"Първото впечатление има определено значение, но на база на него аз никога няма да взема решение. Точно обратно, обичам изненади по време на интервю. Можем да го наречем второ впечатление или впечатляване от кандидата по време на разговора", споделя Ненад Лозович, следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Ненад Лозович e управляващ партньор в рекламна агенция New Moment New Ideas Company - София.

Като клиничен психолог по образование, дългогодишната му кариера в рекламата започва от позиция изследовател, след това маркетинг директор, директор на стратегическо планиране, управляващ директор и накрая съсобственик на рекламната агенция Ню Момент България. През това време агенцията е работила като независима или като част от международните вериги: Saatchi & Saatchi, Bates, Zenith Media, Starcom MediaVest, Young and Rubicam...

Под неговото ръководство агенцията е получавала пет пъти приза Агенция на година на Фара, печелила е десетки награди Ефи и редица награди на фестивали в региона и света. Най-голямата гордост е притежание на статуетката Titanium Lion, която българска агенция получава за принос към наградения проект на фестивала в Кан.

В своята дългогодишна кариера Ненад е работил за клиентите като: Procter & Gamble, Bulgarian Telecommunication Company (Vivacom), Toyota, Danone, Huawei, United Bulgarian Bank, Molson Coors, EKO, Ferrero, Vinprom Peshtera, Ficosota, Vivre, William Hill, Boehringer Ingelheim, Sanofi, Craft, The Coca-Cola Company, British American Tobacco, Sony, Pension Fund Doverie, Red Bull, Karelia Tobacco, Olimpus, Zaharni Zavodi... и много други.

В момента подготвя докторска дисертация на тема свързана с отношения клиент-агенция.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерий за проявен интерес към кандидата?

Всяко интервю за работа прилича на изпит и е разбираемо притеснението при някои от кандидатите. Грубо казано, щом са тук, те имат нужда от работа, а ти като работодател решаваш ще им ли я дадеш или не. Знаейки това, аз много се старая те да не се чувстват по никакъв начин неудобно. Освен от човешката гледна точка, която не ми позволява да се държа арогантно, трябва да се разбере, че те са тук не защото раздаваме работните места, а защото точно в нашата компания имаме нужда от хора като тях. С други думи, и двете страни сме зависими едни от други. Уважение трябва да има от самото начало, независимо дали след интервю ще се видим пак. Най-накрая, не се знае дали един ден някой от кандидатите няма да е най-важният човек за успеха в бизнеса, уважаван конкурент или клиент. От изхода на интервюто зависи дали нашата компания ще е място къде той или тя ще прекара значителна част от общия ни живот.

Продължителността на интервю не е от особено значение. Понякога след 5 минути разбираш, че искаш този човек в екипа си. И обратно, понякога и след един час не си сигурен дали ще се сработите като тим. Когато става дума за неудобни въпроси, кандидатите обикновено се притесняват да говорят за възнаграждение. Особено ако това е първото им работно място.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Трудно е да се дават универсални съвети. Всяка една компания има своите нужди и собствен подход към селекция на новите хора. Освен това, всички кандидати са различни като индивиди. Опитвайки се да се адаптират към съветите за "най-доброто поведение" по време на интервю, често не са автентични и достатъчно убедителни, защото те не са те.

Но все пак, много е важно кандидатът да се е подготвил добре за това къде отива на интервю, за каква работа става въпрос и да покаже интерес и желание да се развива в рамките на точно тази компания. Поне при мен усещане, че някой притежава страст за работа в агенция, е пряк път да получи карта за достъп в офиса.

Независимо от CV, референции, портфолиа и впечатления от разговора, в определени случаи на кандидатите се дава задание "за вкъщи". Това е обикновено при избора на хора от творчески отдел.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление има определено значение, но на база на него аз никога няма да взема решение. Точно обратно, обичам изненади по време на интервю. Можем да го наречем второ впечатление или впечатляване от кандидата по време на разговора.

По-настъпателни или по-спокойни в подхода? За мен няма голямо значение. Всичко зависи на каква позиция ще работи човек, за кой клиент и с кого от екипа ми. Колко са по-различни типажите в една рекламна агенция, толкова е по-голяма вероятността от тяхната комуникация да се сътвори нещо ново и различно. Различни хора са истинско богатство.

Моментно настроение по време на интервю не би трябвало да има значение. Все пак, и двете страни имам претенции, че сме професионалисти.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Възнаграждението и желанието за развитие са свързани неща. Когато някой работи върху себе си, става по-полезен за компанията и е нормално да се качи в йерархията с по-добро възнаграждение. Дори и човек без професионален опит, когато има готовност да учи и да овладява новите знания и умения, е по-предпочитан от човек с опит, които се смята за гениален по рождение и не осъзнава нужда да се развива и учи.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Аз мога да говоря за рекламния бранш. Тук трябва да се има предвид естеството на тази работа и разнообразието на позиции в една рекламна агенция. Дали се търси човек за творческия отдел, медиите, обслужването на клиенти, финансии, диджитал?... Това са тотално различни профили. Също така, има значение дали позицията е за начинаещ или се търси човек с опит. Затова подходът ми при провеждане на интервюта е изключително гъвкав, а критериите за избор са дефинирани на база на конкретната позиция. Ако все пак трябва да дефинирам идеалния кандидат за работа в съвременна рекламната агенция, според мен това е някой, който балансира качества на ренесансов идеалист и поведение на дигитален номад.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Обожавам тези млади поколения, отношението им към личния живот и професионалното им развитие. Те са инициатори и на съществени промени в поведението на работодатели, когато става дума за развитие на човешки ресурси.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето, бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Аз не съм типичен пример за човек, който още като малък е знаел какво иска да работи в живота си и се е движил през определени добре планирани стъпки, за да стигне там, където сега се намира. Точно обратно стана. Често сменях посоките, но се стараех във всяка една от тях да бъда възможно най-добър. Като ученик минах през фотография, музика, история на изкуство, режисура... за да завърша в Белград Мастер образование по психология със специализация психо-диагностика и психо-терапия. Независимо че бях награден като най-добрия студент и имах няколко оферти да остана в университета и да работя като клиничен психолог, но накрая нищо не се получи. Тогава започнаха гражданската войната в Югославия, голяма икономическа криза и нови работни места не се отваряха. Благодарение на това че още от 1985 година можах да работя с SPSS, започнах работа в изследователския отдел на една рекламната агенция. Допреди петнайсетина години дори смятах, че рекламата е времената ми работа...

Ключов момент в кариерата ми беше идването от Белград в София 1997 година. Тогава станах Управляващ директор и смених задължения от професионални към мениджмънт. В един момент собствениците прецениха, че се справям добре и станах съсобственик в компанията.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Ковид коренно промени целия рекламен бизнес и съответно начина на работа на рекламните агенции. Критериите за ефективна работа на служители също се промениха. Работейки основно онлайн, се загубва моментът на близко взаимодействие на хората и влияние от позитивна атмосфера върху работния процес. Първоначално, това най-много засегна работа на творческите екипи. С течение на времето повечето служители са свикнали да работят от дома и да гледат останалата част от екипа на екрана. При тези условия нарастващото значение има способността за самоорганизация, индивидуална работа и лична отговорност. Това станаха основните качества, които се търсят от служителите.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Ковид беше катализатор на очакваната промяна на модела на работа за много индустрии, включително и в рекламния бранш. Въпреки носталгията към присъствената работа, възможностите, които дава дигитална технология вероятно ще доведат до все по често използване на хибриден, комбиниран работен модел. Това сигурно няма да пречи на идващите генерации на служители в рекламните агенции. Напротив, това идеално ще се вписва в техните представи за добра работа. Още повече, нуждите и на самите клиенти идеално се вписват в този тренд.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove