Лоша новина за "Форд" и "Тесла": Пазарът на електрически автомобили е в застой
Според някои анализатори, се очертава стагнация в сегмента, тъй като индустрията е останала без ентусиазираните първоначални потребители
След години на бърз растеж пазарът на електрически автомобили върви към стагнация. В продължение на години плъг-ин автомобилите бяха едва 1 на сто от пазара, като опциите бяха ограничени, а възприемането им от потребителите - твърде бавно. От 2020 г. обаче растежът им се ускори с навлизането на лавина от нови електрически модели, подобряване на инфраструктурата за зареждане и по-големите усилия на индустрията да "образова" клиентите и да ги насочи към закупването на електрически автомобили, пише испанското издание "Бизнес инсайдър".
Още по темата
- Tермопомпи и електромобили: Търсенето им поставя под натиск електрическите мрежи
- "Тесла" разширява мега завода си в Невада с два нови - за батерийни клетки и електрически полукамиони
- Продажбите на нови автомобили в ЕС растат с 11,3%, на електрически с 9,5%, в България - с 9,8%
- Цената на турския електрически SUV тръгва от $50 000
- Експлозивен растеж при електрическите автомобили
- Фалира нидерландски производител на електрически велосипеди
Продажбите на електрически автомобили в САЩ поставиха рекорд от почти 6 на сто от всички новорегистрирани автомобили миналата година и са напът да нараснат още повече през настоящата. На тях се падат 9 на сто от продажбите на физически лица само през юни, според Джей Ди Пауър (JD Power).
Този растеж е придружен и от серия обективни цели. "Тесла" (Tesla) се стреми да произведе 2 милиона превозни средства за първи път тази година., а "Форд" (Ford) първоначално обяви, че ще сглоби 600 000 електрически автомобила през 2023 г. От своя страна "Дженерал мотърс" (General Motors) предвижда да произведе 150 000 електрически превозни средства тази година.
Въпреки това, според някои анализатори, се очертава стагнация в сегмента, тъй като индустрията е останала без ентусиазираните първоначални потребители. Първите признаци за нещо подобно се появиха миналия месец, когато концесионери на "Форд" информираха "Бизнес инсайдър", че е трябвало да се откажат от поръчките за "Мустанг Мач-И" (Mustang Mach-E). По-късно "Форд" коригира целите си за производство на електрически превозни средства , за да отрази промяната в растежа на търсенето.
"Впечатляващият растеж, който наблюдавахме през последните години не може да бъде устойчив. Просто не е възможно", заяви Сам Фиорани, вицепрезидент по глобалните прогнози за транспортните средства в "АутоФоркаст Сълюшънс" (AutoForecast Solutions). "Колкото повече се изкачваме по това плато на растеж, толкова по-трудно ще е да достигнем до следващото ниво", добави той.
Новият "Див Запад" на пазара на електрически автомобили
Според анализаторите следващият голям проблем за сектора ще бъде да се премине от първите клиенти, прегърнали безусловно идеята за нещо ново и иновативно въпреки някои особености на автомобилите и проблеми с качеството към "по-нормални" и практични клиенти. За компаниите ще е почти невъзможно да прогнозират какво ще е търсенето през идните години, когато на пазара навлезе ново поколение купувачи на електрически автомобили.
"Това ще най-близкото до Дивия Запад, което тази индустрия е виждала от 20-те години на миналия век", отбелязва Фиорани.
По-ниската бариера за навлизане на пазара на електрически автомобили, появата на множество нови конкуренти в сегмента, както и лавината от нови плъг-ин автомобили са довели до натрупвания при концесионерите. През юни в дилърските центрове е имало два пъти повече електрически превозни средства, отколкото бензинови.
Според неотдавнашно проучване на "айСийКарс" (iSeeCars) американските щати с най-висок дял на продажбите на електрически автомобили са тези, регистрирали най-бавен растеж на тези продажби. Щатите Калифорния, Орегон и Вашингтон, в които новорегистрираните електрически автомобили са между 7 и 10 на сто от пазара, са сред тези, които ги внедряват най-бързо, сочи проучването.
"Изглежда така, сякаш има естествено съпротивление от между 7 и 10 на сто от пазарния дял в съответния щат", каза Карл Брауер, анализатор в "айСийКарс". "Това е таванът и последващият растеж става много труден", отчита той.