Емпатията помага на жените да са добри ментори
Предоставянето на равни възможности за дамите може да създаде блага на стойност 160 трилиона долара
Достъпът до финансиране и менторство е критичен за жените предприемачи и инвеститори, особено в началните етапи на техните бизнеси. Отварянето на вратите може да доведе до по-приобщаващ бизнес пейзаж и увеличаване на техните шансове за успех.
В този контекст бе открита четвъртата сесия от Форума за жените предприемачи, организиран от Dir.bg. Панелът е озаглавен "От финансиране до менторство: подкрепа за жените в бизнеса. Ролята на жените - инвеститори за по-приобщаваща бизнес среда". Модератор бе Бистра Кирова - управляващ партньор в Sofia Angels Venture, а водещ лектор - Елена Николова, Community Director в SEO Angels. На място в "Рейнбоу Плаза" бяха и Делян Ганев - партньор в Morningside Hill Capital Management, Олга Марсенак - съосновател на NASEKOMO, Мария Петрова - ръководител продажби в Nploy.
Модераторът на панела Бистра Кирова разказа за опита си в различни сфери, в които е имала възможност да наблюдава как работят жените и къде имат влияние. След това тя покани панелистите да кажат повече за себе си.
"В България няма сериозна статистика колко е броя на жените предприемачи и според мен трябва да се работи в тази посока - да има основа върху която всички да работим. Аз гледам две цифри, с които разполагаме и двете стряскащи - от всички пари, които се инвестират в стартъпи, само 2 процента отиват към бизнеси, основани от жени, а 15 процента отиват към смесени екипи. И може да си кажем: "Няма жени предприемачи", а аз искам да дискутираме защо е така. И как тази цифра да се увеличи. Според данни на Световната банка, а това е голяма ирония когато говорим рисков капитал, има сериозни статистики, които доказват, че компании основани от жени дават по-голяма възвращаемост на своите инвеститори на 120 процента срещу 48 - екипи от жени спрямо мъже.
И пак според Световната банка предоставянето на равни възможности на жените, може да създаде блага на стойност 160 трилиона долара.
Ако искаме да увеличим инвестициите, трябва да говорим на инвеститорите с цифри и статистики", смята Елена Николова.
Делян Ганев каза, че разполага с подобна информация. "Причините са комплексни. Колкото повече чуваме цифри и мнения, по-голям ефект ще има във времето. В САЩ има повече жени предприемачи, кога по нашите земи това ще се помени - след доста време.
Според мен, като инвеститор, причините не са в дискриминация или тежки предубеждения, а са по-скоро заради манталитет, който касае и жените, и мъжете. Тези, които се престрашат, имат шанс да успеят. За съжаление по-малко жени се престрашават да представят идеята си и да са по-агресивни да я продадат".
Той обясни, че около 50 процента от компаниите, в които са инвестирали са или основани от жени или имат жени на ключови позиции. "Инвестициите са най-вече в хората, в идеята. Трябва идеята да е стойностна и хората да имат капацитета да я изпълнят. Това ни е водещият мотив когато взимаме решение да инвестираме".
Мария Петрова коментира, че в България няма много позитивни примери и това пречи. "Необходима е повече публичност. Генерален проблем е да стартираш нещо собствено заради това колко е достъпната информацията как става точно. Тези бариери са и преди жените, и пред мъжете", смята тя.
Според Олга Марсенак, за да стане един човек предприемач, на пръв поглед му трябва оригинална идея, финансиране, време, възможност да се откъсне от останалата част на живота си, за да се посвети, но най-важното е да повярва в собствените си сили, че ще успее.
"По два начина можем да помогнем на жените да си повярват. Първо с образование - достъп до смислено като количество и качество, което да даде сигурност и мироглед. Второ: наличието на ролеви модели, ментори, примери за подражание, които да бъдат следвани. Жените могат да са добри ментори, но е важно и да можеш да слушаш, понякога човек сам стига до правилния извод, стига да бъде чут", каза още тя. От опита си знае, че за жените по-важните са самите хора от фактите, докато при мъжете е обратно. Емпатията прави от жените добри ментори.
Ганев разказа, че с колегите му са решили са изслушват всяка идея, независимо дали изглежда налудничава или зле презентирана, защото понякога изскачат много добри попадения. Веднъж така някакъв човек им казал, че иска да открие завод за олио и му трябват 5000 евро - да му се обадят спешно. "Не се прави така, но човекът е решил да пробва и това е важно, най-много да му откажат. Съвсем наскоро инвестирахме в компания, основана от две жени, занимаващи се с интериорен дизайн. На първата среща презентацията не беше впечатляваща - притесняваха се. Но с моите партньори решихме, че има смисъл в тази идея, направихме анализ. Видяхме, че те може да са по-стеснителни, но пък там е нашата роля като инвеститор - да помогнем да развият бизнеса си и да продават идеята си по-добре".
Според Елена не винаги е така и инвеститорите не казват директно, че няма да инвестират в дамска компания, само защото е дамска, а има скрити предразсъдъци. Тя цитира проучване, в което е установено, че инвеститорите задават на мъжете въпроси от сорта: "Как ще успее вашата компания?", а на жените: "Как може твоя стартъп да се провали?".
Бистра Кирова приключи панела с позитивна информация - разказа, че наскоро е била жури в състезание на ученици от 11 клас, които минали менторска програма как да създават бизнеси и имало много момичета, изготвили проекти.
Събитието се осъществява с подкрепата на Артекс Инженеринг АД, Дънди Прешъс Металс, Coca-Cola HBC Bulgaria, Glendalough Gin, Аурубис България, Este Fitness & Spa, Platform Brown to Green, Junior Achievement Bulgaria, Beyond pre-accelerator, The Edge, CEO Angels Club, СЖББ, Сдружение "Дамски форум", European Female Founders и ИАНМСП.
Медиен партньор - bTV Media Group.