Дни след трето поредно увеличение на лихвените проценти, президентът на Европейската централна банка (ЕЦБ) Кристин Лагард каза, че индикаторът ще расте още с цел да се противодейства на високата инфлация.

Средносрочната цел за инфлация от 2 на сто остава, заяви тя пред латвийския новинарски портал "Делфи" (Delfi), цитирана от ДПА и БТА.

"Желаната посока е ясна, но все още не сме там. Ще имаме допълнителни увеличения на лихвените проценти в бъдеще", казва Лагард в интервюто, публикувано и на уебсайта на ЕЦБ днес.

Нарастващите цени на енергията и храните подхранват инфлацията от месеци. През октомври потребителските цени в еврозоната са били с 10,7 на сто по-високи в сравнение със същия месец на миналата година - рекордно високо ниво от основаването на еврозоната.

За да ограничи инфлацията, миналата седмица ЕЦБ реши да повиши лихвените проценти за трети пореден път.

Това означава, че основният лихвен процент, при който търговските банки могат да заемат пари от ЕЦБ, вече е 2 на сто. По-високите лихви правят заемите по-скъпи. Това може да забави търсенето и по този начин да противодейства на високата инфлация, ограничавайки потреблението.

"Колкото по-дълго инфлацията се задържи на толкова високи нива, толкова по-голям е рискът тя да се разпространи в цялата икономика", каза още тя.

На другия фронт - Управлението за федерален резерв (УФР) на САЩ днес започва двудневно заседание за паричната политика, което е в центъра на вниманието на пазарите. В края на срещата УФР може да достигне до ново повишаване на основния лихвен си процент, като за четвърти път го увеличи съществено, с 0,75 процентни пункта. Представителите на борда на УФР обаче вероятно ще проведат напрегнат дебат с основна тема - дали не идва времето, когато трябва да забавят темпа на повишаване на лихвите, с което целят да овладеят високата инфлация, но рискуват икономиката на страната да изпадне в рецесия, отбеляза Асошиейтед прес.

Вдигането на лихвените проценти вече доведе до по-значително повишаване на лихвите по кредитите в САЩ, от ипотечните заеми, до тези за закупуването на автомобил или за развитие на бизнес, отбелязва АП.