Ето как ЕС може за няколко години да се "разправи" с колите с ДВГ
Транспортна организация има радикални предложения за намаляване на емисиите от автомобилите с 86% до 2040 г. Една от мерките е да се вдигнат цените на горивата до непосилни за потребителите нива, което ще ги накара да търсят алтернативи
Европейската неправителствена организация Transport & Environment публикува своята пътна карта за декарбонизация на автомобилния сектор в общността. Той показва, че стандартите на ЕС за CO₂ за автомобили, включително постепенното спиране на продажбите на автомобили с вътрешно горене през 2035 г., е най-важната мярка за намаляване на емисиите. Но ако ЕС иска да постигне своята новопредложена климатична цел - 90% намаление на CO₂ в цялата европейска икономика до 2040 г. - ще трябва да се справи със значително количество автомобили с ДВГ, които вече се движат по пътищата.
Green Deal
- Лоша новина за "Форд" и "Тесла": Пазарът на електрически автомобили е в застой
- Volvo спира да произвежда дизелови автомобили
- Полша ще обжалва в Европейския съд забраната за нови автомобили с ДВГ от 2035 г.
- ЕП подкрепи смекчаване на екоправилата за новите автомобили и камиони
- Ето как спестява най-големият производител на автомобили
Анализът показва, че подмяната на замърсяващите автомобили и избягването на нарастването на трафика по пътищата са най-ефективните мерки за това. Препоръките на T&E също така включват ускоряване на навлизането на електромобили с батерии в корпоративните автопаркове, електронно преоборудване на ДВГ колите, алтернативни възможности за мобилност (напр. по-добър обществен транспорт, споделена мобилност, лизинг на електромобили) и други.
Организацията специално предупреждава че е против насърчаването на развитието на е-горива, като казва, че те са по-скъпи и неефективни от други опции и следователно не са необходими за намаляване на емисиите.
Ето и основните констатации, които T&E обобщава.
Европейската комисия току-що обяви цел за намаляване на CO₂ с 90% в цялата европейска икономика до 2040 г. За да се постигне това, трябва да се премине отвъд фокусирането само върху новите продажби и да се "изчисти" целия автомобилен парк.
Пътната карта на T&E Road to Zero би осигурила климатичните цели на ЕС, като същевременно предоставя чисти и достъпни решения, които да помогнат на всички водачи да направят прехода далеч от замърсяващите автомобили, използващи изкопаеми горива.
Настоящият регламент за CO₂ за автомобили от 2023 г., включително постепенното премахване на двигателя с вътрешно горене (ICE) от 2035 г., е най-важната мярка за намаляване на емисиите, тъй като ще намали емисиите с 57% през 2040 г. в сравнение с 2015 г.
Необходими са допълнителни мерки за премахване на останалите 73 милиона ICE по нашите пътища през 2050 г. Най-ефективните и достъпни опции са бракуването на стари коли с ДВГ и замяната им с електрически превозни средства с батерии, последвано от електронно преоборудване на колите с ДВГ.
Електронните горива (е-горива) са по-скъпи и неефективни от други опции и като такива не са необходими за намаляване на емисиите на въглероден диоксид на съществуващия автопарк.
Ускоряването на навлизането на електромобили в корпоративните автопаркове и избягването на нарастването на автомобилния трафик чрез ограничаване на строителството на нови пътища или насърчаване на смяната на видовете транспорт са допълнителни ефективни лостове за намаляване на емисиите. Това е в съответствие с климатичните амбиции, които ЕС има към момента.
Този доклад представя пътната карта на T&E за декарбонизация на автомобилите. Основната идея показва, че постепенното премахване на ДВГ през 2035 г. е важна мярка за декарбонизация на автомобилите. Въпреки това, законовите стандарти за CO₂ за автомобили трябва да бъдат допълнени, за да се елиминират емисиите от наследения флот от коли с ДВГ и да се изпълни климатичната амбиция на ЕС за намаляване на емисиите от автомобилния транспорт с 86% (в сравнение с 2015 г.). Важно е обаче да се гарантира и социално справедлив преход за хората чрез принципа "никой да не бъде изоставен".
Отвъд законовите стандарти за въглеродните емисии за автомобили, засягащи всички продажби на нови коли, НПО-то анализира въздействието от ускоряването на електрификацията на корпоративните автомобили и оценява вариантите за декарбонизиране на ДВГ, които ще бъдат по пътищата на Европа през 2050 г.. Оттам дори разглежда схеми за бракуване на коли, изхвърлянето им на скрап и нови алтернативни опции за мобилност.
Ускоряване на навлизането на EV в корпоративните автопаркове
Необходимо е по-бързо навлизане на електроколите, за да се постигнат климатичните цели на ЕС и всички продажби на нови превозни средства от корпоративните автопаркове трябва да бъдат само на електрически коли до 2030 г. Предвид по-големия пробег на автомобилите в корпоративните автопаркове и високия процент на оборот на автопарка, декарбонизирането на продажбите на този сектор е много важно и е ефективен метод за внасяне на допълнителни спестявания на CO₂ и втора употреба електромобили с батерии на пазара. С тези цели годишните емисии само от този вид автопаркове могат да бъдат намалени с допълнителни 5% през 2040 г.
Поетапно премахване на всички останали коли с ДВГ до 2050 г.
Сравнението на различните алтернативи показва, че схемите за бракуване и електронните преоборудвания - преобразуването на изкопаем автомобил в електрически автомобил - трябва да бъдат приоритет, тъй като те са най-подходящите и ефективни решения за постепенно премахване на останалите ICE до 2050 г. От друга страна , използването на е-горива (синтетични горива) в автомобилите няма екологичен, икономически или индустриален смисъл.
Схема за бракуване, при която водачът се отказва от собствеността на автомобила и избира пакет за мобилност (обществен транспорт и споделена мобилност), би била добър вариант в райони, където инфраструктурата за обществен транспорт и активна мобилност е достатъчно развита. Схемата за бракуване може също да включва субсидии за закупуване на нов електромобил на батерии или лизинг като част от схема за социален лизинг. Или пък дори за закупуване на употребявана електрокола.
Електронното преоборудване на колите с вътрешно горене ще осигури допълнително решение за шофьори с ниски доходи и хора, които наистина се нуждаят от кола. Както схемите за скрап, така и схемите за електронно преоборудване ще позволят премахването на всички стари ДВГ от автопарка до 2050 г. и ще намалят емисиите с допълнителни 11% през 2040 г., смятат от организацията.
Установено е, че синтетичните горива, като е-бензин например, имат най-високи разходи за собственика, по-високи емисии на CO₂ през жизнения цикъл и реално няма да намалят замърсяването на въздуха в градовете. Най-важното е, че е-горива и водородът, необходим за производството им, ще бъдат нужни и в сектори, които трудно могат да бъдат намалени (напр. авиация и корабоплаване). Тоест няма гаранция, че е-бензинът ще бъде наличен и за автомобили.
Останалите емисии ще бъдат намалени чрез мерки и ограничаване на автомобилния трафик
Между 2000 г. и 2018 г. активността на пътниците в автомобилите на ЕС се е увеличила с около 17%, а Европейската комисия очаква тя да нарасне с 20% до 2050 г. Пътната карта за T&E има за цел да избегне този ръст в използването на автомобили, като разчита на три основни лоста: спиране на ново пътно строителство, преминаване към обществен транспорт и активна мобилност в градовете, преминаване към железопътен транспорт за по-дълги разстояния. Също така експертите на организацията са моделирали въздействието на увеличението на цените на горивата върху търсенето. Последното означава на практика вдигане на цените на горивата до непосилни за потребителите нива, така че те да изберат алтернативен начин на придвижване.
За по-нататъшно намаляване на емисиите тези мерки ще бъдат комбинирани с допълнителни лостове за увеличаване на заетостта на автомобилите (напр. споделено пътуване) и намаляване на разхода на гориво (изместване на продажбите от SUV). Тези мерки ще намалят емисиите с допълнителни 14% през 2040 г.