Тръбопроводът за зелен водород от Испания до Франция ще струва 2,5 милиарда евро
Новата тръба няма да се нарича газопровод, а "коридор за зелена енергия"
Тръбопроводът за зелен водород, който трябва да свърже Испания с Франция, ще струва 2,5 милиарда евро, половината от които ще бъдат осигурени от фондове на ЕС, заяви испанският премиер Педро Санчес, цитиран от Ройтерс и БТА. Капацитетът на тръбата ще бъде 2 милиона тона годишно.
На среща в Аликанте с участието на френския президент Еманюел Макрон, премиера на Португалия Антониу Коща и председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен Санчес посочи, че тръбопроводът, който трябва да започне да работи в края на десетилетието, ще засили енергийната сигурност и самостоятелност на ЕС.
Средствата от ЕС ще дойдат чрез инструмента "Кънектинг Юръп" (Connecting Europe). Предвижда се и изграждането на нова връзка между Португалия и Испания на стойност 350 милиона евро. Лайен изтъкна, че проектът може да бъде финансиран с европейски средства.
Подводната секция на тръбата е известна като "БарМар" (BarMar), докато целият тръбопровод, свързващ Португалия, Испания и Франция, носи названието Ейч 2 Мед (H2MED), отбелязват испанските власти.
Подводният тръбопровод ще позволи да се транспортира "зелен" водород от Иберийския полуостров, който има амбицията да се превърне в лидер в тази енергия на бъдещето, към Франция и Северна Европа.
Подводният тръбопровод "БарМар" (BarMar) с дължина 300 километра ще свързва Барселона и Марсилия, откъдето идва и името му. Той замества проекта "МидКат" (MidCat) от 2003 година, който трябваше да свърже френската и испанската газопреносни мрежи през Пиренеите, но бе изоставен заради липсата на икономически интерес, след противопоставянето от екологични организации и отказа на Париж да го подкрепи.
Новата тръба няма да се нарича газопровод, а "коридор за зелена енергия", който ще транспортира и природен газ като "временен и преходен източник на енергия", се посочва в общата декларация на трите страни. Това според експертите е основната разлика с "МидКат"- проект, създаден, за да се транспортира газ, а след това да бъде адаптиран за "зелен" водород от възобновяеми източници на енергия.
Този избор е необходим, за да се убеди Брюксел да определи като "проект от общ интерес" и да бъде финансиран частично от фондовете на ЕС.
Париж, Мадрид и Лисабон трябва да представят документацията по проекта до 15 декември и се надяват да получат отговор в началото на 2023 година.
Освен Франция, Испания и Португалия членове на групата на страните от Южна Европа са Хърватия, Кипър, Гърция, Малта и Словения.