Интервю с председателя на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров в „Седмицата“. Г-н Лазаров, един мост направим, друг падне. Сега, новините от тая сутрин са, че сериозна опасност има за транспортния мост над река Осъм в Ловеч, в индустриалната зона на града да се срути. Бил се наклонил мостът. Точно така, поддал е един от стълбовете, който е в средата, тъй като съоръжението е четириотворно - голямо съоръжение, и реката е голяма. По данни на очевидци нивото се е покачило за денонощието когато се е случил инцидентът с близо 4 метра. Сега е затворен мостът? Мостът е затворен. В момента има обходни маршрути. Той е врамките на града, но въпреки всичко е част от републикански път. Така. И какво ще се направи? В понеделник... Ще се бута мостът нов да се прави или? В момента, тъй като реката още е с много високо ниво на водите, чакат малко оттичане, но така или иначе в понеделник ще отиде група от експерти, които ще направят проверка защо фундаментът на този стълб е поддал. Предполагаме, че или има удар на предмет в стълба, или чисто фундирането от страна на оттока, нали, там, където се оттича водата, е изнесен материал отдолу, тъй като мостът все пак е на повече от 50 години, макар че е в доста добро състояние, чисто видимо, това са неща, които са скрити и за съжаление точно там е проблемът. А това, че наистина един мост направиме, друг... то такъв е животът по принцип. Все пак България има близо 4000 съоръжения големи върху републиканската пътна мрежа, така че е логично, нали, поетапно някой мост някъде да се амортизира и е нужен ремонт - да бъде затворен, да се направи. За съжаление нямаме достатъчно средства да правим пълна профилактика. Какво стана с мостовете на магистралите? Вие участвахте преди месеци, даже повече от година... Повече. Когато премиерът, тогава Бойко Борисов, описваше апокалипсис за над 30, мисля, че бяха, моста, които... Чукаме на дърво, че наистина... ...щели да паднат. ...няма апокалипсис, че всичко е наред, защото ние визирахме форсмажор, т.е. ако има евентуално някакво по-силно земетресение или нещо от тоя род. Все пак и поддържането, всички пътуват в тези участъци на двете магистрали, това са “Тракия“ и“Хемус“, знаят какви са съоръженията - и с фугите, и с долното строене по-малко, тъй като там основно специалисти се завират отдолу да гледат. Но въпреки всичко тия мостове се нуждаят от този ремонт, който наистина е спешен. И колкото по-бързо се направи, толкова по-добре. Въпреки всичко... А направихте ли на някои вече? Не, не сме направили, тъй като все пак има Закон за обществени поръчки. Тези поръчки се обжалват, има процедури за изчакване. Но така или иначе всичко в момента е изчистено, даже на някои от мостовете има маршрути, които са обиколни, са направени. Внесени са другите две съоръжения... Това с оглед бъдещия ремонт? Точно така. За да може, тъй като специалистите са изчислили, нали, при пресмятането на конструкциите, че когато се отбие движението в едното платно, визирам примерно магистрала “Тракия“ 67 километър, това е може би преди пътен възел Церово, това съоръжение... Това е след тунела в посока Пловдив. Да, те и двете съоръжения, едното е на 61-ви километър, другото е на 67-и. Второто, нали, по-близко към Пазарджик съоръжението специалисти са изчислили, че няма да понесе товара съседното. Тъй като всяко платно е на отделен мост реално, всяко платно от магистралата, и ще се ремонтират и двата моста в този участък, 67-и километър. И специалистите са изчислили, че всъщност ако прехвърлят трафика изцяло на 100 процента в едното съоръжение, нали, двупосочно да се разминават, има опасност за съоръжението, докато не се ремонтира, разбира се, върху старото, за да може да се ремонтира примерно дясното платно. И затова тежкият трафик ще бъде отбит по обиколен маршрут в едната посока. За лекото движение такива ограничения няма да има, то ще се движи двупосочно в двете посоки по съседния мост. Кога започва този ремонт? Там вече обходният маршрут е изготвен. Във всеки един момент. Те ремонтите са почнали всъщност отдолу. В момента, когато фирмата прецени, че вече им е необходимо да разрушават горното строене, тъй като там ще има изцяло подмяна на градовата конструкция отгоре, нали, съоръжението върху стълбовете, тогава ще го отклонят. И всъщност заради ловешкия мост над Осъм тръгнахме в друга посока да говорим, за другите мостове, а не за героя на седмицата. Мога, само да ви прекъсна, мога да дам и един друг пример с моста на Рибник, който беше аналогичен случай на моста на Осъм в момента при Ловеч. Къде, моста на? Рибник, това е пътят за Петрич, който точно след земетресението, ако си спомняте, миналата година, пропадна и точно по същия начин един стълб се отнесе. Даже имаше и една кола паднала, за щастие човекът, един младеж, успя да изплува и нямаше никакви проблеми по отношение на неговото здраве. Но въпреки всичко стресът за него беше много голям. Но точно по същия начин един стълб реката тогава го отнесе, Струма беше преляла. Мостът вече е готов, пуснат е в експлоатация, така че там направихме едно хубаво ново съоръжение. Мостът “Нова Европа“. Разбрахте, така щял да се казва. Да, точно така. Предложение на румънската страна. След “Моста на дружбата“ сега сме на моста “Нова Европа“. В нищото ли води? Не, не води в нищото, в никакъв случай. Не случайно на по на запад от нас, мисля, че същата река, доста от хората, които ползват тези мостове, са пътували и знаят, че там мостовете има една честота, даже може би през половин километър има съоръжение, така че в никакъв случай... Упрекът към Дунав мост 2 или “Нова Европа“ е това, че околната инфраструктура, връзката с пътищата, към които води, я няма. Или са толкова лоши, че не приличат на такъв мост. Да, със сигурност има забележки, аз ги отчитам, така е. Първокласният път, който води към това съоръжение, към мост “Нова Европа“ е реално 1-1 и това е част от коридор номер 4. Само че в района на Димово в момента се подменя водният цикъл и наистина самият град Димово е разкопан. Но в останалата част, въпреки че рехабилитация там мина преди повече от 7 години, осем, може... доста забележки има. В смисъл той пътят има добра цялост, но има доста нагъвания по отношение на основата на пътя, има локални пропадания, особено в една част от него, в няколко метра. В останалата част мога да кажа, че пътят е в много добро... но е двулентов път. Кога ще оправите първо тези пропадания и нагъвания, защото кой... Започнато е. ...ще иска да минава по този мост, ако ще кара после по нагъвания и пропадания? Така е. Тези нагъвания и пропадания са в рамките на няколко километра от целите тия 100 км. между Видин и Монтана. Говорим може би около 5-6 км. Там са започнати вече ремонтите, докато тече и процедурата в Димово по отношение на водния цикъл. И като се пусне движението през града и за товарните автомобили, този път ще бъде оправен. Тоест във времето? Във времето - този летен сезон ще бъдат изкърпени всичките такива нагъвания, ще бъдат ремонтирани. А кога двулентовият път ще се превърне в скоростен или в магистрала? Това е приоритетна задача на програмния период през... от 2014 до 2020 г. В момента ние сме възложили изготвянето на проекта, проектирането в момента се извършва за този скоростен път. Откъде до къде? Така че... От Видин до Монтана. Входът на Монтана е вече в процедура, макар че тя в момента се обжалва... Процедура за? За строителство. Обжалва се, но така или иначе ще стартира през настоящия период, през тази година. В обхода на Враца, което е следващото тясно място, вече е започнало строителството и крайният срок на строителството е догодина май месец, въпреки че имаме уверението на изпълнителя, че може би и до края тая година ще бъде готов. Това е път, който ще бъде по две ленти във всяка посока. Ами, не е точно така. Обходът на Монтана е точно такъв път. От Видин до Монтана проектираме точно такъв път. Пътят обаче, който е обходният път на Враца, е двулентов път. А от Монтана до Враца? От Монтана до Враца и съществуващият в момента... Той и в момента е... ...четирилентов, а има и трилентови на определени места. Аз искам все пак да кажа, че през 2007 г., 2008 г., когато се правеха предпроектните проучвания за трасето от Видин до София за изграждането на тази магистрала или скоростен път, тогава когато беше подготвена и апликационната форма, консултантите стигнаха до крайния резултат, че няма да има дори и с наличието на Дунав мост 2 такъв трафик, който да обуслови магистрала, и затова участъкът, който е обходът на Враца, е двулентов път. И в момента ние строим нов двулентов път, въпреки че... Двулентов това означава по една кола във всяка посока. Точно така. Така. Да, а другият е четирилентов, нали, най-общо казано... Е, добре де, ама каква е логиката да направиш Монтана четирилентов, пък Враца двулентов и помежду им да е двулентов и нагоре пак да е двулентов, каква е логиката? Такива са условията на Европейската програма, такъв беше проектът, който беше избран, такъв е проектът, който е представен пред Европейската комисия и този проект се изпълнява. Ние цифрите няма как да ги променим. За участъка, който е обходМонтана, решението тогава, към онзи момент, 2008 г., е било чисто управленско и затова се прави четирилентов път на Монтана. А от Враца до магистралата при Ботевград как стигаме? А от Враца по магистралата при Ботевград по същия начин - ще има четирилентов път. Това е Враца-Ботевград или Мездра-Ботевград, както се нарича този проект. Той също вече имаме изготвен проект, с едни сложни съоръжения при Люти дол, едни тунели, едни няколко възела на няколко нива. Там имаме разминаване с жп линията, но така или иначе също четирилентов скоростен път за връзка с автомагистрала “Хемус“ в района на Ботевград. Дунав мост “Нова Европа“ - София по четирилентов път с изключение на обиколката на Враца кога? Предполагам до края на 17-а година ще бъде факт. След четири години? Да. Сега актуалните рязания на ленти - “Тракия“. София - Бургас само по магистрала кога? Нашето предложение е това да се случи на 5-и юли, тъй като по всичките графици, по които в момента строителят работи и изпълнява, очакваме около 30-и юни да има съществено завършване на обекта и евентуално след това около 5 дни за работа на комисията, за да може да се получи приемане. Обществено завършване, имате предвид всичко да е наред... Всичко, да. Една приемателна комисия... Точно така, точно така. ...трябва да мине. Разбира се, при всяка една приемателна комисия има забележки, които трябва да се отстранят, но те не са свързани с основните видове дейности, има по дооформяне на ландшафта... има забележки. Сега, за всеки строителен обект, независимо от какъв ранг е, винаги има забележки, но така или иначе очакваме строителят да приключи своята работа около 30-и юни, пак, разбира се... Това е по... ...с една условност. ...последната отсечка говорим, нали? Абсолютно, да. Тя е в момента от пътен възел Веселиново, това е пътят от Петолъчката към Ямбол, до пътен възел Карнобат. Последният участък от лот 4, тъй като... Колко километра са това? ...първият участък от лот 4 го пуснахме миналата година, той беше от пътен възел Ямбол до... това са 16 км, и остават още 33 км за това, което говоря. 5-и юли? Точно така. А как ще изглежда откриването? Като откриване. Искате ли да ви кажа аз какво си мечтая да се случи в България - да пуснат един път без никой нищо да прави, без ленти, даже и работници да не режат. Това, което съм виждал в други държави по света. В Германия, да ви кажа, не съм видял някой да открива, та и премиер, и Меркел да ходи да реже ленти. Не съм съгласен с това, защото аз съм виждал. Сега, за премиери и Меркел не мога да кажа, защото не са ме канили на такива... Да се нареждат всички министри... Но аз само трябва да ви кажа понеже, хайде ежедневно е силно казано, но ежеседмично се виждам с работещите на магистралата и трябва да ви кажа, че силите и това, което хвърлят в момента хората там, за да го направят и за да се случи, една такава церемония, дори и да не е толкова помпозна, нали, самият строител да си го открие обекта, нали, да види завършека на неговия труд, за него значи много. Тоест според вас тая традиция трябва да продължава? За мене е добра традиция. Тя е съществувала от много време. Каквото и да говорят, имало го е и преди 10-и ноември, и след 10-и ноември, но наистина хората, самите работници... Не е масова европейска традиция. Съгласих се, ама това си е наша традиция, не съм казвал... Нали, не, виждал съм. Например холандците за 30 години преграждат морето, и ходят Рейгън, кралицата - и английската, и холандската, ама, ако си преградил морето. Ама че си направил път... Ами и ние... ...чак да реже... 40 години строим магистралата, така че може да е съизмеримо с, така, геройството на холандския народ. Но въпреки всичко мога да кажа, че хората, които наистина работят там, заслужават и за мене това е една добра традиция, и да се оцени трудът на тези хора. Не казвам, че трябва да е помпозно, не казвам, че наистина политици може би трябва да участват. Но хората, които са строили този обект, трябва да бъдат оцени по някакъв начин. На какво ниво ще бъде открита магистралата, ще има ли навсякъде мантинели... А, задължително. ...огради, маркировка, табели кое за къде води? Всички атрибути, които касаят пътната безопасност, ще бъдат на трасето. А това са еластичните огради, това са знаците, това са пътните маркировки. Разбира се, за асфалтовите пластове няма да коментирам, оградите за животни. Всичко, което визира пътната безопасност, трябва... Иначе ние няма как да получим . . . Четох някъде, че нямало къде да се спре обаче по пътя. . . Не, има къде да се спре. . . . в смисъл нямало бензиностанции. . . Да, няма. . . . . . нямало тоалетни. Това наистина си е голям проблем за всички пътуващи, и за нас си е проблем, защото ние много пътуваме в момента. Откъде докъде няма? С пускането на последния участък на магистралата около 200 км, това е от последната бензиностанция, без да й споменавам името, около 164-ти километър на автомагистрала “Тракия“, стария лот 1, до началото на Бургас, там, където свършва автомагистрала “Тракия“. . . Тоест откъде? От Стара Загора до. . . Ами, преди Стара Загора още - 164-ти километър, това е на 40 км преди Стара Загора. Стара Загора е на 210-ти километър. Оттам до Бургас няма къде да се изпикаеш. Да. В, така, цивилизовано място, ако мога да се изразя. . . И то пак не е баш като холандците. . . Точно така, не е баш като холандците, но все пак това е частна инициатива и е много трудно държавата да се впусне в момента в изграждането и на бензиностанции, и на заведения за отдих. Но въпреки всичко ние визираме това нещо и затова направихме една обществена поръчка, за да доставим. .. с фирма, която да достави и да обслужва химически тоалетни, 44 броя химически тоалетни. АПИ не се беше занимавала с тоалетни, в момента и с тоалетни се занимаваме, така че 44 броя тоалетни на 22 места, все пак слагаме и за дами, и за господа, по два броя тоалетни на 22 места . . . По 22 места, ама от двете страни като се разделят, значи на 11 места. . . На 11, да. . . . за един участък от около 200 км. Точно така. Тоест грубо казано, на 20 км ще се сложите във всяка от посоките по една мъжка и една дамска тоалетна. Да, и това ще са в тези площадки за отдих, тъй като ние имаме изградени. . . Но вода няма да има, да. . . ако ожаднееш, няма къде. Няма да има вода. Въпреки всичко ние ще сложим табелки на изходите на магистралите към бензиностанции, защото това е другата алтернатива, за която така сме мислили, с указаните километри. . . Ако ти свърши бензинът? . . . точно така, с указаните километри, примерно на всеки изход от магистралата ще има табелка с указаните километри къде има бензиностанция, наистина, ако хората, на които. . . От тези, които са в съседните населени места, или да отидеш към стария път, към другите . . . Например към Нова Загора, на Нова Загора, на около 4 км от магистралата има бензиностанция, към Ямбол има бензиностанция, към Сливен има бензиностанция. Впрочем това е въпрос и на политика. Аз съм виждал например в Щатите нямат нашия тип бензиностанции на самата магистрала, ами гледат да те отбият да отидеш към населените места, където да използваш и заведения. Надали в случая сме почерпили американския опит, по-скоро имаме забавяне или някакви други проблеми с чисто инвестиционен характер - защо частният инвеститор не инвестира в нещо според мен, което ще е много доходоносно. Защото . . . А те са частни земите наоколо. Да, частни са земите. Ние сме издали 10 разрешителни за вход - изход от магистралата на различни компании, от различни вериги. За съжаление само на едно място в района на Нова Загора кипи труд и се изграждат от двете страни площадки за бензиностанции, което си личи. На нито едно друго място въпреки уверенията на по-големите компании, че за три месеца, и това беше още миналата година, за три месеца ще . . . А каква логика е? На колко километра мислите да се изграждат такива. . . Ами, ние нямаме такива ограничения за честота на бензиностанциите . . . Понеже пък в Западна Европа в някои държави това си е направо проблем. Много дълги отсечки, в които няма бензиностанции, явно пък това е в полза на тези редки бензиностанции. Ако вземем предвид района на Пловдив, там честотата е около 100 м на бензиностанция, но въпреки всичко очакваме може би през 20 - 30 км максимум да имаме такива бензиностанции. Другата магистрала, която ще откриете скоро? Другите магистрали за. .. този проблем няма да съществува по простата причина, че са с къса дистанция. Тази, която е много важна, е, разбира се, автомагистрала “Струма“, лот 1. Надявам се също така малко. .. значително предсрочно, не малко, значително предсрочно до Дупница да бъде пусната в края на този месец, също до 30 юни, така че да се пътува. . . До 30 юни ще пуснете. . . До Дупница автомагистралата. . . От къде? Ами, то вече, имайки предвид, че “Люлин“ прелива в “Струма“, от София до Дупница ще имаме магистрала. Сега там е проблемът с ограничението от 90 км, защото липсвала някаква бележка за разрешение. Точно така, липсва. . . Значи, не ни продавайте. . . То не е бележка, ами. . . . .. в кавички, магистрала, по която ще караш с 90. Въпросът е къде ще караш. . . Въпреки всичко. . . въпреки че тази бележка, както вие се изразихте, липсва, там се водят разговори усилени във връзка и с миналогодишните там дебати по отношение на ограниченията на скоростта в автомагистралните участници и с колегите от “Пътнаполиция“ правим в момента една изненада да махнем тези знаци от 90 км, убедихме ги. . . Това ще ги унищожите, тях. .. Не, няма да ги унищожи.Това ще ги унищожите тях. Това им е любимото нещо, говоря за „Пътна полиция“. Те са толкова щастливи да висят на магистрала, на която ограничението е 90, хубав прав участък. Те се скриват в храстите... Там няма храсти. Не, има. Мога да ви покажа местата, където стоят те, вече се знаят от шофьорите. Тази глупост ще отпадне? Да. Не е глупост, просто такъв е законът и те си спазват закона. Така че наистина чисто по законов ред ще го направим с комисия, с обсъждане. Както е редът по самия закон, за да може да отпадне това ограничение и да се движим с нормална и позволена скорост. Пак ще има ограничение, но ограничението ще е примерно 130 или по-висока от тази скорост, която е в момента - 90. Истинска магистрала с магистрална скорост от София до Дупница - 30 юни. И това са магистралите? Не, имаме още. 30 юни, ако спазваме хронологично пусканията или 5 юли по-скоро ще е автомагистрала „Хемус“ в района на Шумен, Белокопитово - Шумен. Този участък ще допродължи автомагистрала „Хемус“ от Варна посока София, до първокласния път, който идва от Силистра към Шумен. Така че ще го свържи с него. Това колко километра е спрямо в момента е до Каспичан добавяте.. Още 8 км, като по този начин ще стигне до републиканския път I-7 от Силистра, който идва към Шумен. И след това пак се включва... Това също 5 юли? Да. До 5 юли там също ще го пуснем и следващата магистрала... Няма да смогнат политиците да участват във всичките рязания на ленти. Това са хубави неща и надявам се да имат време за това, но най-вече ще се радват хората, които пътуват по тях. И още един такъв участък, който е изключително важен и много ще облекчи трафика. Това е пак от автомагистрала „Хемус“ участъка в района на София, от Софийския околовръстен път до съществуващата „Хемус“, където почва Яна. Това са 9 километра, но ще избягаме от двете населени места Долни и Горни Богоров и реално от околовръстния път директно се качваме на „Хемус“ и се пътува нагоре по магистрала. Това кога? Това ще бъде около 30 юли. За 1 август горе-долу визираме датата, така че тогава да бъде готова. Тя и в момента е готова, но въпреки усилията на фирмата да пусне магистралата по-рано за летния сезон за 1 юли, се оказа за съжаление една грешка от Кадастъра и една деривация на Кремиковци, която трябваше да е на едно място се оказа на съвсем различно и имаше промяна в проекта. Така че в момента цялата магистрала е готова и се копае в едни 150 метра, за да бъде направена една галерия, в която да минават всички комуникации към комбината бившият вече Кремиковци. Други невралогични пътища? На Петрохан хората протестират... На Петрохан даже и вчера минах, работи се усилено. Протестират с пълно право. Проходът не е ремонтиран повече от 30 години. И това забавяне, което фирмата направи в началото на активния строителен сезон април месец по обективни за тях причини изнерви хората и те нормално излязоха, защото 30 години не са виждали ремонт там. Наистина пътят е много живописен, изключително красив и най-вече пряк. Свързва Монтана със София, доста скъсява дистанцията, отколкото да преминава през Враца и Мездра. Вчера една агенция пише за това, че транзитни пътища 5, по които било предвидено 220 км да бъдат ремонтирани ще бъдат провалени, защото... Общо взето обяснението е, че Дянков е виновен, че не е давал нужното съфинансиране и европейските пари ще бъдат връщани. Изброени са пътища, които хората никога... измества се хоризонта на поправката им 2016 година... Това е доста дълга тема, която много може да я разискваме. Но 2007 година е сключено едно споразумение с Европейската инвестиционна банка за финансиране на пътища първи и втори клас от Републиканската пътна мрежа. Да се направят рехабилитации - 25 обекта. 25 обекта са предвидени като общата сума... Искърското дефиле, Разлог, Банско, Гоце Делчев, Садово, Велико Търново, Лясковец, Търговище, Белокопитово, Коритна, Севлиево. Много и пуснати имаме. Примерно пътният южен възел на Бургас е лот 25 от тази програма. В Силистра - Русе пътят е от тази програма. От Силистра към Добрич пътят е от тази програма. Много обекти има, които са пуснати в експлоатация. За съжаление наистина и това е проблемът, че общата стойност на това заемно споразумение е 1,4 млрд. лв. приблизително. Разходният лимит, който агенцията има за ползване на тези средства е около 90 млн. на година. Сами може да изчислите за колко години може да се усвоят всичките тези средства и ние нямаме право на по-голям разход от тези 90 млн. Това ограничава и изпълнението на обектите. Има и много обекти, които не са и стартирали въобще. И по този начин с този разходен лимит се обрича този обект да не стартира никога. Сега Дянков като го няма не се ли оправи работата? И хляба, и ножа са в ръцете на Министерството на финансите. Ако определят по-висок разходен лимит на агенцията по тези държавни инвестиционни заеми, обектите ще се случат. Миналата година АПИ в мое лице и Управителния съвет взе решение, че никой няма полза от замразеното строителство. Защото досега се стартираха n-на брой обекта и всеки се прави по час на лъжичка. По-мъничко, по-мъничко, по-мъничко, което е голям проблем за всички хора, които са по протежение на този ремонт. Защото то просто им дотяга от тези постоянни ремонтни дейности и лоши пътища. И затова излязоха на протест и в Своге, и в Петрохан, и в един даден момент взехме решение шест обекта, които бяха в най-напреднала фаза, ама не са 200 км, а са близо 800 км да бъдат завършени тази година. И да приключим с тях, и да се акцентираме върху останалите. За съжаление не се получи това, защото логично хората, където са на другите обекти, които пък трябваше да бъдат спрени почнаха да роптаят и е нормално. И в момента с този разходен лимит правим всичките, в един момент тези пари ще свършат и спираме ремонтите навсякъде. Добре. Да завършим с добрите новини. 30 юни София-Дупница по магистрала с магистрална скорост. 5 юли София-Бургас по магистрала. 5 юли Каспичан-Шумен също вече... Шумен-Варна си става по магистрала. 1 август обходният път от Яна без да се влиза в селата Долни и Горни Богоров, от околовръстното до Яна се качваме на магистрала „Хемус“, също по магистрала. Това са добрите новини от Агенция „Пътна инфраструктура“. Много ми хареса, че сравнихте построяването на магистрала „Тракия“ за 40 години с преграждането на морето от холандците, които са го направили за 30 години. С добро чувство за хумор и към собствения си труд - Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.