Европейската автомобилна индустрия пред нова ера
Как ще бъде запазена конкурентоспособността на сектора?
Автомобилната индустрия е основен двигател за икономиката на Европа, осигурявайки над 13 милиона работни места в ЕС и допринасяйки с около 7% от БВП. Секторът преминава през големи структурни промени, водени от технологичния напредък, международната конкуренция и промените в световната геополитика. Индустрията е изправена пред предизвикателства с безпрецедентен мащаб от десетилетия и само съгласувани и решителни действия могат да доведат до обрат и да предотвратят фалити и значителни загуби на работни места.
Историческите конкурентни предимства и традиционното лидерство на европейските автомобилни фирми може значително да изостане от останалите международни конкуренти по отношение на производствените разходи и овладяването на ключови технологии, като батерии, автомобили със софтуер и автономно шофиране.
Темата за новата европейска автомобилна стратегия ще бъде ще бъде сред дискусиите в първия ден (16 юни) на най-големия форум за зелена трансформация в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Green Transition Forum (GTF) 5.0., който ще се проведе от 16 до 20 юни 2025 г. в София. В разговорите ще участват Елвир Фабри, Старши изследовател в областта на геополитиката и търговията в Института "Жак Делор" и Никола Кьолер-Сузуки, Изследовател и експерт по международна търговия и дигитални политики.
Ще успее ли ЕС да бъде лидер в областта на европейските иновации?
Европейската комисия признава неотложността и сериозността на ситуацията и необходимостта от решителни действия за защита на сектора. За тази цел Комисията стартира на 30 януари 2025 г. "Стратегически диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия" и благодарение на резултатите от него разработи план за действие на ЕС в областта на промишлеността за автомобилния сектор. Той очертава мерки за засилване на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия, ускоряване на прехода към нулеви емисии в ЕС, развитие на работната сила и повишаване на квалификацията, необходима за новите автомобилни технологии.
Подкрепа за производството на батерии и иновации
ЕК ще предостави 1,8 млрд. евро през следващите две години в подкрепа на компаниите, произвеждащи батерии в ЕС чрез мобилизиране на ресурси от Фонда за иновации. Инициативата има за цел да увеличи капацитета на производство на батерии за електрически превозни средства в блока.
Очаква се Комисията да въведе нова рамка за държавна помощ за чиста промишленост, която ще позволи на държавите членки да подкрепят производствения капацитет на чисти технологии, "произведени в Европа", включително батерии и техните ключови компоненти. Научните изследвания и иновациите в областта на технологиите за батерии ще бъдат допълнително подкрепени чрез "Хоризонт Европа", като за периода 2025 - 2027 г. ще бъдат отпуснати 350 млн. евро за облагодетелстване на веригата за създаване на стойност в ЕС на батерии от следващо поколение, включително и рециклирането.
До края на тази година се очаква законодателно предложение за декарбонизация на корпоративните автопаркове. Предвидени са и инициативи за стимулиране на навлизането на коли с нулеви емисии в избрани автопаркове за отдаване под наем на летища.
През 2026 г. предстои преглед на Директивата за етикиране на автомобили, като целта е да се повиши осведомеността на потребителите относно ползите от електрическите превозни средства.
Критични суровини и тяхното рециклиране
Европа до голяма степен зависи от други страни за доставките на суровини, които са от решаващо значение за зеления преход. Комисията представи през март списък със стратегически проекти по Закона за критичните суровини, а през 2026 г. се очаква създаването на Център за критични суровини. Този ход цели подобряване на прозрачността на пазара, съвкупното търсене и координация на съвместните инициативи.
ЕК прие и решение по Рамковата директива за отпадъците, която гласи, че когато се превърне в отпадък, черната маса се класифицира като опасен отпадък. Тази мярка има за цел да подобри контрола върху превозите на черна маса и забрана за износа ѝ за трети страни извън ОИСР.
Защита на търговията
Предстоящото законодателство (Законът за ускоряване на индустриалната декарбонизация и Законът за кръговата икономика) ще въведе евпейски изисквания за съдържание на батерийни клетки и компоненти в електрически превозни средства, продавани в ЕС. Комисията ще определи правилата за произход, за да предотврати предполагаемо заобикаляне на тарифите чрез сглобяване в трети страни.
ЕК планира и действия за насърчаване разработването и тестването на автономни превозни средства в ЕС. Комисията ще работи с държавите членки за създаването на поне три "мащабни трансгранични тестови площадки" за автономни превозни средства, считано от 2026 г., и ще разработи регламенти за одобряване на автономни превозни средства.
Очаква се да стартира и т.н. "Европейски алианс за свързани и автономни превозни средства", който ще бъде натоварен със задачата да разработи софтуерна платформа и архитектура за бордови изчисления в ЕС за софтуерно дефинирани превозни средства, иновативни решения за AI и ще предприеме действия за ускоряване на прехода.
Всеобхватният план за действие в автомобилната индустрия на ЕС, фокусиран върху иновациите, чистата мобилност, устойчивостта на веригата на доставки и развитието на работната сила, цели справяне с предизвикателствата пред сектора и запазване на конкурентоспособността ѝ.
Това изисква съгласувани действия между институциите на ЕС, националните правителства, бизнеса и научните среди.
Европа може да се защити само чрез сътрудничество и стратегическо лидерство, а ако успее да го направи, ще засили и ролята си на глобален двигател на устойчивата мобилност.
Не пропускайте темите, свързани с автомобилната индустрия в Европа в първия ден (16 юни) на най-големия форум за зелена трансформация в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Green Transition Forum (GTF) 5.0.!