Чехия покани министрите на транспорта от 11 държави от Европейския съюз на среща в Страсбург в понеделник, на която да обсъдят плановете за намаляване на вредните емисии. Разговорите ще се проведат на фона на споровете за намерението ЕС да премине към производство само на електромобили от 2035 г.

Поканени на срещата са най-развитите държави в ЕС - Германия, Италия, Франция и  Испания, страните от Вишеградската четворка - Полша, Унгария, Словакия, а също и Португалия, Румъния, Словения и Финландия, каза представител на ЕС пред Ройтерс (Reuters). Все още не е потвърдено представители на кои страни ще се отзоват на чешката покана.

Срещата първоначално беше планирана за обсъждане на предложения закон за затягане на ограниченията за емисиите азотни оксиди (NOx) от превозни средства - политика, известна като Евро 7. Чехия, а и някои други страни и компании заявиха, че искат тази политика да се промени, определяйки я като нереалистична и дори поставиха под въпрос ползите за околната среда, които законът би донесъл.

Но представители на ЕС обаче заявиха, че очакват срещата да обсъди и позицията на страните относно законодателството на ЕС за прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (емисии CO2) през 2035 г. Ройтерс припомня, че Германия вече блокира в последния момент ускоряването на ключовата за Общността политика за преминаване към електрически превозни средства и затова тя беше отложена. Преди седмица - на 2 март, германският финансов министър Кристиан Линднер препотвърди съпротивата на своята Свободна демократическа партия (СвДП), която участва в правителствената коалиция, във връзка със забраната на продажбите на нови превозни средства с ДВГ в Европейския съюз след 2035 г.

Чешкият министър на транспорта Мартин Купка на свой ред каза миналата седмица, след среща с германския си колега Фолкер Висинг (от партията на Линднер) в Берлин, че страната му иска промени в забраната от 2035 г. за нови автомобили, отделящи емисии CO2.

"Няма да подкрепим ограничаването на двигателите с вътрешно горене след 2035 г., освен ако няма ясно и обвързващо изключение за синтетичните горива", каза Купка в Twitter. (Това са т.нар. E-Fuels, синтетично гориво, което се произвежда изкуствено с помощта на вятърна или слънчева енергия и може с да се използва в двигатели с вътрешно горене след не много скъпи преобразувания. "Порше" например пусна миналата година своя завод за производство на синтетични горива в Чили - пионер в тази област.)

Министерството на транспорта на Германия миналата седмица поиска уверения, че ще бъдат разрешени продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г., ако те работят с неутрални по отношение на CO2 горива.

Съпротивата изненада политиците, тъй като Европейският парламент, Европейската комисия и държавите-членки на ЕС вече постигнаха съгласие относно закона за ограничаване на автомобилите с ДВГ миналата година след месеци на преговори.

Стратегоята трябваше да влезе в сила след окончателно гласуване тази седмица, което беше отменено след опозицията на Германия и все още не е пренасрочено.

Други противници на закона за автомобилния CO2 са Италия, Полша и някои от горепосочените, които Чехия кани на срещата в Страсбург; Ройтерс изтъква казано от служители на ЕС, че броят на страните се е увеличил, откакто най-голямата икономика в Европа - германската, алармира, че е противсе противопоставя. Така се повишава възможността за достатъчно подкрепа, за да се блокира окончателното решение.

Стандартът Euro 7

Стандартът Euro 7 предхожда по време тоталното отхвърляне на новите коли с ДВГ от 2035 г. Замислен е за приложение за всички моторни превозни средства, дори и тези, които нямат двигатели с вътрешно горене. Със стандарта Euro 7 ЕС възнамерява да се превърне в първия регион в света, който ще предложи ограничения на частиците, различни от отработените газове, включителни тези от работата на спирачките на леки автомобили и микробуси.

Новият стандарт ще гарантира, че превозните средства ще останат чисти за много по-дълъг период от живота си. Емисиите ще се наблюдават от бордови сензори, което ще улесни периодичните технически проверки и проверките за съответствие и ще гарантира, че емисиите няма да се увеличат непропорционално с течение на времето, дори когато тези превозни средства се изнасят за трети страни.

Предполага се, че през 2035 г. Euro 7 ще намали емисиите NOx от леки автомобили и микробуси с 35% в сравнение с Euro 6 и с 56% в сравнение с Euro VI от автобуси и камиони. В същото време частиците от ауспуха ще бъдат намалени с 13% от леките автомобили и микробусите и с 39% от автобусите и камионите, докато частиците от спирачките на автомобилите ще бъдат намалени с 27%.

Според предложението на ЕК датата за влизане в сила на новия регламент Euro 7 е 1 юли 2025 г. за новите лекотоварни превозни средства (леки и микробуси) и 1 юли 2027 г. за новите тежкотоварни превозни средства (камиони и автобуси). Ограничени изключения се предвиждат за превозни средства, конструирани от малки производители, като се вземат предвид специфични технологични ограничения.