Търговците на петрол се борят да намерят достатъчно кораби, автомотриси, пещери и тръбопроводи, където да съхраняват гориво, тъй като по-традиционните складови съоръжения са запълнени на фона на изобилното предлагане и рязко спадащото търсене заради кризата с коронавируса, информира Ройтерс, цитирана от БТА.

През последните дни бяха резервирани десетки петролни танкери за складирането на най-малко 30 милиона барела самолетно гориво, бензин и дизел в т. нар. плаващи хранилища понеже наземните резервоари са пълни или вече запазени, сочат данни на бранша.

Това количество е в допълнение към около 130 милиона барела суров петрол, които вече са на "плаващо" съхранение, посочват източници от търговските и транспортните среди.

Трудно е да се измери общият складов капацитет в света, но са все по-очевидни признаците, че се достига лимитът.

Нарастващото съхранение по вода е един такъв индикатор, тъй като е по-скъпият вариант от наземния и изпълнението му може да е технически сложно, отбелязва Ройтерс.

Производители, рафинерии и търговци прибягват и до по-необичайни тактики като складиране на суров петрол и гориво в автомотриси в североизточната част на САЩ или пък в неизползвани тръбопрооводи.

В северозападния център за преработка и съхранение в Европа все още има място за запълване, но експертите в бранша казват, че повечето от оставащия капацитет вече е резервиран.

Солните пещери в Швеция и други скандинавски страни или са пълни, или са запазени за тази цел.

"Сега работим върху най-странните места за съхранение, наистина трудни места, където има оперативни ограничения", заяви Криен ван Беек, брокер в специализирана компания в Ротердам.

От липса на складов капацитет се оплака и Българската петролна и газова асоциация. Сега и да искаме да купим още по-евтината стока, няма къде да я приберем, заяви вчера по БНР председателят на браншовата организация Живодар Терзиев.