За сравнение за същия период на 2015 г. бе отчетен излишък по КФП в размер на 622,0 млн. лв. (0,7% от БВП), което означава, че като относителен дял в БВП бюджетната позиция се подобрява с 3,0 процентни пункта, съобщиха от Министерството на финансите.

За формираното към август значително превишение на приходите над разходите по КФП продължават да влияят, от една страна - положителното развитие при приходите, и от друга - сравнително ниското изпълнение на разходите.

За първите седем месеца на годината публичните разходи за строителство са едва 1 млрд. лв. Това е общата сума за инвестиции в инфраструктура, направени както по линия на националния бюджет, така и по линия на еврофондовете. Неусвоени остават 5 от общо 6 млрд. лв., предвидени за капиталови разходи, показват изчисления на в. "Сега".

Изоставащите харчове по това перо са една от основните причини наред с по-доброто изпълнение на приходите за рекордния излишък по бюджета. По прогнозни данни за август, съобщени от Министерството на финансите, плюсът в хазната възлиза на 3.28 млрд. лв. С такъв излишък към август е почти сигурно, че дефицитът в края на годината ще е много по-нисък от планирания (-1.7 млрд. лв.).

Подобрението от страна на приходите се дължи на по-високите данъчни и неданъчни приходи по националния бюджет и възстановени средства от Европейската комисия за сертифицирани разходи по Оперативните програми и фондове на ЕС за стария програмен период 2007-2013 г. (реално извършени разходи в края на 2015 г.) и получените авансови плащания по програмите за новия програмен период 2014-2020 г. в частта на помощите.

Ефектът от текущото превишение на приходите над разходите по сметките за средствата от ЕС върху салдото по КФП е значителен, като излишъкът по европейските средства е в размер на 1,5% от прогнозния БВП.

Добрите параметри по изпълнението на приходите и липсата на сериозен натиск от страна на разходите до момента дават основания да се очаква, че в годишен план ще се реализира по-голямо от планираното подобрение на бюджетния дефицит.