Петролните компании у нас имат сериозни притеснения за развитието на пазара заради липсата на политика за сектора и намалелите инвестиции. Според бизнеса е важно да има единен орган, който да отговаря, следи и подкрепя развитието на сектора, а не няколко министерства и агенции да следят само за буквата на закона. Всичко това ще създава все по-големи проблеми в бъдеще, а политиците трябва да спрат да търсят единствено популизма в чрез обещания как "цените на горивата ще продължат да се намаляват". Европейските регулации и идеите за зарядни станиции също будят тревога при предприемачите от петролния сектор. Това е общото послание, което се чу от експерти от петролния и газовия сектор по време на кръгла маса на тема "Актуални проблеми на енергийната сигурност на България", организирана от онлайн платформата 3eNews и експерта по енергийна политика Славчо Нейков.

В момента според, европейските директиви, се очаква по българските пътища, на всеки 100 км да бъде изградена зарядна станция за електромобили с мощност 300 квт. Ние в момента имаме трудности да захраним обектите с далеч по-малка мощност (около 50 квт.) понякога. А в момента въобще не е ясно как тези зарядни станции ще бъдат присъединени към енергийната мрежа и кой ще изгради тези мощности. Това обясни Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

По отношение на европейското законодателство най-важен за сектора е пакета Готови за 55 (Fit for 55). И там са включени няколко законопроекта, директиви и регламенти, които ще поставят основата за развитие на сектора в следващите години. Има данъчни промени и въвеждане на схема за търговия с емисии, а всичко това ще създаде нови проблеми пред сектора. Защото тези изисквания ще доведат до покачване на цените за потребителите. "А когато цената за потребителите се покачи се вдига и цената за транспорт на стоки и услуги, а това не води до добри неща, чисто икономически", обясни Бенчев.

Промяната в данъчната основа на енергийните продукти, които вече ще се таксуват на база "енергиен обем", а това също ще покачи цените. По отношение на цените за емисиите след 2027 г. ще се заплащат цени и за квотите, а те в момента се движат в диапазона 90 - 100 евро/т. Изискванията за енергийна ефективност на петролните обекти също са проблем. Всичко това води до покачване на цените, категоричен е експертът.

"Пазарът наистина не е в добро състояние", добави и Живодар Терзиев, председател на БПГА. И това се дължи на факта, че той се използва до момента като вид "боксова круша", а целта на държавата е единствено да намалява цената на горивата. Според него българската индустрия за горива и нефтопродукти е с почти нулеви инвестиции в последните години. А двигатели с вътрешно горене ще се използват масово още поне 15 години напред. Липсата на инвестиции у нас и взаимните обвинения обаче ще доведат до колапс, категоричен бе Терзиев.

3eNews