EPA/БГНЕС
Маркетингови трикове за големи покупки
Голяма част от големите търговски вериги предлагат различни маркетингови трикове, за да развържат по-широко кесията на своите клиенти. Те варират от големите колички до музиката, звучаща в магазина. Ето някои от тях, цитирани от LearnVest.
1. Огромни колички
В някои супермаркети нарочно имат по-големи колички за пазаруване, защото според изследванията с такива клиентите харчат с 37% повече пари. Просто подсъзнателно се мъчат да напълнят пространството и съответно взимат повече неща. Това важи и за количките под форма на детски автомобилчета. Доказано е, че когато пазаруваме с дете, правим с 30% по-голяма сметка. Решението: Предпочетете кошница.
2. Носталгична музика
Особено с приближаването на Коледа, определен тип музика ни кара да се настройваме носталгично. В резултат на това харчим със 17% повече от обичайното, сочат данни. В някои супермаркети дори тайничко пускат тихи звуци например от отваряне на сода или цвъртене на месо, за да карат клиентите да купуват. Решението: Слушайте друга музика на телефона или айпода си.
3. Грешно оразмеряване
По принцип носите размер 40 дънки, но изведнъж в магазина се оказва, че влизате и в тези с размер 38. Купувате ги от чист възторг, че сте отслабнали. Но не бързайте да се радвате – много магазини поставят грешна номерация на дрехите, разчитайки именно емоцията да води купувачите. Решението: Никой няма да гледа етикета на дрехата ви, така че просто избирайте това, което ви става.
4. Огледална манипулация
Огледалата в пробните на магазините за дрехи невинаги показват истината. В някои магазини дори настройват светлината в пробните така, че да изглеждаме по-свежи. Изследванията показват, че сме склонни да харчим с 19% повече, ако се харесаме в огледалото на магазина. Решението: Съсредоточете се не единствено върху образа си, а и върху качествата на самата дреха.
5. Препятствие на пътя
Не се чудете защо на някои странни места в супермаркетите има например хладилна витрина с напитки. Доказано е, че едно такова „препятствие” ни кара да спрем за 15 секунди повече пред някой щанд и съответно да си купим нещо, което видим там. Решението: Оглеждайте се за „препятствия” и ги заобикаляйте.
6. Не толкова безплатни промоции
Както си се движите из магазина, различни промоутъри ви бутат в ръцете хапки сирене или шунка, десертчета или чашки с нов вид напитка. Експертите обаче съветват да отказваме промоциите, защото така настройваме тялото си на вълна хранене и сме склонни да купим повече неща. Решението: Просто кажете „не, благодаря” или избягвайте да пазарувате гладни.