Новите екоправила на Европейския съюз за колите и камионите с двигатели с вътрешно горене се очаква да бъдат по-малко амбициозни от първоначално планираното, след като евродепутатите днес гласуваха за отлагане и смекчаване на някои от регулациите, предаде Ройтерс.

ЕС предлага новите моторни превозни средства с двигатели с вътрешно горене - стандарт "Евро 7", да могат да отделят много по-малко емисии от вредни за здравето газове и да не предизвикват сериозно запрашаване. Европейската комисия твърди, че ползите за човешкото здраве са много по-големи от разходите, които ще се наложи да бъдат направени поради новите изисквания.

Европейският парламент днес одобри преговорната си позиция. С новия регламент се актуализират настоящите гранични стойности за емисиите на отработени газове, (като азотни оксиди, прахови частици, въглероден оксид и амоняк). Въвеждат се нови мерки за намаляване на вредните емисии поради действието на автомобилните гуми и спирачките и се увеличават изискванията за издръжливостта на акумулаторите, се уточнява в прессъобщение от ЕП.

Предвижда се обаче смекчаване на ограниченията за отделените емисии на азотни оксиди от камиони. Освен това е отложен моментът на прилагането на рестрикциите за автомобилите - до три години след приемането на цялото вторично законодателство, свързано с предложението.

Европейската комисия предвиждаше правилата да се прилагат от 2025 година. 

Автомобилостроители, както и правителствата на редица страни, сред които са Италия и Чехия, твърдят, че ако бъдат приети в първоначалния им вид, екоправилата биха довели до съществено повишаване на разходите. Според тях, тъй като има решение, според което до 2035 г. трябва да бъде забранена продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС, то би било по-добре инвестициите да се насочат към производство на електромобили, вместо към подобряване на екологичното въздействие на моторните превозни средства.