Италия ще отдели 12 млрд. евро по мега проекта за мост до Сицилия
Това е перспектива за осигуряване на бърза жп и шосейна връзка, която да даде тласък на хронично недоразвитата икономика на Южна Италия
Правителството на Италия обяви днес, че ще задели 12 млрд. евро за изграждане на огромен мост, който да свърже остров Сицилия с континенталната част на страната, предаде Ройтерс.
По този начин се съживява проект, изоставен преди десет години, припомня БТА.
Изграждането на такъв мост се планира от десетилетия, но компанията, създадена за надзор на строителството, бе закрита през 2013 г. като част от усилията за свиване на държавните разходи в момент, когато Италия се бореше да овладее нарастващия си държавен дълг по време на продължителна рецесия.
Икономическият министър Джанкарло Джорджети путочни, че сумата от 12 млрд. евро ще бъде инвестирана в течение на няколко години, като първите три транша ще бъдат направени до 2026 година.
Мостът, свързващ Сицилия с южния регион Калабрия, ще бъде с дължина 5 км, като ще включва централна отсечка от 3,3 км. По този начин той ще надмине сегашния рекордьор - моста "Чанаккале" в Турция с неговите 2,02 километра.
Миналия месец консорциум, начело с италианската група "Уибилд" (Webuild), обяви, че е представил обновена версия на проекта, включваща най-новите технологични разработки и технически регулации.
В Италия мостът е обект на силни спорове. От една страна са ожесточените критики от тези, които се съмняват дали е разумно да се строи в активна сеизмична зона, както и твърдения, че проектът представлява пилеене на пари и е вреден за околната среда.
Проектът обаче се ползва и със силна подкрепа като перспектива за осигуряване на бърза жп и шосейна връзка, която да даде тласък на хронично недоразвитата икономика на Южна Италия.
Твърди се също така, че мостът ще даде възможност товарни кораби от Суецкия канал да бъдат разтоварвани в Сицилия, откъдето влакове да превозват стоките на север, което ще намали нуждата от скъпи курсове през Средиземно море.
Понастоящем коли, камиони и влакове трябва да преминават протока, който разделя Месина и "върха на ботуша" с ферибот - пътуване, което отнема около 20 минути.
"Бих искал да направя първата копка през лятото на 2024 г.", заяви министърът на инфраструктурата Матео Салвини, лидер на коалиционната партия "Лига", която включи моста като водещ приоритет в дневния ред на правителството.