Шофьори и ресторантьори се канят да всеят смут в държавата на 28 септември
Фирмите искат компенсации заради "шоковия скок на цените на горивата"
Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова обяви, че на 28 септември транспортният и ресторантьорският бранш излизат на протест в страната с икономически искания.
Предвижда се от 10 до 12 ч. автобусните превози да спрат в областните градове, където конфедерацията има свои структури, и по места да има шествия, предаде БТА. Шофори от друга организация пък ще блокират пътища към гранични пунктове.
В София протестиращите ще започнат да се събират още от 9.00 ч., на "Орлов мост", автобусите и таксита ще се наредят по бул. "Цариградско шосе" като е планирано протестното шествие да се насочи към сградите на парламента и президентството.
Засега столичният автотранспорт няма да се включи в протеста под формата на преустановяване на превозите, но и те имат икономически затруднения, обясниха организаторите му. По време на протеста няма да има междуселищни и междуобластни превози от София по републиканската транспортна схема, съответно превозите ще бъдат преустановени и в другите населени места, каза Милтенова.
Милтенова напомни, че проблемите на браншовата организация са били изложени вече в писмо до президента. Тя изтъкна, че фирмите са затруднени заради "шоковия скок на цените на горивата" и по тази причина настояват за компенсации. Според бранша мярката "60 на 40" в дизайна й от лятото не е ефективна, иска се тя отново да бъде пусната след актуализация и да бъде запазена със спад на оборота от 20 процента. Милтенова напомни, че е преустановена на 31 май така наречена мярка "290 лева", а таксиметровите шофьори, които са самоосигуряващи се, нямат подпомагане.
За мярката, с която финансово ще се подпомогнат автобусните превозвачи, и са предвидени в държавния бюджет 40 милиона лева, Милтенова каза, че помощта може да бъде получена от бранша най-рано около 20 декември заради процедурни стъпки по програмата.
Христо Радков - председател на Българското обединение на шофьорите, заяви на пресконференцията, че по данни на областните пътни управления все още няма осигурени средства за зимното почистване на пътищата, а сезонът за ремонт на пътища е изпуснат заради спрените плащания, и изрази опасения от увеличаване на броя на загиналите при катастрофи. Той съобщи, че международни превозвачи се оплакват от огромни опашки на граничните пунктове. Предупреди, че на 28 октомври се очаква те да блокират подходите към "Дунав мост 2" и "Капитан Андреево". От организацията настояват да има облекчен режим за внос на работна ръка - от Украйна, Молдова, заради дефицита от български кадри.
Председателят на Националния таксиметров синдикат Красимир Цветков заяви на пресконференцията, че за бранша няма адекватна икономическа подкрепа като изтъкна, че таксиметровите шофьори изцяло са самоосигуряващи се. Затова всички мерки, които администрацията е наложила като подкрепа на работодатели, при нас не работят, каза Цветков. Той напомни, че браншът е поискал в писмо до президента, подобно на възстановяване на акциза върху горивата при земеделците, такава мярка да се насочи и към таксиметровите шофьори на базата на списъците с реално работещите водачи, който да се предостави от фирмите-организатори на таксиметрова дейност.
От бранша предупредиха, че е възможно поскъпване на таксиметровите услуги заради поскъпването на определени стоки и услуги, отнасящи се до дейността. Таксиметровите водачи са засегнати и от здравните ограничения на работата на заведенията и клубовете.
Павлин Петров, член на Управителния съвет на Българската асоциация на заведенията заяви на пресконференцията, че браншовите организации ще подкрепят протеста, защото секторът е свързан с транспорта и също изпитва затруднения от здравните ограничения и неработещите механизми за подкрепа на бизнеса.
Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов, заяви пред медиите в БТА, че подкрепят протеста и искат нова политика в управлението на сектора. Той отправи обвинение за създаване на предпоставки за корупционни практики и прокарване на лобистки интереси чрез нормативни промени, които не се подлагат на обществено обсъждане. Поиска и промени в управлението на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и ревизия на дейността й. От образователния министър бе поискана нова ресорна учебна документация.