Управителят на Българската народна банка (БНБ) Димитър Радев внесе номинацията на Кристалина Георгиева за управляващ директор на МВФ за втори мандат. Радев направи това от позицията си на управител на МВФ за България.

Кристалина Георгиева ръководи успешно институцията през последните трудни и турбулентни години и спечели доверието и уважението на държавите членки на МВФ, заявява Димитър Радев, цитиран в съобщение на БНБ. Той отбеляза думите на белгийския министър на финансите Ван Петегем (Белгия е ротационен председател на ЕС) от името на министрите на финансите на ЕС, че Кристалина Георгиева има тяхната единодушна подкрепа за втори мандат.

През последните няколко дни беше изразена широка подкрепа и извън Европейския съюз, което е резултат от успешното лидерство и дейност на Кристалина Георгиева в полза на всички държави членки на МВФ, категоричен е Димитър Радев.

Кристалина Георгиева е заинтересована от втори петгодишен мандат като ръководител на организацията, съобщи миналия четвъртък, 7 март, "Блумбърг нюз". На следващия ден Димитър Радев каза (цитиран в съобщение на националната банка), че е провел телефонен разговор с Кристалина Георгиева, в който тя е потвърдила желанието си да продължи да изпълнява тази длъжност, че за нея ще бъде чест да го направи, при условие че получи подкрепата на членовете на МВФ.

По традиция постът на управляващия директор на МВФ се заема от представител от Европа, а този на Световната банка - от такъв от САЩ. Затова подкрепата на европейско ниво е ключова за дадена номинация, като окончателното решение се взима от Съвета на изпълнителните директори на фонда, който е съставен от 24 души, представляващи гласовете на отделните страни членки.

Фондът е стабилен кораб, преминаващ през бурни води, и ще бъда благодарна на членовете, ако ме изберат да бъда капитан на този кораб за втори път", заяви наскоро в интервю за Ройтерс Георгиева.

В интервюто управляващият директор на МВФ отбелязва своите главни приоритети за втори мандат: укрепване на перспективите на средносрочния икономически растеж, който изостава от историческите нива; управление на текущите предизвикателства, свързани с държавните дългове на различните страни, и намиране на решение за планираното преразпределение на квотите във Фонда, за което настояват големите развиващи се икономики (Китай, Индия, Бразилия и др.).