Темата за "Уменията на работната сила - как да подготвим трудовия пазар за високотехнологична и цифрова икономика" ще бъде сред дискусиите в първия ден (16 юни) на най-големия форум за зелена трансформация в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Green Transition Forum (GTF) 5.0., който ще се проведе от 16 до 20 юни 2025 г. в София. В Разговора ще участват Роксана Минзату, Изпълнителен заместник-председател на ЕК, Андриана Сукова, Заместник-генерален директор, ГД "Заетост, социални въпроси и приобщаване и Зорница Русинова, Председател на Икономически и социален съвет.

ЗАПАЗЕТЕ ВАШЕТО МЯСТО >>

Изкуственият интелект (AI) доминира в дневния ред на бизнеса откакто чатботът ChatGPT се появи на световната сцена в края на 2022 г. Смята се, че генеративният AI ще автоматизира милиони работни места. От банкови трезори до болнични отделения. Системите, задвижвани от AI все повече поемат задачи, които до този момент са изпълнявани от хора. Според доклад на Goldman Sachs общият брой работните места, които изкуственият интелект ще замени, може да бъде около 300 милиона в световен мащаб, тъй като автоматизацията се ускорява.

В кол центровете за обслужване на клиенти, чатботовете и асистентите с AI позволяват на един агент да обработва повече задачи, като по този начин намалява нуждата от допълнителен персонал. Друга причина, поради която изкуственият интелект навлиза с пълна сила, е способността му да се учи и усъвършенства. Алгоритмите за машинно обучение могат да бъдат обучени върху милиони примери, за да правят прогнози с впечатляваща точност. Например моделите с AI в медицината могат да анализират медицински изображения, за да откриват заболявания, понякога с по-голяма прецизност от хората. Във финансите алгоритмите с AI могат незабавно да анализират пазарни данни и да изпълняват сделки, изпреварвайки търговците както по скорост, така и по сложност.

Точността е друго значително предимство - машините се отличават с обработката на данни и разпознаването на модели. Те могат да управляват огромни набори от данни за секунди, изпълнявайки задачи като събиране и обработка на данни по-бързо и с по-малко грешки от хората, представяйки последователни резултати.

Не всяка работа може да бъде напълно автоматизирана

Въпреки впечатляващите възможности на изкуствения интелект, съществуват фундаментални предизвикателства, които му пречат да изпълнява определени роли. Едно от основните ограничения е, че му липсва истинско разбиране, здрав разум и емоционална интелигентност. Той се отличава с разпознаване на модели и спазване на правила, но ако дадена ситуация е извън обхвата на данните му за обучение или изисква креативност, AI често се проваля. Работните места, които включват управление на хора, упражняване на сложна преценка или извършване на непредсказуема физическа работа, остават трудни за автоматизиране. За момента машините не са в състояние да се сравнят с човешкото представяне при професиите, изискващи управление на хора, прилагане на експертиза и социални взаимодействия.

В области като здравеопазване, консултиране или образование, стойността на човешката емпатия е незаменима. AI може да ви постави диагноза или да ви обучи по математика, но все още не може да утеши разтревожен пациент или да вдъхнови студент по начина, по който може да го направи човек. В правната сфера взимането на решения не е силата на AI и резултатите се нуждаят от интерпретация и изготвяне на убедителен аргумент. Задачи като водопроводни ремонти, строителство или поддръжка на открито включват силно променливи условия, в които роботите и AI трудно се ориентират.

Има още редица примери, при които човекът трудно ще бъде заменен от изкуствения интелект, но е факт, че той ще замени милиони работни места, повдигайки дълбоки етични въпроси и социални предизвикателства. Изключително важно е да се обмисли как обществото ще подкрепя и преквалифицира работниците, чиито роли са автоматизирани.