Атрактивни цени, удобно пазаруване, тематични седмици. Това е първата асоциация на повечето хора, когато чуят името Lidl. Но в България приносът на компанията отива далеч отвъд търговията на дребно. Със своята дейност в страната компанията оказва пряко въздействие върху икономиката. За 2023 г. по данни на Института за пазарна икономика общият икономически принос от дейността на Лидл България възлиза на 2,68 млрд. лв. В допълнение, с целенасочени дългосрочни инициативи в областта на екологията, образованието и социалното включване Lidl България активно работи за това да изградим по-устойчиво общество, в което хората живеят по-добре.

Мащаб на промяна: Социалното въздействие на Lidl в числа

Над 2.15 милиона лева е инвестирала компанията през последните 2 години в подкрепа на 79 обществено значими инициативи, дарения и спонсорства. Тези усилия са достигнали до близо половин милион българи, помагайки им за по-добра реализация и по-добро качество на живот. С подкрепата на Лидл България над 360 хил. души са придобили нови умения и знания. Това са част от данните, включени в анализ на консултантската и одиторска компания PwC България за оценка на въздействието от дейността на компанията върху обществото. Анализът е изготвен по световно признатата методология Business for Societal Impact (B4SI)..

Снимка: LIDL

Най-голям принос към обществото Лидл България осъществява чрез своите собствени социално отговорни инициативи - редица запомнящи се собствени кампании, превърнали се в емблема за бранда. Такива са грантовата програма "Ти и Lidl за нашето утре", "Дай шанс на Балканката", "Заедно за по-чисти реки" и др.

Lidl и нашето утре

Програмата "Ти и Lidl за нашето утре" се реализира ежегодно още от 2017 г., финансирайки редица проекти, свързани с грижат за здравето и активния начин на живот, образованието, опазването на околната среда, съхранението на културата и историческото ни наследство. През последните две години инициативата се трансформира и разширява своя тематичен обхват, фокусирайки се още повече върху развитието на местните общности в страната и помагайки за преодоляване на регионалните дисбаланси и подобряването на качеството на живот. Освен, че разширява обхвата на темите, върху които се фокусира, с трансформацията си "Ти и Lidl за нашето утре" става достъпна и за проекти на младежи и медии. Така за последните две издания на програмата през 2022 и 2023 г. са дарени нaд 850 хил. лeвa за осъществяването на 59 социално значими пpoeĸтa на граждански организации, младежи, медии.

"Всеки проект, който сме финансирали с "Ти и Lidl за нашето утре", е една смела мечта на хора, които искат да променят. Програмата е истински пример за това как една компания може да допринася за подобряване на социалната тъкан в по-малките общности", споделя Илияна Николова - изпълнителен директор на Фондация "Работилница за граждански инициативи". Един от тези проекти е за дигитализирането на музея "Чудомир" в Казанлък, който се превръща във вдъхновение и за други културни институции в страната, желаещи да възвърнат интереса към историята и наследството ни сред местните жители и посетителите.

През 2023 г. със своята кампания "Ти и Lidl за нашето утре: Трансформацията" брандът печели голямата награда "Инвеститор в обществото", преборвайки се в конкуренция с още 125 кандидатури по време на Годишните награди за отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите.

Проектът „Сливен рециклира”

Снимка: LIDL

Устойчивост и грижа за околната среда

Зелената тема стои в центъра на корпоративната култура на Lidl - не само със социално отговорните проекти, които компанията подкрепя и реализира през годините, но и с цялостната грижа относно екологичното въздействие на бизнеса. Компанията си е поставила цел да намали пластмасата в опаковките си с 30% до 2025 г. и с 35% до 2027 г. спрямо 2017 г.

Като част от своята ангажираност по опазване на околната среда през 2013 г. Лидл България стартира инициатива по опазването на застрашения вид балканска пъстърва - "Дай шанс на балканката". В партньорство със сдружение "Балканка" за тези вече 11 години компанията почиства над 35 км крайречни територии и подпомага зарибяването на над 30 реки. Само през 2022 и 2023 г. по проекта "Дай шанс на балканката" в река Искър са пуснати над 13 000 пъстърви и са почистени над 2 тона речни отпадъци.

Акция по зарибяване с балканска пъстърва

Снимка: LIDL

Служителите на Lidl България също споделят ценностите и каузите на компанията и активно участват в дейностите по опазване на околната среда. Над 240 служители от цялата страна и техните семейства се превръщат в истински посланици на грижата за природата, не само помагайки с личен труд за почистването на речни корита и водни екосистеми, но и ангажирайки се за повишаване на общественото внимание по тези въпроси.

Чрез дарения и спонсорства Лидл България подкрепя и каузите на различни организации, с които е изградила дългосрочни партньорства. Сред тях са Българската федерация по волейбол, неправителствената организация "Заедно в час", дарителската инициатива "Българската Коледа" и др. "За нас това е пример за осъзнато, рационално, емоционално и много смислено дарителство. Lidl не губи чувствителност към важните за обществото теми и дори търси такива, които не са във фокуса и в дневния ред на обществото. Със своята дарителска подкрепа ги прави допълнително ценни и важни и формира дебат около тях", споделя Боряна Кирилова, координатор на "Научи се да даряваш", Български дарителски форум.

Отговорният бизнес култивира отговорни потребители

Последователните инвестиции в полза на обществото имат силата да променят живота на онези, в чиято подкрепа са изпълнени. Но и да бъдат катализатор за промяна и развитие на обществото и ценностите като цяло. Днешните потребители се интересуват все повече от това как любимите им марки се справят с критични социални проблеми. Вече не е достатъчно една компания да предлага качествени продукти или умни маркетингови кампании - съвременните купувачи изискват прозрачност и отговорност. Те искат да видят осезаеми усилия в области като опазване на околната среда, образование, социално включване. Клиентите очакват техните покупки да допринесат за смислени каузи, превръщайки решенията за пазаруване в актове на застъпничество.

Тази трансформация в потребителското поведение е едновременно причина, но и следствие от действията на социално отговорния бизнес. А последователните усилия се превръщат в бизнес стандарт, който мултиплицира ефектите и от корпоративно постижение ги превръща в колективни действия и споделена отговорност.

С подкрепата на: Lidl