Отношението на мениджмънта е най-честата причина за напускане на работа
HR Guest представя Aнелия Митева - основател на КАТРО България
"Днешната среда, главоломното развитие на изкуствения интелект, който се самообучава много по-бързо от хората, правят още по-задължително нашето постоянно учене и развитие, ако искаме да сме конкурентни на пазара на труда и занапред", споделя Aнелия Митева, която е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Коя е тя?
Aнелия Митева - основател на КАТРО България - австрийска консултантска компания в сферата на Човешките ресурси, е жена и лидер с мисия, визия и нестихващ стремеж към постоянно развитие. Възпитаник на Шефилдския университет и Университета в Хайделберг, Анелия умело комбинира Еxecutive MBA с фокус Управление на Човешките ресурси с магистратурата си по Политически науки, Икономика и Международно право.
Нейният път в Катро започва през 2010 г. и се развива до истински образец за лидерство. Като старши консултант, Анелия инициира и води ключови организационни проекти, посветени на Executive Search, както и иновативни, базирани на невронауката програми за Лидерство, Програми за оценка на представянето и развитието на хората, Работодателска марка и Ангажираност на служителите в различни индустрии. В паралел със своята бизнес дейност, Анелия влага вдъхновяващи усилия и в редица социални каузи. Сред тях са SOS детски селища, в ролята на зам. председател на управителния съвет, както и Emprove - НПО за овластяване на жените, където Анелия е отдаден ментор, вдъхновяващ лектор и член на борда на фондацията.
Всяко интервю е възможност да откриеш всичко онова за кандидата, което е между редовете в автобиографията му. Това се случва с подходящите предразполагащи въпроси, които му позволяват да разкрие чисто човешките си качества, да покаже как мисли, какво го вълнува като човек и професионалист, дори извън обхвата на конкретната позиция. За тази цел, продължителността на едно интервю трябва да е според нашия опит, не по-малко от 30 минути, защото това разкриване и разгръщане на разговора изисква време, искрен интерес и от двете страни, и базово доверие, че всичко споделено, остава между кандидат и интервюиращ. Според нашия етичен кодекс, не задаваме въпроси, които засягат личното пространство на кандидатите, ако те решат да споделят, е по-скоро техен избор. Задължителните въпроси трябва да покриват компетенциите за позицията, а един от моите любими въпроси, които провокират саморефлексията на кандидата е как те самите оценяват представянето си по време на интервюто и какво биха променили, ако имаха тази възможност. По отговорите можем да преценим реалната самооценка на кандидата, както и възможността чрез саморефлексия и наблюдение сам да стигне до ценни за него изводи за следващи интервюта.
Има няколко основни съвета към всички търсещи работа, които предполагам, че всички предходни гости са споменали. Аз държа да отбележа важността на подготовката за интервю - тя прави поне 80% от успеха след това, останалите 20% са открита комуникация, увереност (но не прекалена), мотивация и стремеж да покажеш най-доброто от себе си, като останеш автентичен и верен на себе си. А в подготовката са важни 2 основни аспекта - 1. яснота аз какво търся и как тази позиция ще допринесе за моето професионално развитие, и 2. каква е мисията, визията, лидерите и културата на компанията, за която кандидатства и съответстват ли те на моите ценности и вярвания. Разбира се, за второто се изисква по-подробно проучване - не само от сайта, но и от служители (вкл. и бивши такива), но и партньори и клиенти на компанията. Предполагам, че вашите читатели знаят най-честата причина, поради която хората напускат работата си - а именно отношението от мениджмънта, базирано на тяхната ценностна система и начина, по който управляват хората и бизнеса.
Като цяло съм против изпращането на предварителни съвети и въпроси към кандидатите, все пак ние искаме да видим техния подход, креативност, проактивност. Изключение бих направила към невронетипичните кандидати (Neurodiversity e тема, по която компанията ни и аз лично, силно се ангажираме последните години), които например имат затруднения с възприемането на повече информация за кратко време и това би им дало равен шанс да се подготвят наравно с останалите кандидати.
Първото впечатление разбира се е важно, но не е единствено определящо, защото може да има и извънредни обстоятелства, които трябва да вземем предвид - например ако кандидат закъснее за интервю, не го дискредитираме, а се стараем да му дадем шанс и да го опознаем по-отблизо, и така разбираме доколко закъснението му е инцидентно или е склонен към отлагане на задачите и свършване на всичко в последния момент. Като цяло идването навреме за интервю, професионалният подход и подходящ дрескод спрямо позицията и компанията, позитивното и уверено излъчване, са важни първи сигнали и допринасят за бързо стопяване на ледовете и създаване на доверие.
Относно подхода на самите кандидати - отворени сме към различни такива, защото едни позиции, например търговските, изискват по-асертивен подход, други - за социален работник например, изискващ по-подкрепящ и изслушващ подход. Ние, като опитни професионалисти, работещи с хора, много рядко си позволяваме настроението да влияе върху процеса на интервюиране - в случаи на разсейване поради обективни или други обстоятелства, бих помолила кандидата да повтори или се доверявам на втория колега в интервюто, а относно кандидата - в негови ръце е да управлява своите емоции, като от наша страна винаги показваме емпатия и разбиране, в определени граници, разбира се.
Желанието за развитие, любопитството и непрекъснатия стремеж за самоъсувършенстване винаги са били водещи за мен. Разбира се, за по-експертни позиции трябва да се покрият дадени професионални знания и умения, но дори и с някои от тях може да се направи компромис, ако нашият клиент или ние самите смятаме, че това умение не е критично и може да се развие за сравнително кратко време. Днешната среда, главоломното развитие на Изкуствения интелект, който се самообучава много по-бързо от хората, правят още по-задължително нашето постоянно учене и развитие, ако искаме да сме конкурентни на пазара на труда и занапред.
Идеален кандидат има за всяка една позиция спрямо нейните конкретни изисквания. За мен лично, качествата, които най-много ме впечатляват са - автентичност (свързана с увереност в себе си и добра самооценка за собствените силни и не дотам силни страни), непрекъснат стремеж към учене и подобрение (това е по-скоро нагласа, отколкото качество), емоционална интелигентност (която сама по себе си е съвкупност от умения) и адаптивност. До голяма степен това съвпада и с нашите корпоративни ценности, които живеем на всекидневно ниво в компанията: Creative - креативност, иновативност и гъвкавост в мисленето, което е свързано неизменно с непрекъснато учене, "courageous" - смелост да се гмурнеш в непознати води, да изследваш нови подходи, като невронауката последните години, да създаваш иновации (като нашата видео-лидерска програма), и това изисква много гъвкавост в мисленето и отвореност към новото, и не на последно място "committed" - отдаденост - всичко, което правим, е с душа и сърце, на 120%, иначе по-добре да не се залавяме да го правим.
За дългосрочната ангажираност на служителите мога да говоря много - все пак това е темата ми на дисертацията в Executive MBA програмата на Шефилдския университет и връзката с невронауката. Но ако трябва да обясня с две думи така, както бих го обяснила на децата си (на 11 и на 14 години), основните фактори за ангажираността са следните:
-
Да намираш смисъл и вдъхновение в това, което правиш;
-
Да имаш подкрепяща среда от колеги, с които споделяте общи ценности и интереси;
-
Да имаш овластяващи лидери, които те въвличат в нови и интересни проекти, чуват и ценят мнението ти, грижат се за твоето благоденствие и дават личен пример с поведението си.
Повече от служителите в екипа ни са от минимум 3 години с нас, най-дългогодишните - повече от 8 години, и смея да твърдя, че с никой от служителите ни през годините не сме се разделили по начин, който би ни попречил отново да работим заедно, с някои от тях дори активно го правим.
Наша регулярна практика е да наемаме стажанти, които в последствие развиваме като консултанти по човешки ресурси или в сферата на европейските проекти, според интересите им и бизнес нуждите ни. За целта сме използвали кариерни форуми за студенти, като тези на Кариера в България. Защо не? Business in Practice форум на студентската организация AIESEC, и разбира се, чрез препоръки от партньори и клиенти. Аз лично много обичам да работя с млади хора, самата аз като започнах като стажант още по време на следването си в Германия, винаги съм ценяла възможността да уча и трупам опит от по-старшите колеги. Затова и като компания залагаме на това да дадем този първи старт на хората, излизащи от университетите, готови тепърва да учат много на практика, смели, иновативни, различни и провокиращи, търсещи, питащи. В екипа ни има предимно хора от поколение Y and Z, което много ни обогатява и развеселява, разбира се, понякога има и предизвикателства, които обаче преодоляваме с открита комуникация, честа обратна връзка и известна доза хумор.
Винаги си спомням с голямо вълнение за тези първи стъпки, които смятам, че са предопределили до голяма степен и това, което съм в момента. Първо започнах със стажове в Европейските институции (моя студентска мечта), където се занимавах с изследвания на политиките на държавите членки на ЕС за обучение и развитие, и оттам се зароди моят интерес към обученията като цяло. След това преминах през солидна практика с обучения и проекти в голяма немска неправителствена организация, посветена на ученето през целия живот, и оттам - големият скок в корпоративния сектор - една от водещите консултантски компании (the Big 4), в която натрупах изключително ценен консултанстки опит.
След първото ми майчинство дойде и предложението от настоящата ми компания, да поема основаната от тях компания в България и за мен това беше най-смелият скок в неизвестното. Да, имах солиден вече опит в консултантския сектор, обученията и отчасти подбора, но да създадеш компания от нулата и да я развиеш през годините като една от най-разпознаваемите ЧР консултантски компании в България (тази година бяхме отличени с една от най-престижните награди в сферата на Човешките ресурси от Българска Асоциация за Управление на Хора в категория HR консултантски проект/ инструмент на годината) е наистина голямо признание за мен и за екипа.
На този фон, смея да твърдя, че не бих променила нищо, нито един избор, макар че имах множество атрактивни такива през годините. Вярвам, че всеки избор, който съм направила не е случаен, и именно благодарение на тези избори съм това, което съм в момента, правя, това, което обичам, и съм обградена от хора, които ме вдъхновяват, подкрепят и ценят!
Ще си позволя да интерпретирам въпроса в пост-COVID реалността и по-скоро в контекста на хибридния режим на работа, който се наложи в повечето индустрии, както в глобален мащаб, така и в България.Това, което най-много се промени, са очакванията на хората за истинска гъвкавост по отношение на работата, което включва свободата на хората, съвместно с работодателя разбира се, да се определя кой, къде, кога и как може да работи, така че да бъде максимално продуктивен и същевременно да постига по-добър баланс между лични и професионални ангажименти. В ерата на "тихото напускане" все повече работодатели осъзнават, че също трябва да си променят нагласите и очакванията за новите модели на работа, и че колкото по-бързо адаптират процесите и политиките си, толкова по-мотивирани и ангажирани служители ще имат, както и по-лесно ще привличат кандидати на предизвикателния пазар на труда в момента.
По отношение на самите критериите за оценка на работата на служителите не мисля, че има съществени промени, по-скоро промяната е в начина на мислене и разбиване на предразсъдъците, че когато даден човек не ти е пред очите, е по-малко продуктивен и ефективен, както и необходимостта от регулярна обратна връзка, която трябва да се случва в процеса на работа (на живо и онлайн), а не 1-2 пъти годишно при разговорите за оценка.
Конкретно в нашия екип, имаме пълна свобода да решаваме как да съчетаваме отдалечената работа (отвкъщи, от морето, на село или в планината) с работата в офис, като се радвам, че по-голямата част от колегите обичат да се срещаме в офиса, да излизаме заедно на обяд или след работа, да прекарваме повече неформално време заедно, което е ключово за екипната атмосфера. В нашата видео-лидерска обучителна програма за "Лидерство в хибридни условия - предизвикателства и решения", която стартира септември, загатваме именно тези въпроси, пред които са изправени лидерите в днешно време, и ги разглеждаме както през тяхната призма, така и през очите на служителите. Така че сме пренесли опита си като консултанти в лека и забавна форма, под която чрез учене на хапки, всеки един да може да извлече нещо ценно за себе си.
НАЙ
Защо някои страни препоръчват да държим пари в брой вкъщи
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Китай: недостигът на ванилия и истинският проблем на индустрията
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Защо някои страни препоръчват да държим пари в брой вкъщи
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Китай: недостигът на ванилия и истинският проблем на индустрията