Компаниите, базирани в Европа, могат да бъдат принудени да засилят производството на определени ключови стоки, както и да натрупат запаси от други по силата на нови проектоправила, представени днес от Европейската комисия, за защита на общия пазар, се посочва в прессъобщение на ЕК. Тези правила ще дадат на Комисията извънредни правомощия за действие в случай на кризи с доставките, предаде БТА.

"Кризата с КОВИД-19 ясно показа няколко неща: трябва да гарантираме, че единният ни пазар ще функционира по всяко време, включително по време на криза. Трябва да го направим по-устойчив. Необходими са ни нови инструменти, които да ни позволяват да реагираме бързо и единно. Новият инструмент в подкрепа на единния пазар в извънредни ситуации позволява да постигнем това", заяви изпълнителният заместник-председател на Комисията Маргрете Вестегер.

Предложеният Инструмент в подкрепа на единния пазар в извънредни ситуации (SMEI) идва в отговор на проблемите, възникнали по време на пандемията и последвалата руска инвазия в Украйна, и е подобие на подобни мерки, въведени вече от САЩ и Япония.

Предложението обаче може да срещне силна съпротива от страна на бизнеса и някои страни членки, които се опасяват, че то може да даде твърде много права на Европейската комисия. Противниците на идеята я определят като форма на държавен капитализъм по китайски модел, която може да наруши договорните отношения на много компании и да осветли корпоративни тайни, посочва Ройтерс.

В предложението фигурират и твърде спорни клаузи, като например, налагането на глоби до 300 000 евро на компании, които предоставят неправилна, непълни и подвеждаща информация, и периодични глоби от 1,5 на сто от дневния оборот за фирмите, които не се съобразят с изискваните от тях приоритети за производството.

Страните от ЕС може също да бъдат задължени да складират определени артикули, ако е активиран така нареченият "режим на бдителност". Или ЕК, или 14 държави-членки могат да принудят страна от ЕС да направи това, ако "усилията на съответната държава-членка за постигане на доброволната цел са недостатъчни, но също така са необходими за осигуряване на готовност за потенциална извънредна ситуация на единния пазар".

Комисията, надграждайки водещата си роля в закупуването на ваксини по време на пандемията от Covid, ще има право да преговаря за стоки, свързани с кризата, ако поне две страни от ЕС поискат това. Страните от ЕС, които участват в съвместната покупка, няма да имат право да купуват артикулите поотделно.

Комисията също така иска повече правомощия за избягване на затварянето на вътрешните граници на ЕС и забраните за износ, както се случи в първите дни на пандемията, когато страни като Германия и Франция прекъснаха доставките на лични предпазни средства и Шенгенската зона беше многократно затворена.

Планът за Инструмент при извънредни ситуации на единния пазар предвиждат още, че страните от ЕС трябва да ограничават свободното движение на хора само ако няма алтернативи. Тези ограничения трябва да бъдат "базирани на доказателства" и ограничени във времето.

Държавите не могат да предоставят по-щедри правила за пътуване до съседните държави-членки или да направят пътуването ненужно сложно за работниците по време на извънредна ситуация. По същия начин държавите не могат да налагат никакви ограничения за износ в рамките на ЕС на каквито и да е "стоки, свързани с кризата".

Комисията също така ще може да принуди дадена държава да отмени всички мерки, които засягат свободното движение на стоки, услуги или хора, ако те не са в съответствие със законодателството на ЕС.