Какво се случва с пазара на складови помещения?
До 2022 година, световният пазар за складови помещения ще нарасне с 6%.
На какво се дължи този растеж? Отговорът на този въпрос е лесен - на увеличеното търсене на "умни складове". Тези складове използване системата IoT (взаимносвързани устройства, които прехвърлят данни самостоятелно), за да следят наличността в склада и да повишат ефективността и бързината на доставките. За локализиране на продуктите в склада се използват различни устройства, като преносими сензори и радиочестотни идентификатори. В този вид "умни складове", времето за доставка е минимално, а точността максимална. Това само по себе си води до увеличаване на продажбите на компаниите, както и до увеличаване на самия пазар за складови помещения.
Според специалистите от BGsklad.bg най-голямата електронна платформа за продажба и отдаване под наем на индустриални имоти складовият пазар нараства, и заради развиването на още един вид бизнес, а именно хладилното складиране. Целогодишно търсенето на плодове, зеленчуци, храни, готови за ядене (MRE), както и на сладолед не намалява, което е предпоставка за търсене на хладилни складове и камери. Това е тенденция, която ще се запази и в следващите години. Прогнозите са даже да се увеличи потреблението на тези стоки, което означава, че ще се увеличи и търсенето на този вид складове. Тази тема ще бъде обсъдена в детайли и на Втората международна конференция за индустриални имоти, която ще се състои в София в Интер Експо Център на 19 октовмри 2019 г.
Какви складови помещения се търсят?
Освен основните неща, като добро разположение, инфраструктура за лесен достъп и качествено построено помещение, напоследък има и други тенденции, които формират предпочитанията на компаниите, които са решили да инвестират в складово помещения. Например, много от клиентите, търсят складове, които имат възможност за по-силно персонализиране, по-добър контрол в реално време, както и възможност за лесно управление на застоялите стоки. Тези изисквания се налагат, заради нуждата от бързина и точност на изпълнение, особено при хранително-вкусовата промишленост, където продуктите са нетрайни. Това означава, по-големи помещения, по-малко труднодостъпни ъгли, за да може да преминава техниката, високи тавани, за да се използва максимално на височина помещението и др.
Статистика за пазара на складове
Растежът през 2018 г. на световния пазар на складове и складови помещения беше 5,25%. Над 40% дойде от растежа в Азиатско-Тихоокеанския регион. Най-голям процент построени и използвани видове складове имат традиционните помещения, чиито пазарен дял е 70%. Прогнозите са, те да продължат да доминират, макар и новите технологии да навлизат усилено. Също се очаква и увеличаване на хладилните складове, както вече споменахме. Забързаният начин на живот, консумирането на готова, замразена храна, неминуемо се отразява на количеството на складове, които да доставят продуктите в добро състояние до магазините на дребно.
Глобалната складова индустрия е свидетел на нарастващото търсене на автоматизация на складове. Производителността и ефективността на разходите са две от основните проблеми за търговците на едро и дребно във веригата на доставките. Автоматизацията при складовете помага за безопасна работа с различни разфасовки, както и за намаляване на загубите при инциденти.
Пазарен дял и сегментиране на складовите помещения
Какви са различните видове складови помещения и за какво служат? Складовите помещения могат да служат за много неща, освен за складиране на хранителни продукти. Примерно специална група са складовете за селскостопански продукти, както и публичните складове. Отделно внимание трябва да се отдаде и на автоматизираните складове, които тепърва ще заемат голяма част от пазара. Това са складове, където не е нужна човешка намеса, а всичко се съхранява, подрежда, доставя до доковете за товарене, благодарение на технологии и автоматично управлявани кари, дронове и тн. Все още, това е доста скъпа алтернатива, заради това много компании са внедрили само частична автоматизация и все още използват човешката сила за по-голямата част от операциите.
Складовете са различни и по функционалност:
- Складови помещения за транспорт и логистика;
- За фармацевтичната промишленост;
- Складове, които се използват за търговия на дребно;
- Складове за хранително-вкусовата промишленост, изискващи високо ниво на хигиена;
- Складови помещения за автомобилната промишленост;
- Складове за химическата и петролната промишленост;
- Складове, използвани от електронните магазини за съхранение на стока.
В България, голяма част от складовете са заети от автомобилната промишленост. Това налага използването на стандартни помещения, които имат иновации в сферата на автоматизацията и управлението. Страната ни е примамлива дестинация за складови помещения, купувани и наемани и от страните съседки. Причината е, че България е част от пазара на стоки на ЕС и има големи възможности за търговия.
НАЙ
За първи път от над 20 години "Газпром" излезе на загуба
Вижда ли се краят на изключенията в Закона за обществените поръчки за частните болници?
Успокоение на цените на световните зърнени пазари
Да слушаме ли близките си за кариерните ни решения?
За първи път от над 20 години "Газпром" излезе на загуба
Вижда ли се краят на изключенията в Закона за обществените поръчки за частните болници?