След пет месеца на подем, потребителските нагласи в Германия за октомври бележат известно отстъпление от близо 16-годишния връх, достигнат през септември, показва последно проучване на немския институт GfK. Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за октомври, се понижи изненадващо до 10,8 пункта, след като месец по-рано нарасна до 10,9 пункта, достигайки най-високо ниво от октомври 2001-ва година. Това представлява първо, макар и слабо влошаване на нагласите на германските потребители след пет поредни месеца на техен растеж и под очакванията на финансовите пазари за покачване на индекса до 11,0 пункта. Въпреки лекото отстъпление на индекса, той остава в доста високо ниво, което е сигнал, че вътрешното потребление ще продължава да бъде основен генератор на германския икономически растеж и през следващите месеци. Доверието на потребителите остава в добра форма, като вътрешната икономика ще продължава да допринася в значителна степен за общия икономически растеж, отбеляза институтът GfK при представянето на своето ежемесечно проучване, базирано на анкета, която е проведена сред около 2000 граждани на Германия. Институтът също така посочи, че потребителите продължава да се облагодетелствани от силния трудов пазар, от рекордно ниската безработица и от нарастващото заплащане на труда, които има дават повече сигурност при планирането на големи по размер покупки и на други видове разходи, изискващи тегленето на все още доста нисколихвени кредити. Анализаторът Ролф Бюрки от GfK каза, че основна причина за известното отслабване на потребителското доверие е по-малко позитивната оценка на германските граждани по отношение на очакванията за техните доходи. Слабото нарастване на инфлацията в последно време вероятно играе роля за това, допълни той. От отделни важни подиндекси, които определят настройката на потребителите в Германия през текущия месец (през септември), единствено индексът, измерващ икономическите очаквания, бележи добро повишение спрямо предходния месец. Индексът на икономическите очаквания на немските потребители отскочи през септември до 33,4 пункта от 30,4 пункта през август, парирайки част от неговия рязък спад от юлския връх от 44,6 пункта. Понижение с цели 8,7 пункта до 52,7 пункта обаче регистрира индексът, измерващ очакванията на потребителите за техните доходи в бъдеще, след като през юли този индекс удари рекорден връх от 61,4 пункта (най-високо ниво от Обединението на Германия насам). Индексът, оценяващ желанието на германските потребители за големи по размер покупки в бъдеще, се понижи през август до 57,0 пункта от 58,1 пункта месец по-рано. Институтът GfK потвърди очакванията си за нарастване на реалното частно потребление с около 1,5% през настоящата година. Ролф Бюрки все пак изрази известна предпазливост, посочвайки, че потребителската настройка може да продължи да се влошава през следващите месеци с оглед на очакваните трудни преговори за съставяне на новото германско правителство след проведените в неделя избори. Има риск, че една политическа безизходица може да навреди на доверието на потребителите в страната, отбеляза той.