422 кораба на опашка за преминаване на Суецкия канал
Ще са нужни поне 4 дни, за да се възстанови нормалният корабен трафик
Корабоплаването през Суецкия канал бе възстановено в понеделник, след като гигантският контейнеровоз, който заседна в натоварения морски път преди около седмица, бе изтеглен с помощта на 11 буксирни въжета и два мощни влекача. Над 400 кораба чакат да преминат през канала, информира агенция Ройтерс.
Още по темата
След освобождаването на 400-метровия контейнеровоз "Евър гивън" се очаква до днес сутринта през Суецкия канал да преминат 113 кораба в двете посоки, съобщи ръководителят на египетската служба за управление на водния път Осама Рабие. Той каза, че 422 кораба чакат за преминаване.
"Евър гивън" заседна диагонално в канала, който е най-прекият морски път между Европа и Азия, на 23 март.
"Корабът се измъкна невредим и няма проблеми. Ние току-що прегледахме дъното на Суецкия канал и за щастие всичко е наред, така че корабите могат да преминат днес", заяви пред местна телевизия в понеделник Осама Рабие. Според него ще бъдат нужни три дни или три дни и половина за разчистването на задръстването от кораби.
За освобождаването на 224 000-тонния "Евър гивън" са били изгребани близо 30 000 куб.м. пясък. Общо 11 буксирни въжета и два мощни влекача са изтеглили кораба към Голямото горчиво езеро, което разделя двете части на канала. Там контейнеровозът ще бъде подложен на техническа инспекция.
Корабите, които чакат да преминат, включват десетки контейнеровози, търговски кораби, петролни танкери и танкери за втечнен петрол и газ.
Според индустриални източници собствениците и компаниите, наели корабите, на които се наложи да изчакат, ще имат най-малко 24 милиона долара разходи, които няма да могат да възстановят, тъй като застрахователните им полици не ги покриват.
Цените на петрола паднаха с един процент след освобождаването на гигантския контейнеровоз, а акциите на компанията "Евъргрийн Лайн", която е наела "Евър гивън", скочиха.
Около 15 процента от световния морски трафик преминава през Суецкия канал, който е важен източник на приходи в чуждестранна валута за Египет. Блокирането на морския път е струвало на канала около 14-15 милиона долара на ден, посочва Ройтерс.