"Важно е и кандидатът и интервюиращият да следят разговора и да улавят нюанси, които да определят промените в хода на общуването. За мен по-съществен е пулсът по средата на срещата, както и сензитивността на кандидата да улови промяната, ако има спад в очакванията и да намери правилен подход, за да се върне в играта.", споделя Весела Апостолова, следващият гост на Бисер Кунчев в поредицата"HR Guest".

Коя е тя?

Весела Апостолова, главен изпълнителен директор на Publicis Groupe България. В компанията съм от 18 години, попаднах случайно и останах за дълго. Продължавам да изповядвам истината, че в рекламната индустрия има разнообразие за повече от един живот, а хората в нея са истински дар. Част сме от глобално семейство с офиси в над 100 страни и 80,000 служители.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Интервютата, на които и аз присъствам, обикновено са максимум 45 минути и те са основно с кандидати, които са минали няколко предварителни кръга. Предпочитам да съм искрена, когато не виждам потенциал за съвместна работа. Страхотно е усещането обаче, когато попаднеш на човек-вселена, който е осъзнал потенциала си, но е запазил скромност, която крещи "готов съм заедно да постигнем много". Такива кандидати обикновено са Човеци с голямо Ч. Нагласата им предвожда качествата, които носят.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Дори и във виртуална среда, която е все по-честа форма на провеждане на интервю през последната година, енергията е от съществено значение за развитието на разговора. Предварителен сценарий осакатява автентичността на разговора, което не означава обаче, че двете страни трябва да оставят всичко на импровизацията. Добрата подготовка е задължителна и за кандидата, и за работодателя, но тя включва по-скоро запознаване с обективни факти, а не заучаване на въпроси и отговори.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Важно е и кандидатът и интервюиращият да следят разговора и да улавят нюанси, които да определят промените в хода на общуването. За мен по-съществен е пулсът по средата на срещата, както и сензитивността на кандидата да улови промяната, ако има спад в очакванията и да намери правилен подход, за да се върне в играта.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Пазарът на труда все по-често е определян от възнагражденията, които се търсят и по-скоро минималните такива, при които кандидатът е готов да започне работа или да смени настоящата си. Живеем в несигурни времена, в които е важно да подсигуриш базовите си нужди, преди да помислиш за това кариерно какво може да ти донесе дадено работно място илидали би се чувствал щастлив с работата си, което е жалко. В Publicis Groupe обичаме да даваме шанс на хора с потенциал, дори, когато не са с конкретния профил, който търсим в даден момент.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Ценим изследователския дух, вътрешната мотивация, различията, отговорността и честността. Ако трябва да избера най-ценното от всички, това ще е личното качество да си уверен и да виждаш всеки проблем като възможност, да превръщаш малките спънки встъпки към успеха.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

COVID-19 стопира стажантските ни програми, а бяхме развили успешни такива и в медийната, и в творческата част на бизнеса ни. В момента рестартираме плавно и се надявам да излезем с нова форма на "кариерен старт" в Групата, която ще допринесе за развитието на целия пазар и отварянето му към света.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Като се върна назад, си спомням основно уважението към всички титани, с които съм имала честта да работя - клиенти, конкуренти или колеги от Групата, както в България, така и в чужбина. Да уча от хората, с които работя, независимо от йерархията, винаги е било най-силен мотиватор за мен. Най-важният момент, който предопределя кариерата ми - това не е момент, а отношение към работата, към това да осъзнаваш всеки ден, че успехът на компанията, а не твоят собствен, е на първо място.

Промениха лисе критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

В условията на Kовид се променихме и самите ние. Станахме по-осъзнати към себе си и по-отговорни към околните. Връзката между мениджър и всеки един член на екипа му стана още по-силна и по-стабилна, дори в условия на дистанционен режим. За нас обратната връзка е основно мерило за ефективността на работата ни - от колеги, от мениджмънт, от клиенти и партньори. В това отношение процесът ни за оценка на служителите претърпя промяна само във формата. На международно ниво ежемесечно се усъвършенства системата ни за оценка на представянето, която позволява на всички служители да участват активно в процеса по оценяване не само за себе си, но и за други колеги, с които са работили по-активно през годината. Всеки успех, всяка взаимопомощ между колеги, всяка постигната цел, всяко едно преминато обучение или повишаване на квалификацията, са видими за екипа, което ни помага и при формирането на новите "върхове" за покоряване да бъдат естествено продължение на успеха ни до сега.

Празнуваме заедно успеха, радваме се и на личните постижения и поводи. Когато печелим нови проекти и нови клиенти - увековечаваме момента спрямо предпочитанията на екипа. Като цяло - обичаме да празнуваме. Лятото екипите ни имаха възможност да прекарат по една седмица на изнесен офис - на морето, на планина, на релакс. Често организираме и вътрешни тематични активности - предстои ни традиционния Благотворителен Коледен обяд, на който опитваме домашно приготвени лакомства и ястия от всички нас, в коледна обстановка и най-вече -в приятна компания и с благородна кауза.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

През последна година и половина успяхме да се справим с доста предизвикателства, пред които бе изправен бизнесът на Групата. Едно от първите такива бе именно работният режим. От изцяло присъствен модел, преминахме към дистанционен режим, за да предпазим и защитим всички наши служители от разрастващата се тогава епидемия. Успяхме да съхраним, дори да развием стратегическия си подход и доказахме, че за създаването на добрата и работеща идея няма точно място и време.

Вслушахме се в предпочитанията на служителите и подкрепихме техните очаквания да запазим режима за работа от вкъщи, но и да не се откъсваме от динамиката в офисната среда. Вратите на офиса ни са винаги широко отворени за колегите, които имат нужда от екипна работа, от уединение или дори само от доза хумор и смях, при спазване на всички противоепидемични мерки. За творческите екипи бе жизнено необходимо да се срещат, да обсъждат заедно идеи и посоки, да черпят вдъхновение едни от други. Към сегашния момент продължаваме да работим в хибриден модел, така че да отговорим на предпочитанията на всички екипи в Групата. Имаме колеги, които работят от офиса, други от вкъщи, трети от Филипини, Казахстан, Европа и това е ценно за всички ни. За нас няма стандартно работно място - всички екипи са с различна и много специфична експертиза, дори бутикова в някои случай. Това предполага голяма гъвкавост и адаптация към изискванията и нуждите на всеки проект.

(Publicis Groupe е една от най-големите маркетинг и комуникационни групи в България и обединява звената Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Red Lion, Publicis Dialog, Digitas, MSL, Brandworks, Zenith и Starcom. Компанията функционира под единен бизнес модел "Power of One" и предлага на своите клиенти постоянен и централизиран достъп до инструментите на Групата, опита на екипи с разнородни компетенции и индивидуални решения в целия спектър на маркетинговите комуникации.)