Еврокомисарят по транспорта е в София за двудневната конференция за бъдещето на инвестициите в транспортния сектор - събитие, което доведе в нашата столица и заместник-директора на Европейската инвестиционна банка, и малтийския министър на транспорта, и редица евродепутати. Наситена програма, представяне на добри градски практики и (най-вече) фокусиране върху новата реалност, която изисква “нови играчи“ при финансирането на транспортните проекти - европейските грантове трябва да се комбинират с банкови заеми (по които за проектите с потенциал Европейската инвестиционна банка може да бъде реален партньор и гарант за риска) и частни инвеститори. Затова и ЕК вече обяви първия прием на документи по новия така-наречен blending mechanism, който комбинира тези три източника на средства. Навлизането на нови инвестиции е изключително важно, за да бъде покрита разликата от 24-те милиарда евро, които са определени за транспортни разходи за сегашния програмен период (2014 - 2020) и реално необходимите 700 милиона до 2030, за да бъдат изпълнени амбициозните проекти, благодарение на които да европейското пространство да стане наистина единно, максимално улесняващо преминаването от една форма на транспорт в друга, максимално зелено и в крак с дигиталните изисквания на новото време. Самата Виолета Булц се срещна с журналисти и коментира широка гама от теми - от влаковия транспорт като приоритет в момента и нейната надежда сектора да се “отвори“ подобно на самолетния, през дигитализацията, декатбонизацията и свързаността (със специален акцент върху достъпността на пристанищата и връзката им именно с влаковия транспорт), както и възможностите за инвестиции от външни за ЕС държави (като Китай, например). Тя похвали София за електробуса, който бе пуснат именно в първия ден на конференцията, но “нахока“ България като държава с най-много жертви от катастрофи в ЕС. В Евросъюза годишно се изразходват над 100 милиона евро за жертвите на пътя... представете си ако можехме да инвестираме тези средства в инфраструктура, какви чудеса биха се получили. Еврокомисарят по транспорта разясни, че грантовете ще останат и че най-важните стратегически проекти, които не са атрактивни за частните инвеститори, ще продължават да бъдат съфинансирани с европейски средства. Подчерта и колко е важно страните-членки да са активни, да подготвят добри и обосновани проекти. Еврозоната излиза от кризата и сега е моментът да “натиснем“ за повече инвестиции - категорична беше тя. В момента има четири механизма за финансиране на проекти в транспорта - някои по-добре познати, по които подадените проекти са в пъти повече от възможностите за финансиране, което е още едно доказателство, че има нужда от нови практики и нови играчи. Заместник-директорът на Европейската инвестиционна банка Пим ван Балеком също коментира важността на комбинираното финансиране, като отдели специално място на участието на ЕИБ в Механизма за по-чист транспорт и възможностите за отпускане на заеми за “добри проекти“, свързани с обновяването на автобусния (или тролейбусния - защо не) парк на даден град (или регион). Чуйте повече от репортажите на Лили Големинова.