"Има и въпроси, които за ЧР експертите са в реда на опознавателния процес, но кандидатите биха могли да определят като "неудобни". Такъв, например, е молбата ни интервюираният да опише какво счита за своя слабост в професионален аспект. Задаваме го, за да може да разберем до колко е самокритичен и обективен за своите силни и слаби страни. Честният и обективен отговор ще ни подскаже също и върху какво да акцентираме по време на неговото обучение", споделя Явор Костов, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Казвам се Явор Костов и съм управляващ партньор в Cushman&Wakefield Forton. Работя в компанията от 2013 г. Преди това съм заемал различни управленски позиции в местни и международни инвестиционни компании. Имам 15 години опит в сферата на недвижимите имоти. През последните 14 години съм управлявал различни екипи, включително екип от 150 човека. При работата ми в Cushman&Wakefield Forton съм отговарял за сделките с местни и чуждестранни инвеститори, управлявал съм агентския бизнес, а от април тази година съм на позицията Управляващ партньор. Основната ми цел е да създам добра работна атмосфера в компанията и среда за развитие на екипа.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Всеки кандидат е строго индивидуален и това си проличава още от самото му влизане в офиса. Моята цел е не само да добия представа за кариерния му път и работни постижения, но и за него като човек и потенциално допълнение към екипа. Въпросите, които колегите от отдел ЧР задават, са на първо място такива, които да ни запознаят отблизо с неговия досегашен опит - сфера на работа, силни страни и интереси в професионален план, изисквания към работодателя, за да може кандидатът да се развива в позитивна среда. За нас е приоритет хората в нашия екип да работят в синхрон, за това посредством редица общи въпроси се опитвам да установя дали даден кандидат би се вписал в компанията.

Има и въпроси, които за ЧР експертите са в реда на опознавателния процес, но кандидатите биха могли да определят като "неудобни". Такъв, например, е молбата ни интервюираният да опише какво счита за своя слабост в професионален аспект. Задаваме го, за да може да разберем до колко е самокритичен и обективен за своите силни и слаби страни. Честният и обективен отговор ще ни подскаже също и върху какво да акцентираме по време на неговото обучение. Ако кандидатът определя публичното говорене като своя слабост, това няма да ни откаже да му предложим позиция, свързана с подобни изяви, стига да усетим силна мотивация за развитие.

Стремим се да се вместваме във времевата рамка, която сме поставили за интервюто, тъй като ценим времето - своето и това на кандидатите. Предварителният подбор ни позволява по-ефективно да отсеем подходящите хора. Ако в хода на разговора забележим, че кандидатът трудно би се справил с позицията, за която се явява, не прекратяваме интервюто. Допълнителните въпроси може да ни открият други негови силни страни, подходящи за друга позиция в компанията.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Истината е, че няма универсален съвет, който да бъде приложим при всеки кандидат. Смятам, че е важно да познава компанията, към която иска да се присъедини и е определил предварително своите приоритети и мотивите да поеме позицията. Предварителната подготовка винаги прави добро впечатление и показва интерес към компанията и позицията. Интервюто за работа не бива да е изпит, а среща, в която две страни преценяват до колко биха били полезни една на друга. На следващ етап биха могли да се поставят задачи, за да се определи нивото и готовността на даден кандидат да се присъедини към компанията.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление наистина е важно. Но от друга страна интервюто е опознавателен процес и преди него не можем да заключим нищо. В хода на разговора наблюдаваме различни типове характери. Това кой ще предпочетем, зависи от позицията, за която се провежда интервюто. Разчитаме и на обективни критерии за оценка на дадена кандидатура, като образование, опит, практически умения за справяне със задачи... Понякога свит и по-неуверен на пръв поглед човек може да се окаже експерт със страхотен потенциал. И обратното - обещаващи кандидатури с отлично CV и първо впечатление, да не се справят добре на последващите разговори и задачи, които поставяме. Като цяло опитът и експертността ни позволяват да се абстрахираме от моментните настроения и да търсим баланс при взимането на решения.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Като една от водещите консултантски компании на нашия пазар, за нас е ключово да осигурим на колегите ни среда, в която могат да се развиват постоянно. През последните години наблюдаваме позитивната тенденция хората да поставят като приоритет възможностите за развитие. Повечето разбират, че възнаграждението е функция на професионалното израстване и личната амбиция и се ръководят предимно от това при вземането на решение. Т.е. не смятам, че възнаграждението следва да е самоцел, то е резултат на успеха.

Срещаме се и с кандидати, които имат силната мотивация да се развиват и градят непрестанно, но не отговарят на образа, който търсим. Това обикновено са хора, които имат кратък или никакъв трудов стаж, не са завършили образованието си или са преосмислили сферата на работа, в която желаят да се развиват. В този случай им предлагаме да се присъединят към нашите стажантски програми. Това ни осигурява достатъчно време, през което да поставим фундамента на новите им знания. А за тях е идеална възможност да се запознаят с културата на работа в компанията и спецификите, без да се чувстват излишно притеснени. През последните годините имаме няколко много успешни стажанта преминали на постоянен трудов договор и след това израснали в компанията.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Държим на дългосрочните отношения с нашите служители, поради което и идентифицираме идеалния кандидат като човек, който има за цел да се развива професионално, да си поставя високи цели и търпението да ги постига. Желаем към екипа ни да се присъедини колега, който споделя нашата ценностна система и вярвания за развитие. Вярвам, че нашият екип, освен заради високото ниво на професионализъм, е успешен и заради доверието между неговите членове. За нашата компания e от изключителна важност развиването на корпоративна култура и запознаваме всеки колега с ценностите на компанията. Приоритет за нас е изграждането на позитивна среда, която се гради на доверие и разбиране. По този начин всеки представител на компанията съумява да развие потенциала си и има личен стремеж да се самоусъвършенства и да бъде сред най-добрите професионалисти в бранша.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Стажантската ни програма е отлична възможност за трупане на практически познания в сферата на недвижимите имоти. Благодарение на нея успяхме да се запознаем с редица талантливи и амбициозни кадри, които след това избират компанията за свое работно място. Най-често стажантски позиции при нас заемат студенти, решени да градят кариера, докато все още учат или студенти завършващи в момента. Тези младежи идват при нас със сериозна амбиция и позитивизъм, носят в себе си заряд, който ни мотивира все повече да развиваме стажантските си програми. Ние им даваме практическите знания, те ни запознават с технологичните възможности на новото време и определено сме си взаимно полезни. Липсата на търпението в новото поколение е предизвикателство с което трябва да се справим. Нашият бизнес е дългосрочен и е базиран на постоянство - качество, което се отплаща във времето.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Имах огромния късмет в началото на професионалната си кариера да имам изключителен ментор до себе си. Получих огромна подкрепа и насоки в правилния момент, така че да стартирам успешно кариерата си. От днешна гледна точка не бих променил нищо съществено в професионалния си път, по-скоро връщайки се назад бих реагирал по-добре в някои ситуации. Истината е, че съм бил самокритичен и съм търсил изводите и поуките от всеки неуспех, за да съм по-добър следващия път. Имам няколко важни момента, които мога да обобщя с това, че съм приемал през годините предизвикателства, дори и когато не съм бил на 100% готов, но с постоянство и упорита работа съм успял да постигна необходимата експертиза.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Ковид пандемията определено промени работното място, което към днешна дата е място за коопериране, споделяне на идеи и налагане на корпоративна култура. Същевременно осъзнахме, че корпоративната култура ни отличава от нашите конкуренти, а добрата работна среда е съществен фактор при задържането и развитието на екипа. Използваме всеки момент да се развиваме като екип, да учим заедно и да се забавляваме заедно. Стараем се да отчитаме на време добре свършената работа и да поощряваме положените усилия.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Бизнесът в недвижимите имоти често е "на терен" и това не оставя много възможности за работа от къщи. Работната среда определено се променя, но офисът си остава място за взаимодействие и сплотяване между хората и екипите. За нашия бизнес това е ключово, защото сделките и проектите, по които работим, често изискват експертизата на различни специалисти от компанията. Отделно от това динамиката понякога е много висока, в рамките на ден-два може да се организират поредица от срещи и огледи и това няма как да се случи онлайн. По тези и по други причини за нас офисът остава сърцето на компанията, но даваме и квота за работа от къщи на нашите служители. Вярваме, че всеки човек от екипа е достатъчно зрял и отговорен, за да разпредели правилно ангажиментите си, работейки от дома. Но при липсата на извънредна ситуация хоум офисът е по-скоро изключение.

Като консултанти в областта на бизнес имотите следим отблизо тенденциите в промяната на работната среда. Бизнесът определено търси повече гъвкавост, по-разчупен вътрешен дизайн, насърчаващ работата в екип. Офисът отдавна не е редици от бюра или дълъг коридор с кабинети, а все повече място за контакт между хората, за генериране на идеи и нов бизнес. Смятаме това за необратим процес. И в същото време самият акт на смяна на средата сутрин - домашната с офисната, те настройва на работна вълна и те прави по-концентриран в задачите ти. Не мисля, че чисто психологически това скоро ще се промени. Затова и вярвам, че работата от офиса в дългосрочен план няма да отмре, но определено ще е организирана по различен начин.