2018 -2021 г.: на власт е текущият ремонт, хванал днес пътищата в капан
Малцинство са обектите, преминали необходимата, подобаваща форма на поддръжка - но са всичко, което се е финансирало от бюджета. Попадаме в капана на целия строителен хаос, каза Иван Шишков
В периода 2018-2021 година пътищата в България са се поддържали основно с текущи ремонти, при които контролът е занижен. Състоянието на нашите пътища е заради това, каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков пред БНР.
Кабинетът "Радев"
- Служебният кабинет осигури 776 млн. лева за поддръжка и строеж на пътища
- Българска браншова камара "Пътища": Спекулативни са твърденията за АМ "Тракия"
- АПИ дава възможност на хората да предлагат пътища за ремонт
- Хиляди километри пътища в задънена улица, ще рушат и вече построено
- Браншова камара "Пътища" отписа завършването на над 280 пътни участъка
"Каква е разликата между основен и текущ ремонт - когато се прави текущ ремонт, няма одобрени проекти, разрешение за строеж, нямаме строителен надзор, нямаме въвеждане в експлоатация. При основния ремонт има контрол", отбеляза Иван Шишков.
В периода от 2017-2018 година до средата на 2021 година като основен ремонт е възложено укрепване на път 570 метра, основен ремонт на един виадукт, два надлеза, основен ремонт на пътища общо 16 километра, два моста са ремонтирани и с разрешение за строеж е направено осветлението на кръговото на град Ахелой, изброи министърът. Поисках справка от колегите от АПИ, не очаквах, че са толкова малко, отбеляза Шишков.
По думите му всички останалите пътища са ремонтирани под формата на текущ ремонт, с изключение на пътища, които са възлагани с европейски пари. Всичко друго с републиканския бюджет е правено като текущ ремонт, самият контрол в зародиша е бил игнориран, допълни Иван Шишков.
За автомагистрала "Хемус" министърът посочи, че проблемите са заложени в начина, по който е започнал строежът на АМ "Хемус" 2018-2019 година. Залагането на самия процес - да се дадат 35% аванси, без да има яснота кога ще започне строителството. Проблемът не е, че са раздадени парите, а че са дадени, когато не е било ясно кога ще започне строителството на магистралата, допълни той.
По думите му фирмите са подписали договори, според които при този аванс от 35% не следва да бъдат индексирани сумите. "Започваме да попадаме в капан, той не е само с "Хемус", това е капанът на целия строителен хаос. Този капан започва да се връща като бумеранг в обществото и то с изключително негативен знак", заяви Иван Шишков.
Министър Шишков посочи, че в България няма условия да бъдат строени магистрали, защото няма планиране, няма подробни устройствени планове, няма и идейни проекти.
Заради лошото качество на асфалта на магистрала "Тракия" един участък ще бъде ремонтиран основно, съобщи министър Шишков.
С проблема с текущите ремонти се захвана и редовното правителство на Кирил Петков, като миналия месец юни вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев изпрати на АДФИ и на прокуратурата доклад на специално създадена междуведомствена работна група, която провери възложените дейности от АПИ по договорите за текущ ремонт. "2,462 млрд. лева са за прикрито строителство, което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи и без приемателна комисия за качеството, както и без гаранции", каза на 15 юни 2022 г. Василев.
На праклтита служебното правителство днес потвърждава констатациите на кабинета "Петков" за възлаганията на сериозно строителство като текущ ремонт.