Две години, след като част от моста "Моранди" в Генуа се срути, убивайки 43 души, днес предстои в пристанищния италиански град да бъде открито тържествено новото съоръжение, информира Ройтерс.

Новият мост, проектиран от прочутия архитект Ренцо Пиано, заменя стария виадукт, който се срина на 14 август 2018 г. при един от най-тежките инциденти в Италия от десетилетия.

Между разрушаването на останките от старата структура през февруари 2019 г. и откриването на новия мост изминаха едва 18 месеца - спираща дъха скорост в страна с рушащи се пътища и мостове, където новите проекти са оставени да събират прах, отбелязва Ройтерс.

Поставено под тежък натиск да се справи с небрежността, причинила катастрофата, правителството прие извънреден указ за заобикаляне на бюрокрацията.

Срутването извади на показ десетилетия слабости

Случилото се извади на показ години на лошо управление и недостатъчна поддръжка и постави началото на яростна битка между правителството и частния концесионер на съоръжението Аутостраде пер л'Италия (Autostrade per l'Italia), част от групата Атлантия (Atlantia), контролирана от могъщото семейство Бенетон.

Прокуратурата започна разследване срещу няколко бивши и настоящи директори на Аутостраде и служители от министерството на транспорта и след месеци на ожесточени спорове Атлантия е напът да загуби контрола върху доходоносното си подразделение.

За Марко Бучи, кмета на Генуа, който е назначен от правителството да следи възстановяването на моста, случаят е едновременно пример за десетилетните пропуски в транспортната инфраструктура на Италия и демонстрация какво може да постигне страната.

От години италианската икономика се задушава под натиска на комбинация от лошо управление, задълбочено от корупцията, и смес от разнопосочни интереси и бюрокрация, които потискат иновациите и подхранват небрежното отношение, довело до катастрофата с моста.

В самата Генуа, обградена от скалисти хълмове, които ограничават шосейния транспорт, с десетилетия се бави проект за магистрален обход.

Освен шокиращата човешка цена, срутването на моста "Моранди" нанесе тежък икономически удар на града, оценяван на 6 млн. евро дневно загубени приходи и допълнителни разходи, тъй като прекъсна товарните превози за месеци, казва Бучи.