През август Италия говори за мостове
Южната област Калабрия ще бъде свързана със Сицилия с мост, въпросът е колко бързо ще стане това
Август е месецът, в който в последните години в Италия се говори за мостове. Преди около 2 седмици, на 14 август италианците отбелязаха шестата година от рухването на участък от "Моста Моранди" над реката Полчевера в Генуа. В трагедията загинаха 43 души, сред които цели семейства.
Още по темата
На фаталната годишнина редица италиански държавници и политици направиха изявления, в които призоваха отговорните за тази трагедия да си понесат заслуженото, а хората да си извлекат поуки от нея. Мнозина от държавниците припомниха и факта, че две години след рухването на моста на същото място е бил изграден нов мост, наречен "Сан Джовани", проектиран от родения в Генуа световноизвестен архитект Ренцо Пиано. Проектът беше подарък от Пиано за града. А цялата зона под новия мост, там където преди 6 години се срути участъкът от стария мост, е в процес на трансформация и ще се превърне накрая в мемориален парк за жертвите на трагедията в Генуа.
59 души са обвинявани заради нея. Сред тях има бивши ръководители и технически кадри на италианските компании "Аутостраде пер л"Италия", която се грижи за поддръжката на италианските магистрали, и на компанията за консултации, тестове и анализи СПЕА, както и бивши и настоящи представители на министерството на транспорта и други държавни служители. Досега по процеса се проведоха 170 съдебни заседания. Следващото ще е през септември, припомня АНСА. Обвиненията по делото варират от убийство на повече от един човек до пропуски при спазването на правилата за безопасност. Според обвинението много от обвиняемите по случая са знаели, че "Мостът Моранди" може да рухне, но не са направили нищо, за да предотвратят това.
Бързото изграждане на нов мост над Полчевера в Генуа, изтъкнато в изказванията на италианските политици по време на възпоменанията на 14 август, напомни на много италианци, че от около 50 години в Италия се говори за бързо изграждане на един друг мост, който най-после да свърже южната област Калабрия, на континентална Италия, с южната островна област Сицилия. Сега между двете области, разделени от Месинския проток, има фериботни и самолетни връзки, посочва АНСА.
Според легендите, мечтите за изграждане на мост над този проток датират от времето на Римската империя, припомня Си Ен Ен. Конкретно проектът за мост над протока датира от 60-те години на миналия век. Няколко правителства са залагали в програмите си реализирането на този план, но поради високата цена той е отпадал от приоритетите им. Последно конкретика в тази насока имаше при второто правителство на Силвио Берлускони. През 2001 г. то постави началото на реализирането на проекта. През 2005 г. самото изграждане на моста беше възложено на консорциума "Еуролинк", в който лидерска роля днес играе многонационалната компания "Уибилд" на предприемача Пиетро Салини. "Уибилд" в миналото се казваше "Импреджило". Компанията има над 83 0000 служители и се занимава с големи инфраструктурни проекти в страната и зад граница, като например метролинии, метростанции, летища, язовирни стени, мостова и пътна инфраструктура и др.
През 2006 г. работата по проекта за мост над Месинския проток беше преустановена от правителството на Романо Проди, преценило го като много скъпо начинание.
С идването на власт на дясната коалиция на Джорджа Мелони преди две години проектът за моста беше съживен. Указ в тази насока беше приет от правителството през пролетта. Създадена беше и компания наречена "Стрето ди Месина" (в превод от италиански "Месински проток"), която ще координира цялата дейност по реализиране на проекта. В нея 55 процента акциите се държат от министерството на икономиката, 36,6 процента от компанията АНАС, която отговаря за пътната инфраструктура в Италия. Минимално дялово участие имат и областите Калабрия и Сицилия, припомня "Месаджеро".
Мостът над Месинския проток ще свързва градовете Месина на остров Сицилия и Вила Сан Джовани в Калабрия. Общата му дължина ще бъде 3666 метра. Но дължината между двата носещи стълба на моста ще е 3300 метра. Това ще го направи най-дългия висящ мост в света. Двата метални пилона или така наречените кули, които ще крепят централния висящ участък на моста, ще са с височина 399 метра и с тегло 55 000 тона. Мостът ще е широк 61 метра. Ще има по 3 пътни платна в посока, като по 1 от тях в посока ще е аварийно. Ще има и 2 железопътни коловоза. Мостът ще се издига на 72 метра над протока, което ще позволи под него да минават кораби с различни размери. Само в случай на изключително натоварен трафик платното може да спадне до 65 метра, което пак няма да пречи на корабния трафик. Системата за окачване на висящата част на моста включва 2 двойки високоустойчиви стоманени кабели с диаметър 1,26 метра. Те ще бъдат допълнени от 44 323 стоманени въжета за всеки кабел. Общото тегло на кабелите и въжетата ще е 170 000 тона. Общият обем на блоковете, чрез които мостът ще бъде "закотвен" към морското дъно възлиза на 533 000 кубични метра, посочва специализираното издание "Сикурауто". По-детайлни данни за моста над Месинския проток има на сайтовете на компаниите "Стрето ди Месина" и на "Уибилд".
Освен самия мост проектът предвижда и изграждането на 40 километра пътна и железопътна инфраструктура, която ще свързва съоръжението със Средиземноморската магистрала и с железопътната гара във Вила Сан Джовани от калабрийската страна на Месинския проток и с магистралите Месина-Катания и Месина-Палермо, както и с новата гара на Месина от сицилианска страна на протока. 80 процента от тези връзки ще са под формата на тунели. В допълнение ще бъдат реализирани на сицилианска страна и три подземни железопътни гари - Папардо, Анунциата и Еуропа, които заедно с вече съществуващите гари ще обособят транспортна система, която ще обслужва над 400 000 жители на района. А в района Пиале във Вила Сан Джовани се предвижда изграждането на голям център за управление на трафика на моста. Той ще бъде проектиран от световно известния архитект Даниел Либескинд. В него ще има офиси, ресторанти, магазини, конгресен център. Пред тази сграда ще има кръгов площад с голяма висяща скулптура, наречена Кръгът, откъдето ще се открива панорамна гледка над Месинския проток и околностите му, допълва "Сикурауто".
Месинският мост е проектиран така, че да издържи на земетресения с магнитуд 7,1 по Рихтер и на вятър със скорост от 216 километра в час и с пориви, които могат да достигнат до 275 километра в част. В тази насока вече са били извършени множество тестове и изпитания във водещи лаборатории в света, а проектният план е бил актуализиран, припомнят "Република" и "Скай Ти Джи 24", като се позовават на представители на компаниите "Уибилд" и "Стрето ди Месина".
Предвижда се по моста на ден да преминават по 200 влака, а на час по 6000 автомобила и камиона.
През април италианското икономическо издание "Соле 24 оре" съобщи обаче, че Месинският мост излага на риск много имоти в Сицилия и Калабрия. Над 400 сгради, съществуващи сега, ще трябва да бъдат разрушени. Засегнати ще бъдат 4000 души. Общо над 3,7 милиона квадратни метра терени с най-разнородно предназначение ще бъдат така да се каже заличени на двата бряга на протока заради проекта за Месинския мост.
На калабрийския бряг Вила Сан Джовани ще се окаже буквално разцепен на две между районите Канитело и Пиале. Там ще има 4 тунела, които ще са част от мостовата инфраструктура. Пак там 400 метра от крайбрежието също ще бъдат изгубени. Властите на града вече поискаха от компанията "Стрето ди Месина" да изгради двуфамилни къщи, в които да бъдат подслонени засегнатите от реализирането на проекта хора, чиито имоти ще бъдат отчуждени.
Според Ливия Лучия Джулиота, юрист консулт в Националната асоциация за правна закрила за гражданите с отчуждени имоти, ще бъде често срещано явление семействата с отчуждени имоти заради Месинския мост, да не могат да си позволят имоти със същите характеристики, като тези, които те са притежавали преди това. Причина за това е очакваното покачване на цените на недвижимите имоти от двете страни на Месинския проток в районите, в които ще се строи мостът. Само в Месина експерти предвиждат увеличение с 25 процента на цените на имотите, особено в южната част на града, отбелязва "Скай Ти Джи 24". Ще спечелят със сигурност онези, които ще строят сгради, в които ще са жилищата на работниците или офисите на компаниите, работещи по реализирането на проекта, допълва медията.
Всичко това никак не успокоява кметовете на Вила Сан Джовани и на Месина Джузи Каминити и Федерико Базиле.
През април беше разпространен и списък на сградите, които ще бъдат разрушени заради моста. По същото време се появи и видео, представящо как ще изглеждат мостът и околностите му.
През март италиански медии, сред които "Република" и "Скай Ти Джи 24" съобщиха, че научно-технически комитет, който е проучил актуализираният проект на Месинския мост принципно е изразил подкрепа за реализирането му, но е препоръчал и някои неща. Като например, че е нужно да се провери по-задълбочено здравината и якостта на моста. Целта на тези тестове ще бъде да се установи дали той може да устои на силни ветрове, като в тази насока се препоръчва актуализиране на оценката, датираща от 2011 г. Трябва да се извърши анализ на сеизмичните рискове в светлината на наскорошните силни земетресения в света. Според комитета е нужно да се актуализират и анализите на структурата във връзка с така наречените екстремни събития. Внимание трябва да се обърне и на използването на нови материали. Трябва да се провери и дали всички материали, които ще бъдат вложени в моста, отговарят на новите норми за устойчивост.
В отговор на всички тези препоръки компанията "Стрето ди Месина" заяви, че зоната на протока не е в състояние да породи земетресение с магнитуд по-висок от вече предвидения при проектирането на моста, а именно 7,1 по Рихтер. Що се касае до вятъра пориви от близо 300 километра в час в Месинския проток се случват веднъж на 2000 години. А в последните над 20 години най-силните регистрирани там ветрове са били със скорост 128 километра в час.
Това обаче не успокоява фаталистите. Те припомнят, че в последно време в Италия климатичните промени водят до рязко влошаване на времето със силни пориви на вятъра, в това число и до торнада в "американски стил". Мнозина си спомнят, че самото рухване на "Моста Моранди" в Генуа стана насред силна предиобедна буря.
Мнозина са и тези, които припомнят, че през 1908 г. земетресение, оценявано днес на 7,5 по Рихтер, разтърси Сицилия и Калабрия. Епицентърът му беше в Месинския проток. Последва и цунами и всичко това отне живота на 82 000, припомня АНСА. Според някои оценки жертвите са били още повече - над 100 000, допълва Си Ен Ен. Това си остава и най-тежкото земетресение в Европа по брой на загиналите, допълва медията. То напомня, че Месинският проток е разположен по дължината на разломна линия.
Трети фаталисти припомнят, че теченията в Месинския проток са доста бурни и променливи, отбелязва Си Ен Ен.
Месинският мост се оценява на 14,6 милиарда евро, припомня АНСА. От тази сума близо 5 милиарда ще отидат за самото изграждане на моста, а останалите средства ще са за подобряване на пътната и железопътната инфраструктура на Сицилия и Калабрия, които не се славят с перфектно състояние сега. От 1965 г. 1,2 милиарда евро обществени средства са похарчени за проучвания дали проектът за моста над Месинския проток може да се реализира, според италианското министерство на финансите, припомня Си Ен Ен.
Според плановете работата по реализирането на проекта за моста трябваше да започне този юли, но това така и не се случи. Преди броени дни, на 21 август министърът на инфраструктурата Салвини изрази надежда, че строителството на Месинския мост ще започне до края на годината, предаде АНСА. Но първо ще бъдат дадени отговори на 239 въпроса относно екологичното въздействие на проекта, отправени от министерството на околната среда.
Планира се мостът и околните съоръжения да са готови през 2030 г., отбелязва АНСА. В някои италиански медии обаче се появиха хипотези за неговото откриване едва през 2032 г.
През април ЕС включи проекта за Месинския мост в Трансевропейската транспортна мрежа, предаде АНСА. Това означава, че някои елементи от проекта ще получат европейско финансиране.
Според италианското правителство изграждането на Месинския мост и съпътстващата го инфраструктура ще създаде 100 000 работни места, предаде Асошиейтед прес.
Управляващите уверяват, че нито сицилианската мафия, нито калабрийската мафия ще успеят да "проникнат" по някакъв начин в плановете за реализиране на моста - нещо, което притеснява много италианци, допълва Си Ен Ен.
Матео Салвини нарича Месинския мост "бижу на планетарно ниво", припомня предаде Франс прес. Той уверява, че на Италия ще й излезе по-скъпо ако не реализира моста, отколкото ако го реализира. Това обаче не успокоява критиците, които твърдят, че е по-добре властите да инвестират сумите, предвидени за изграждане на моста, в подобряване на транспортната инфраструктура в Калабрия и Сицилия и на фериботните връзки между двете италиански области.
Световният фонд за дивата природа припомни на няколко пъти, че Месинският проток е защитена зона по силата на европейската директива за хабитатите и предупреди, че проектът за моста ще има изключително висока и неустойчива за околната среда цена. Неправителствената организация "Клуб Киото" също описва проекта като ненужен и вреден за околната среда. Неправителствената организация "Италия Ностра" каза, че са нужни инвестиции в подобряването на пътната и железопътната инфраструктура в Сицилия и Калабрия, вместо да се пилеят пари за подобен мост. Според екологичната организация "Лигамбиенте" Месинският мост ще наруши миграционните пътища между Европа и Африка на птиците и на морските бозайници, отбелязва Си Ен Ен. В Месинския проток има 300 вида диви птици. Още през 2005 г. ЕК разкритикува Италия, че не е направила анализ как ще се отрази изграждане на такъв мост върху съществуването на тези видове, припомня Франс прес.
По-рано през настоящия месец италианският архитект и пейзажист Анджело Рена предложи алтернативен вариант на Месинския мост, пише изданието "Артрибуне". Съоръжението на Рена е предназначено за използване от автомобили и камиони, високоскоростни влакове и велосипеди. То ще е дълго 6 километра и няма да е мост, а ще е плаващ тунел, позициониран на дълбочина от 50 метра. Тунелът няма да е закотвен към морското дъно, а ще е свързан с плаващи понтони на повърхността на водата. Тунелът ще е на две нива. На горното в центъра ще се движат влаковете, а в страничните платна - лекотоварните и тежкотоварните превозни средства. На долното ниво ще има терариуми с растения и дървета и то ще е предназначено за велосипедисти. Понтоните на съоръжението ще са свързани с архипелаг от изкуствени острови, разположени на около 500 метра един от друг в протока между Сицилия и континентална Италия. Тези острови, освен че ще са от полза за структурата на съоръжението, ще са в подкрепа и на местната флора и фауна, тъй като ще се превърнат в подходящ хабитат за птиците и микроорганизмите. Подводната част от островите ще допринася и за съхранението на подводното биоразнообразие. Според Рена неговият проект отчита високата сеизмина активност в района, морската екосистема, въздействието върху хората, живеещи от двете страни на Месинския проток и икономическата осъществимост на проекта.
В сферата на научната фантастика в края на миналата година сатиричният калабрийски канал във Фейсбук "Ло Статале Йонико" представи друга версия за Месинския мост, създадена от програма, използваща изкуствен интелект. След задаване на всички критерии, програмата е "произвела" мост, който свършва по средата и после прави завой и потегля на обратно.
И докато Италия очаква развитието на ситуацията със строителството на Месинския мост, тя може да се похвали с друг мост, отбелязва "Скай Ти Джи 24". През март в страната беше открит, както написаха тогава италиански издания, най-високият "тибетски мост" в Европа. Той е дълъг 517,5 метра, има 1023 стъпала и виси на височина от 175 метра. Намира се в селцето Селано в провинция Перуджа. Преминава над долината на река Виджи. За прекосяването на моста, са нужни 30 до 45 минути, пише "Скай Ти Джи 24".
А докато холдингът "Уибилд" изчаква зелена светлина за начало на продължителните строителни дейности на Месинския мост, той стартира кампания в подкрепа на спорта. В клиповете за кампанията участват известни италиански спортистки, сред които ветроходката Катерина Банти, джудистката Аличе Беланди и лекоатлетките Зайнаб Досо и Антонела Палмизано. Сред участничките в кампанията обаче се оказа и боксьорката Анджела Карини, която си спечели световна известност, като се отказа да се бие срещу интерсексуалната алжирка Имане Хелиф и породи оживена полемика на летните Олимпийски игри в Париж. Сега някои зевзеци използваха повода за появата на Карини в рекламната кампания на "Уибилд", за да изразят надежда, че Месинският мост ще издържи повече, отколкото издържа Карини на ринга срещу Имане Хелиф.
Други зевзеци пък припомнят, че в Италия има поговорката, която гласи: "Когато бъде построен Месинският мост", означаваща в по-свободен превод на български: "Когато цъфне налъмът".