Предложените нови европейски санкции, насочени към трансбордиране (претоварване от един транспортен кораб на друг - б.р.) на руски втечнен природен газ (ВПГ, Liquefied natural gas, LNG), едва ли ще засегнат азиатските купувачи, заяви еврокомисарят отговарящ за енергетиката Кадри Симсон пред репортери в Токио, предаде Ройтерс, на която се позова БТА.

Като част от 14-ия пакет от санкции срещу Русия заради войната ѝ срещу Украйна, Европейският съюз предложи да се забранят услугите за претоварване от съоръжения на ЕС на руски втечнен природен газ, пренасян към трети страни. Това обаче не засяга вноса в Общността.

"Това няма да създаде проблеми за азиатските потребители: пазарът на ВПГ сега е ликвиден и е възможно да се заменят обеми, дори ако Русия не намери алтернативни транспортни средства", каза Симсон.

Съюзът също така ще забрани нови инвестиции и предоставянето на стоки, технологии и услуги от оператори от ЕС за завършване на проекти за ВПГ, които са в процес на изграждане, като "Арктик ВПГ-2" (Arctic LNG-2) и "Мурманск" (Murmansk LNG).

Някои страни членки, включително Белгия, Германия и Франция, са поискали от Европейската комисия оценки дали забраната за претоварване може да засегне в по-голяма степен руската икономика, отколкото тази на ЕС, според дипломати.

Еврокомисар Симсон каза още, че комисията е предоставила на страните членки "всички необходими данни", че предложението на ЕС няма да повлияе значително на световните пазари.

"Това означава само, че Русия трябва да използва алтернативни кораби, за да обслужва своите клиенти от трети страни, което ще бъде по-скъпо за Русия, но в противен случай тя не изтегля обеми от световните пазари", добави тя.

Дипломати от ЕС заявиха, че се опитват да изгладят различията по 14-ия санкционен пакет, преди Унгария да поеме председателството на ЕС през юли. Унгарският премиер Виктор Орбан, който поддържа връзки с президента на Русия Владимир Путин, преди това се опита да блокира помощта за Украйна и ограниченията за Москва.

"Нямам никакво съмнение, че Унгария мисли много конструктивно, тъй като е страна без излаз на море и собствената ѝ икономика няма да бъде повлияна по никакъв начин от решенията за трансбордиране", допълни Симсон.