително жестока конкуренция от Китай, слабо търсене в Европа и забавяне на прехода към електромобили.
"Всички мислехме, че ситуацията ще се нормализира, но тя се влошава. Внезапно негативните фактори се ускоряват, а мащабите на влошаването са огромни", отбелязва анализаторът от Jefferies Филип Хучоа. Анализатори също предупреждават, че производителите на коли трябва да се подготвят за по-продължителен спад, тъй като ще им се наложи да се сблъскат с по-големите инвестиции в технологиите, намаляването на маржа на елекромобилите и засилване на конкуренцията от страна на китайските производители при навлизането на чужди пазари.
"В сектора като цяло съществуват фундаментални пречки практически във всяка страна. Говоренето, че през 2025 година ситуацията ще започне да се подобрява би било преждевременно", казва анализаторът от UBS, отговарящ за автомобилната индустрия Патрик Хъмел.
Най-големият негативен фактор дойде от най-големия автомобилен пазар в света - Китай, който пострада от забавянето на сектора с недвижимите имоти. Въпреки, че Пекин предприе редица мерки за стимулиране на икономиката, компании като Volkswagen и Mercedes-Benz ще се сблъскат със затруднения, тъй като клиентите избират местни марки с модерни технологии и ниски цени.
По данни на шанхайската консултантска компания Automobility,дела на чуждите марки на китайския пазар на автомобили за първите седем месеца на седем месеца на 2024 година.е достигнал до рекордно ниското ниво от 37 % в сравнение с 64% през 2020 година.
По данни на китайската индустрия, спадът е затруднил особено силно немските производители, дела на които сега е малко под 15 % в сравнение с 25% преди четири години.
През последните седмици Mercedes-Benz и Porsche са предупредили за по-ниска от очакваната печалба, тъй като продажбите на луксозни автомобили в Китай са се влошили заради слабите потребителски разходи.
По думите на независимия анализатор Матиас Шмид, западните производители, които са се облагодетелствали от мащаба на масовото производство на бензинови коли в Китай, ще се сблъскат с намаляване на ползите, тъй като ще загубят своя дял на пазара за сметка на местните конкуренти, предлагащи модерни електрически превозни средства.
На международните производители ще се наложи да компенсират намаляването на печалбите за сметка на повишаването на цените на други пазари.
"Има още много негативни последствия, които не се ограничават до Китай", казва той.
В Европа, където лихвите са високи и ограничават ръста на продажбите, автомобилните компании се сблъскват със забавяне на продажбите на електромобили и фалити на доставчици, което води до дефицит при комплектоването.
Прогнозата за следващата година не предвижда подобряване на ситуацията, тъй като новите стандарти на ЕС за въглеродните емисии карат европейските производители на автомобили да продават повече електрически превозни средства от автомобилите на бензин, независимо от слабото търсене.
"От гледна точка на ценообразуването, 2025 година може да стане много трудна за Европа", казва Даниел Шварц, автомобилен анализатор от Stifel. "Ще трябва да продават повече електромобили. Хората не ги искат. Ще трябва да дадат повече отстъпки за тези коли".
Забавящото се търсене на електрически превозни средства допринася също така и за спада на общите европейски продажби. Според данните на Европейската асоциация на автомобилната индустрия, за периода от юни до август броят на новорегистрираните транспортни средства на Volkswagen е спаднал с 3%, а на Stellantis - с почти 10 на сто.
Volkswagen, който смята Китай за свой най-голям пазар за пръв път в своята 87-годишна история разглежда възможността за затваряне на заводи в Германия, тъй като се стреми да намали разходите, за да се справи със затрудненията. Най-големият в Европа производител на автомобили предупреди за оперативен марж от 0,9 процента за своя бранд от леки коли VW през първата половина на годината, е през миналата седмица предупреди, че общият му оперативен марж ще спадне до 5,6 процента през 2024 година в сравнение със 7 процента през миналата година.
Отстъпките в Европа е окажат допълнителен натиск върху паричните потоци в автомобилния сектор, които ще станат отрицателни за Volkswagen, Stellantis и Aston Martin.
Секторът също така пострада от новите проблеми по веригата за доставки, предизвикани от нарастващия брой на фалити сред доставчиците на автомобили, особено в Германия.
Британският производител на луксозни коли Aston Martin и Ineos Automotive, новата автомобилна марка, лансирана от милиардера магнат Джим Ратклиф, обявиха недостига на части за забавянето на производството, а Porsche през юли предупреди за загуба на печалба поради прекъсвания, причинени от наводнения при доставчик на алуминий.
"За последните 6 до 9 месеца при големите доставчици имаше пожари, наводнения или назначаване на администрация в такъв мащаб, какъвто аз лично не съм виждал през цялата си кариера", казва новият генерален директор на Aston Martin Адриан Холмарк, след като в понеделник тази група от акции, която се котира на Лондонската фондова борса сви целта си за доставка на автомобили.
Анализатори твърдят, че освен външни фактори, някои проблеми са били предизвикани от самите хора. Например, производителите Peugeot и Chrysler Stellantis изпитват затруднения в САЩ, тъй като са определили твърде високи цени за автомобилите си.
"През тази година допуснахме няколко грешки и платихме за това с цената на акциите", каза неотдавна Натали Найт, финансов директор на Stellantis.
Акциите на групата паднаха повече от два пъти от пика си през март.
След предупрежденията за печалбата от понеделник, оперативната печалба на четвъртият по големина производител на автомобили ще спадне според оценките до 2,4 % през втората половина на годината в сравнение с 10 % през първите 6 месеца. Това е свързано с големите отстъпки, които групата предлага на американските дилъри, за да се отърве от високите запаси на своя най-голям пазар.
Анализаторът от Bernstein Стивън Райтман заявява, че тази година ще е изпитание от решаващо значение за производителите на автомобили: ще се опитат ли да преодолеят спада в търсенето чрез болезнени съкращения на производството или ще прибягнат до ожесточена надпревара за отстъпки с конкурентите, което ще навреди на тяхната рентабилност.
"Знаехме, че 2024 година ще бъде тежка, а това значи, проверка на обещанията за приоритизиране на разходите, а не на количеството", казва Райтман, добавяйки: "Ако компаниите намалят производството си вместо да се опитат да се убиват един друг с отстъпки, тогава инвеститорите може да погледнат на сектора малко по-позитивно. Но ако се провалят и се върнат към старите методи, това ще бъде много по-негативно", цитира думите на анализатора Financial Times (FT).