"Тракия", "Марица", "Хемус", Северната скоростна тангента: всички били за основен ремонт
С проверките на пътищата не се намесваме в предизборната кампания, заяви министър Иван Шишков във връзка с обвиненията от бранша
"С проверките на пътищата не се намесваме в предизборната кампания. Те започнаха след последните избори и приключиха преди старта на кампанията сега". Това коментира в предаването "Честно казано" на телевизия "Евроком" служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, цитиран от пресцентъра на Министерството.
Още по темата
- Шишков за пътищата: Инхаусът доведе до капан, в който попадна не само държавата, но и строителите
- 2018 -2021 г.: на власт е текущият ремонт, хванал днес пътищата в капан
- Служебният кабинет осигури 776 млн. лева за поддръжка и строеж на пътища
- Българска браншова камара "Пътища": Спекулативни са твърденията за АМ "Тракия"
Той отбеляза, че проверките са нужни, за да се анализира състоянието на конкретни пътни участъци, които са в лошо състояние, за да се подготвят ремонтите, както и да се приоритизират обектите, тъй като бюджетът на АПИ не е достатъчен, за да се оправят всички пътища.
"Общото от проверките на магистралите "Тракия", "Марица", "Хемус" и Северната скоростна тангента, е че те са в лошо състояние и всеки, който минава, може да усети това и да преброи кръпките. Не ме интересува кой е строил преди 7-8 години, защото не проверяваме избирателно определени участъци, но магистралите са за основен ремонт в следващите 1-2 години. Ядките и анализите ще ни покажат как да ремонтираме, за да се движим по по-добри магистрали", каза регионалният министър. Той бе категоричен, че за да се поддържа добре пътната мрежа, ремонтите не бива да се правят на сляпо, а след цялостен анализ. Също така е важно и да се работи с необходимите технически проекти, строителни разрешения и въвеждане в експлоатация. Според арх. Шишков проверките с МВР ще дисциплинират бранша и вече никой няма да допуска отклонения.
Министърът каза още, че няма връзка между проверките на Северната скоростна тангента и ареста на собственика на една от фирмите, които са я строили. Той обясни, че пробите са взети в последните дни на месец февруари и все още няма окончателен доклад, защото се правят анализи. "Имаме само предварителен доклад, който няма как да доведе до бърза реакция на прокуратурата и МВР. Ядката е налице, но докладът ще съдържа данни и за качеството, конструкцията на пътя, съставките в земната основа. За да финализираме проверката, ще са ни нужни още седмица-две, за да излязат окончателните резултати", заяви арх. Шишков. Той бе категоричен, че проверките са изключително важни, и като министър може да инициира такива, за да се види защо пътищата са в лошо състояние.
"Абсурдно е да упрекват регионалния министър, че прави проверки и анализ на пътищата, които имат нужда от основен ремонт", посочи той. Според него при ясни доказателства за нарушения правоохранителните органи ще си свършат работата. "Нашата работа е да направим добри задания за ремонт", подчерта той.
Вчера Камарата на строителите в България и Българската браншова камара "Пътища" категорично се противопоставиха в съвместна декларация на разпространяването на подвеждащи и неверни според организациите информации за изпълнението на инфраструктурни проекти, финансирани с подкрепата на европейските фондове и от държавния бюджет. "Вероятно заради наближаващите извънредни парламентарни избори на 2 април и предстоящите наесен редовни местни избори зачестяват несъстоятелните атаки срещу строителните фирми за некачествено изпълнени проекти. Както винаги досега, позицията на КСБ и на ББКП е, че не приемат строителният отрасъл да бъде въвличан в политически битки. Приветстваме желанието на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков да провери как са разходени държавните и европейските средства. Но обявяването на прогнозни, а не на крайни резултати, създава некоректни внушения и превръща проверките в бутафория", заявиха вчера браншовите организации.
В края на февруари министър Шишков провери състоянието на Северната скоростна тангента на София. По време на инспекцията бяха взети две проби от настилката на обекта. При първоначалния оглед на едната ядка министърът заяви, че една трета от заложения по проект асфалт, който трябва да е 20 сантиметра, липсва в основния асфалт. Анализите на пробите се правят от Научноизследователския строителен институт и от Института за пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура" и се очаква да са готови до средата на този месец.
Строителството на малката част от магистралите, които имаме, бе превърнато в огромен театрален празник. За съжаление на финала, при рекапитулацията какво се е случило, се оказа, че имаме да строим още 1200 км магистрали, каза още в телевизионното си интервю министър Шишков. Той подчерта, че тези магистрали са важни за развитието на България, но за да ги построим бързо, ще трябва да сменим икономическия модел, давайки ги на концесия. "Строителният бранш разбира, че моето предложение има смисъл, надявам се и политиците, защото и проверките, които показахме, и случващото се със строителството като цяло са показателни, че трябва да променим модела на инвестиране и строеж на магистралите. Така ще се реши и спорът с наличните средства кой обект да се строи приоритетно и кой да се ремонтира", коментира арх. Шишков. Според него разликата ще е огромна, защото концесионерите ще строят с по-високо качество, за да не се налага да правят често основни ремонти, т.е. този, който строи магистралата, ще е най-заинтересован от качественото строителство. По думите на регионалния министър пътните фирми у нас също могат да се включат в концесионирането на определени пътни участъци.
"Пътищата се поддържат, но те са в лошото състояние, защото не са построени добре". Така регионалният министър коментира нападките на определени политици, че липсата на поддръжка в последните две години е причина за лошото им състояние. "Когато не са строени както трябва, се налага да им се прави основен ремонт на седмата година от пускането им в експлоатация, а не текущ. Същото е и когато правиш основен ремонт, скрит като текущ, без нужната строителна документация", обясни арх. Шишков. Той подчерта, че служебното правителство е възложило обществени поръчки за пътно поддържане и напомни. Разплатени са и законните ремонти, възложени през 2021 г. без да е имало осигурени налични средства за тях. "Хаосът започна именно тогава - били са заявени множество дейности, без да са финансово обезпечени", каза арх. Шишков и добави, че сегашното ръководство на АПИ не обявява ремонти, а има само наследени възлагания.