Танкер, който е обект на американските санкции и е бил натоварен в новия руски завод за втечнен природен газ "Арктик ВПГ-2" (Arctic LNG-2), този месец е бил засечен да прехвърля товара си на друг кораб в открито море, предаде Ройтерс, на която се позова БТА. Това показва, че Москва успява да продължи износа от новия си проект, който неотдавна стана обект на европейски ограничения.

Сайтът за наблюдение на трафика TankerTrackers.com съобщи с пост в "Екс", че танкерът "Пионер" и прехвърлил товара си на друг танкер северно от Суецкия канал. Въпросният танкер е собственост на компания от ОАЕ, плава под флага на Палау и е управляван от индийска фирма.

Заводът "Арктик-2", който е замислен като най-големият в Русия за втечняване на природен газ, заработи през декември м.г., но износът е затруднен от наложените на Москва санкции заради инвазията в Украйна.

Прехвърлянето на газ от кораб на кораб в открито море обикновено се ползва за разтоварване на карго от скъпи към по-обикновени плавателни съдове, но нерядко има за цел да попречи на проследяването на товара. Много страни продължават да купуват руски газ, но немалко се опитват да го прикриват, за да избягнат дипломатическо напрежение.

Европейската комисия въведе през месец юни за първи път санкции срещу руския газ. Те включват забрана от съоръжения на ЕС и на територията на ЕС да се претоварва (и разтоварва от кораб на брега) руски втечнен природен газ, пренасян към трети страни (реекспорт към трети страни през ЕС). Но в режима на санкции не попадна вносът на руски втечнен природен газ (ВПГ, Liquefied natural gas, LNG) в страни от Общността.

По този начин санкциите не ограничават употребата на руски ВПГ от Европа, като руските съдове все още могат да разтоварват суровината за европейските потребители.

Идеята зад тези санкции е, че руските кораби ще трябва да пътуват по-далеч, за да разтоварят своя ВПГ. Но руските доставчици на енергия също могат да решат да разтоварят (да изнасят, и го правят) повече ВПГ в Европа вместо това, застрашавайки амбицията на ЕС да бъде независим от руските изкопаеми горива до 2027 г.

ЕС същевременно забрани нови инвестиции и предоставянето на стоки, технологии и услуги от оператори от Общността за завършване на проекти за ВПГ, които са в процес на изграждане, като "Арктик-2" и "Мурманск" (Murmansk LNG).

Русия ще трябва да използва алтернативни кораби, за да обслужва своите клиенти от трети страни, което ще бъде по-скъпо за Русия, но тя не изтегля обеми от световните пазари, отбеляза преди въвеждането на санкциите  еврокомисарят по енерегетика Кадри Симсон. "Пазарът на ВПГ сега е ликвиден и е възможно да се заменят обеми, дори ако Русия не намери алтернативни транспортни средства."

И докато в ЕС се увеличават призивите за забрана на руския газ, то някои страни членки, сред тях Белгия, Германия и Франция, поискаха от Европейската комисия оценки дали забраната за претоварване може няма да засегне повече европейската икономика, отколкото руската.

Междувременно, миналия петък, САЩ наложиха санкции на още руски компании, танкери и лица заради войната в Украйна, припомня Ройтерс. Танкерът "Пионер" и друг кораб "Азия енергия" са навлезли в руски води през юли и са приложили серия "измамни корабни практики", вкл. и изключване на автоматичната система за идентификация на кораби (AIS).

 

Според Държавния департамент на САЩ, "Пионер" е бил натоварен с газ от завода "Арктик-2" на 1-3 август, а "Азия енергия" - от терминала "Утренние" на същия завод в периода 9-11 август.

Русия твърди, че западните санкции са незаконни и имат за цел да подпомогнат американските износители на втечнен природен газ.

Заводът "Арктик-2" има планов капацитет от 19,8 милиона тона ВПГ годишно, но проектът може да бъда намален, тъй като заради санкциите износът е силно затруднен.