Разчупване на стереотипите и предразсъдъците - едно от най-големите предизвикателства в бизнеса
Темата за психологията и изграждане на устойчивост бе водеща в третия панел от Форума за жените предприемачи
Темата за стереотипите и предразсъдъците е едно от най-големите предизвикателства за жените предприемачи и инвеститори, които може да доведат до ограничен достъп до финансиране, ресурси и пазари. Преодоляването на стереотипите и изграждането на култура на признание на успехите на жените предприемачи и инвеститори може да им даде повече възможности и да повиши тяхната устойчивост. В този контекст бе открита третата част от Форума на жените предприемачи, организиран от Dir.bg и събрал лидери в сферата от най-високо ниво в Европа и България.
Още снимки може да видите ТУК >>
Модератор на дискусията "Преодоляване на стереотипите, психология на предприемачеството и изграждане на устойчивост за жените-предприемачи и инвеститори" бе Михаил Петров, изпълнителен директор на Schwarz IT Bulgaria, а водещ лектор - главният оперативен директор на bTV Media Group Господин Йовчев. В нея участваха Биляна Манолова - заместник-председател на Българо-испанска търговска камара, Кристина Лазарова - съосновател на Platform Brown to Green, Зорница Янкова - директор Човешки ресурси за ЮИЕ на Аурубис, Шарън Коен - партньор и главен оперативен директор в Qumra Capital и Орит Горен - главен оперативен директор на JFrog Ltd.
Инвеститорите и финансовите институции трябва да се ангажират със защитата на правата на жените предприемачи и да предоставят достъп до капитал и ресурси без дискриминация. Устойчивостта на женското предприемачество и инвестиране изисква постоянно обучение и развитие на умения, както и взаимодействие с ментори, които могат да подкрепят жените в техния бизнес растеж и успех, убедени са организаторите.
Главният оперативен директор на bTV Media Group Господин Йовчев започна речта си с благодарност към Dir.bg за "безспорния принос в женското предприемечество".
Той отбеляза, че бизнес пейзажът, в който работим през последните няколко години, се е променил драстично, заедно с нагласите към традиционните начини за правене на бизнес.
"Необходимостта от осезаемо и координирано сътрудничество между държавите, културните граници и разбирания, секторите в икономиката и различните поколения формират същността и облика на обществата, в които живеем и работим. Безспорно можем да твърдим, че равенството между половете е в основата на напредъка в развитието ни като бизнес лидери, а и не само - и като хора. Безспорен факт е, че жените носят висока възвращаемост за инвестиции от различен мащаб и порядък, играят роля в справянето с глобалните предизвикателства като климатичните изменения и много други. Овластяването на жените като предприемачи и лидери, подкрепата към тях при стартирането и разширяването на бизнеса се отразява здравословно върху обществата и икономиките", посочи Йовчев.
И даде примери за праисторическите корени на женското предприемачество.
Първите документирани практики датират от 1870 г. пр. Н. Е. в Северен Ирак, където жените често допринасяли за търговските мрежи, които процъфтяват в региона. Има и по-актуални примери като Маргарет Хаденбруг, която пристига през 1689 г. в Ню Йорк и се утвърждава като събирач на дългове. Преди да стане бизнес агент тя търгува между Холандия и колониите, като в крайна сметка става най-богатата жена в Ню Йорк. През 18-и век бизнесмените търгуват в големите градове, където има редица примери за успешни жени предприемачи, които притежават и управляват собствен бизнес. Мери Катрин Годерт става първата жена издател в Америка през 1766 г. А Коко Шанел отваря първия си бутик през 1916 г. През 80-те години всеки шести предприемач е жена, а в наши дни е всеки трети, разказа Йовчев.
"В днешно време жените продължават да се сблъскват с многобройни предизвикателства, правни пречки, липса на инфраструктура за родителски грижи, утвърдени обществени норми и бариери, дискриминационни политики на работното място. Жените все още са недостатъчно представени на институционално, политическо и икономическо ниво. Доклад на ЕИБ и на ЕК отбелязва, че жените в Европа представляват приблизително 52% от общото население в Европа, но съставляват само 34% от самостоятелно заетите лица в ЕС и 30% от неговите стартиращи предприемачи".
Това по думите на Йовчев представлява неизползван огромен потенциал за икономически растеж. "Освен това самостоятелно заетите жени имат по-ниски възможности от самостоятелно заетите мъже. В много сектори жените предприемачи имат по-ниска рентабилност поради по-малкия бизнес и по-ниските инвестиции. Жените предприемачи в Европа са внимателни при поемането на инвестиционни рискове, като не са склонни да демонстрират дързостта на мъжете. Един от най-тревожните аспекти на данните около жените в бизнеса е липсата на финансиране, което предприемачите често получават", подчерта той.
Друго значително предизвикателство според него е това на представителството в ролята на власт: "Усеща се траен недостиг на жени на ръководни позиции в различни индустрии и държави, където броят на заетите е далеч от равен, въпреки възходящата тенденция. Освен това жените са свръх представени в поддържащи функции като администрация, докато на висши ръководни позиции мъжете имат по-изразено представителство".
Според него за всичко това има значение доверието и вярата в себе си. Жените често са по-малко склонни да се саморекламират или да се самозастъпват на работа. Обикновено поради страх да не получат отрицателен отговор. "Струва си да отбележим, че признаването на тази разлика не е начин да се прехвърли вината върху жените, че не са достатъчно уверени да преследват това, което искат. Това е обществена критика! Ако те се третират по различен начин, се представят по-малко възможности, те вероятно ще загубят доверие и това е един рационален отговор", коментира още водещият лектор.
За справяне с тези празнини в основата е колективният ни подход, уверен е той. "Само заедно можем да предопределим как ще отговорим на тези въпроси". Той отбеляза, че има много примери на жени предприемачи, които правят драстични промени, развивайки кариера и спомагайки за бъдещи бизнес успехи. Като пример за успешни модели той даде привнасяне на иновации, създаване на нови продукти и услуги и бизнеси, които са от полза не само за организациите, но и за потребителите, носейки повече подходящи възможности за избор.
Той отчита и така ценните "меки умения" на жените, които по думите му реално допринасят за бизнес трансформацията и промяната и са от значение за микролимата на всяка организация. Изброи по-високите резултати на жените по отношение на управление на конфликти, адаптивност и работа в екип, които са от огромно значение за лидерството на всяка организация. Йовчев призова за създаване на работна среда, позволяваща на всеки да се развива и усъвършенства, а дамите на по-високи позиции да помагат и финансово на желаещите да се развиват като тях.
И завърши с данните, че според ЕК подобренията в равенствата между половете може да създаде до 10,5 млн. работни места до 2050 г. и да стимулира икономиката на ЕС с между 1,95 и 3,15 трилиона евро.
Модераторът на тематичния панел за преодоляване на стереотипите, Михаил Петров, изпълнителен директор на Schwarz IT Bulgaria, започна с това, че често в света на бизнеса и в обществото се сблъскваме с предразсъдъци, свързани с пола, както и със социални и културни такива, които перчат на развитието на нашето общество.
"Кой от нас не е чувал реплики от сорта, че жените не стават за правене на бизнес или "нека жените се фокусират върху семейството, децата и домакинството". Въпреки тези предразсъдъци трябва да признаем, че жените имат уникални качества и перспективи, които могат да донесат значителен принос в света на предприемачетсвото и инвестициите", изтъкна той.
И даде за пример, че преди години Barkley's School of Business оценява, че за шест години инвестициите на жените са се представили многократно по-добре от тези на мъжете. До същото заключение стига и фондът на Fidelity Investments, който казва, че жените и техните инвестиции и портфейли, макар и малко по-безрискови, са много по-балансирани и диверсифицирани и водят до по-големи печалби.
Участниците в дискусията очертаха как те виждат преодоляването на стереотипите, психологията на предприемачеството и изграждането на устойчивост за жените-предприемачи и инвеститори.
Шарън Коен, партньор и главен оперативен директор в Qumra Capital изтъкна, че от 20 г. тази тема е в дневния ред на всички ни, а все още изоставаме.
"Всички тук сте наясно с нагласите и трябва именно вие да промените ситуацията, за да можем да последваме мечтите и кариерите си. Най-важно е да бъдем примери за подражание на тези, които все още не са разбрали, че това е възможно - че може да се постигне баланс между работа и личен живот".
Кристина Лазарова, съосновател на Platform Brown to Green, коментира, че нейният сектор е един от доминираните от мъже, но в момента статистиката се променя в посока на жените, особено в България. Тя даде за пример, че в Министерството на енергетиката има 61% заети жени.
"В началото на моята кариера имаше две неща, които бяха проблем - възрастта и това, че съм жена. След това възрастта отпадна, както впоследствие и това, че съм жена, защото в сектора свикнаха да ме виждат", каза тя с усмивка. По думите ѝ у нас има какво още да се желае в сектора, но въпреки това сме сред първенците. Изтъкна като недостатък, че сме имали само една жена министър на енергетиката. На което модераторът Михаил Петров отговори, че сме на път да имаме жена министър-председател, визирайки Мария Габриел.
Биляна Манолова, заместник-председател на Българо-испанска търговска камара, отбеляза, че "ние сме тук, за да докажем, че и "с розови поли можем да правим всичко".
"Отивайки с розовата си пола, аз отивам и с идеята, която искам да развивам и в която да инвестирам. Няма значение дали съм с пола или панталон, въпрос на ниво на разбиране на отсрещната страна е. За мен предразсъдъци и стереотипи не съществуват. Вярвам в себе си това ми помага да стигна докъдето съм искала. Това е много важно - всяка жена да вярва в себе си".
Орит Горен, главен оперативен директор на JFrog Ltd, подчерта, че трябва да се вземе предвид, че в крайна сметка фирми на всички присъстващи продават решения и продукти, които са насочени към разнообразна аудитория.
"Ако искаме да правим добър бизнес, той трябва да е печеливш и да имаме предвид, че клиентите ни са различни, разнообразни и нашето ръководството също трябва да бъде разнообразно. Трябва по-малко да говорим за жените. Трябва по-скоро да говорим за разнообразната работна сила. Ако всички си затворим очите и ни питат дали мъж или жена трябва да е директорът на отдела за човешки ресурси в дадена компания, повечето от нас ще кажат, че това ще бъдат жени. И тук е проблемът. Във феминизираните професии трябва да навлязат мъже и обратно", изтъкна тя.
Зорница Янкова - директор Човешки ресурси за ЮИЕ на Аурубис, изрази радостта си от положителната посока на икономическите и културните промени, а именно - "голямата разлика в придобивките в живота и в работата на всеки един от нас, която касае и т. нар. work life integration - нещата, които са важни за всеки един от нас не само като работещ, но и като родител, като дете, като човек, който участва в обществото.
"В момента има много повече гъвкавост, много повече фокус кое е важно за хората и за всеки отделен човек в неговия живот и това, че компаниите правят така, че политики, придобивки, начин на работа да бъдат по-близо до това кое е важно за всекиго".
Събитието се осъществява с подкрепата на Артекс Инженеринг АД, Дънди Прешъс Металс, Coca-Cola HBC Bulgaria, Glendalough Gin, Аурубис България, Este Fitness & Spa, Platform Brown to Green, Junior Achievement Bulgaria, Beyond pre-accelerator, The Edge, CEO Angels Club, СЖББ, Сдружение "Дамски форум", European Female Founders и ИАНМСП.
Медиен партньор - bTV Media Group.